Šestidílnou televizní řadu Scény z manželského života, která byla roku 1974 uvedena do kin v sestříhané, bezmála tříhodinové verzi, lze chápat jako jistý druh autoterapie Ingmara Bergmana. Dnes již nežijící švédský filmař tehdy napsal hlavní roli přímo pro svoji bývalou partnerku Liv Ullmannovou. Drama zrcadlí Bergmanovy osobní zkušenosti, včetně bolestivé, byť již odezněné kapitoly vzájemného soužití.
Tvůrcem nové americké minisérie je osmapadesátiletý izraelský producent, scenárista a režisér Hagai Levi. Empatii pro problematiku partnerských vztahů prokázal již sérií BeTipul, kterou izraelská televize vysílala v letech 2005 až 2008. Inspirovala vznik mnoha seriálů v dalších zemích včetně Česka, kde byla natočena pod názvem Terapie.
Při psaní Scén z manželského života, které přesadil na předměstí současného Bostonu, si byl Levi vědom, že původní středostavovský partnerský model ze 70. let by téměř o půl století později a v jiném společenském i kulturním prostředí nefungoval. Rozhodl se tedy charaktery, chování a zčásti i motivace obou hlavních postav genderově prohodit.
Aktéry Bergmanova dramatu jsou dvaačtyřicetiletý docent na katedře psychotechniky a pětatřicetiletá rozvodová právnička. Ačkoli spolu deset let tvoří „až neslušně šťastný“ manželský pár, muž ženu opustí kvůli milence o 20 let mladší.
V Leviho verzi má ústřední dvojice, kterou ztělesňují Jessica Chastainová a Oscar Isaac, za sebou také desetileté, zdánlivě bezproblémové manželství. On je jednačtyřicetiletý vysokoškolský učitel filozofie, který pochází z ortodoxní židovské rodiny, trpí astmatem a vychovává čtyřletou dceru.
Ona je emancipovaná a úspěšná čtyřicetiletá viceprezidentka technologické společnosti, která má za sebou mnohem více partnerských zkušeností a živí rodinu. Kdo z nich se zamiluje do mladšího partnera a bude chtít zahájit proces odloučení, je z několika drobných náznaků zřejmé po pár minutách.
Remake vychází z Bergmanovy šestidílné řady, nikoli její zkrácené filmové verze. Hagai Levi zachovává původní scénosled i členění dramatu do kapitol, a to včetně názvů, byť vynechává druhou „scénu“. Zaměřuje se výhradně na ty, v nichž vystupují ústřední aktéři. Obrazy, kdy se v originále objevuje jen jeden s nějakou jinou postavou, novinka vypouští.
Vyhnilý vztah bez lásky, touhy i vášně Levi sleduje několik let v různých stádiích poslední fáze „manželské historie“ - od palčivého rozchodu přes opatrné pokusy uspořádat vzájemné vztahy s pomocí sexu až po záštiplné hádky a zuřivé výbuchy násilí.
Bergmanovy Scény z manželského života stojí na skvěle napsaných, neúprosně upřímných dialozích partnerů, kteří jsou spolu bolestně svázáni a dusí se v hermeticky uzavřeném manželství. Levi některé pasáže z původního scénáře téměř doslovně přejímá.
Vzhledem k tomu, že změnil rodinný původ protagonistů, jejich zaměstnání, vztah k dětem, věk i další detaily, musel zásadně upravit obsah intelektuálních debat o sexu, vztazích a věrnosti. Mnohé přepsal či vytvořil nové, jejich význam i vyznění však souzní s originálem. Americká minisérie směřuje ke stejným konfliktům jako ta Bergmanova, dochází k nim však odlišnými cestami.
Dokládá to hned úvodní scéna. Stejně jako Bergmanova minisérie i novinka začíná rozhovorem s ústřední dvojicí. Tentokrát nejde o interview pro ženský časopis, ale o disertační práci, jejíž autorka zkoumá „vliv nových genderových norem na monogamní manželství“.
Moderně působí také vizuální stránka. Zatímco Bergmanovo drama bylo nasnímané většinou staticky, zde je kamera často kontaktní. Protagonisty sleduje v dlouhých nepřerušovaných záběrech a v domě se s nimi opakovaně pohybuje z místnosti do místnosti.
Stejným způsobem zachycuje herce i během krátkého zcizujícího prologu na začátku každé epizody, který se odehrává v zákulisí mezi členy filmového štábu těsně před zahájením natáčení.
Scény z manželského života jsou typem dramatu, jehož vyznění bezpodmínečně závisí na hereckých výkonech. Postavy během několika vteřin prožívají prudké emocionální zvraty, při kterých se přelévá láska v nenávist, něžnost v agresi, chtíč v odpor, soucit v ponížení.
Liv Ullmannová i Erland Josephson z Bergmanovy verze jsou ve své seversky zdrženlivé, přesto drásavé rozjitřenosti nezapomenutelní. Jejich nástupci Jessica Chastainová i Oscar Isaac v rolích dvou lidí, kteří už spolu nemohou být v jedné místnosti, aniž by si ubližovali, podávají rovněž mimořádně sugestivní fyzické výkony.
Kamera snímá tvář Chastainové často v detailech, které zrcadlí její proměnlivá pohnutí i vnitřní pochody, pohybující se mezi krutou věcností, výčitkami svědomí, vyčerpanou smířlivostí, snahou o pochopení druhého, ale také touhou jej ranit. Výmluvná je rovněž řeč těla. V jedné scéně leží na břichu v posteli, a ačkoli jí diváci nevidí do tváře, ze záchvěvů těla je zřejmé, čím prochází.
Poddajného muže extrémně závislého na manželce portrétuje Oscar Isaac úsporněji. Jeho snaha držet emoce pod kontrolou i racionálně argumentovat kontrastují s okamžiky neovladatelné zuřivosti i projevy čiré beznaděje. Až trýznivě vyznívá záběr, v němž se muž zakousne do zápěstí, aby nekřičel zoufalstvím.
Navzdory znamenitým výkonům však Leviho minisérie nedosahuje zdrcující intenzity předobrazu. Nejen proto, že se tvůrce například v případě manželské rvačky, kterou vrcholí čtvrtá část, neodvažuje zajít stejně daleko jako Bergman před půl stoletím.
V šokující scéně, kdy mají manželé podepsat rozvodové papíry spojené s vypořádáním majetku, je švédský režisér nechal servat až do krve, přičemž muž nakonec do ženy kope jako smyslů zbavený. V americké verzi jsou fyzické útoky přece jen méně brutální.
Impulzivní výkyvy v náladách postav, které připomínají jízdu na horské dráze, se - zejména v případě hrdinky - zdají ne vždy dostatečně objasněné s ohledem na momentální motivace. Manželské verbální souboje se navíc i v rámci jedné epizody místy opakují.
Bergmanovy Scény z manželského života syrově míří na dřeň a dokládají, že i inteligentní a vzdělaní lidé se mohou chovat jako citoví analfabeti. Krátce po uvedení série silně vzrostla rozvodovost ve Švédsku a Dánsku, což vyvolalo polemiky, do jaké míry na to drama mělo vliv.
Americká minisérie žádné takové manželské kolapsy nezapříčiní. Nicméně i ona v nejpůsobivějších okamžicích vystavuje ostrému světlu ty nejintimnější pocity, které mnozí partneři raději nechávají skryté v milosrdném přítmí.
Scény z manželského života
Tvůrce: Hagai Levi
Minisérie je k vidění na HBO, poslední pátá epizoda přibude v pondělí 11. října.