Cesta za Stasi bez pelíškové nostalgie

Irena Hejdová Irena Hejdová
4. 1. 2007 0:00
Recenze - Tady se nevynořují trabanty z oparu nostalgie. Film Životy těch druhých ukazuje totalitu jinak, než bylo dosud zvykem.
Životy těch druhých
Životy těch druhých | Foto: Bontonfilm

A možná právě tímhle "politickým manifestem" si kandidát na Oscary i Zlaté glóby vysloužil spoustu cen - včetně titulů nejlepší evropský i německý snímek roku 2006.

Vypráví totiž o přeměně vzorného socialistického bojovníka v protisocialistický živel. Hlavním hrdinou ve filmu debutujícího scenáristy a západoněmeckého režiséra Floriana Henckela von Donnersmarcka - ten odstup v kombinaci se znalostmi i blízkostí tématu je důležitý - je agent tajné policie Stasi.

Gerd Wiesler je věrný služebník socialismu; tím věrnější, čím osamělejší vede život, zpestřovaný jen občasným povyražením s agenturní prostitutkou. Pak ale potká krásnou herečku Christu-Marii a jejího přítele, divadelního dramatika Georga.

Fascinován touto ženou nechá se nasadit na sledování páru, ovšem během "mise" začne pochybovat nejen o smyslu svého konání, ale i o socialistickém zřízení vůbec. Zjistí, že za sledováním páru je žárlivost ministra kultury, a tak ho začne dokonce bojkotovat; přesto neodvrátí blížící se tragédii.

Paralelně s Wieslerem dochází k "prozření" i Georg: z režimem uctívaného autora, laureáta státní ceny a přítele paní Honeckerové se mění v potencionálního vyvrhele a autora protisocialistických šlehů. Přes více než dvouhodinovou stopáž příběh šlape k téhle katarzi jako hodinky.

Ale jako hodinkový mechanismus je trochu i sestaven. Všechno do sebe krásně zapadne, smyčka kolem krku hrdinů se utahuje, jen závěrečné zauzlení s knihou Sonáta o dobrém člověku už je příliš schematické.

Životy těch druhých
Životy těch druhých | Foto: Bontonfilm

Stejně jako proměny hlavních postav, které působí poněkud násilně, autorsky chtěně a vlastně vnitřně neodůvodněně - snad právě kvůli potřebě vyklenout dramatický oblouk až k jednoznačnému konci.

Přesto jsou Životy těch druhých výjimečným filmem. Nedostatek vyváží nemilosrdností, s níž rozkrývají socialistickou minulost země. Bez trabantovsko-pupendovské nostalgie a vyvolávání retro nálad skrze jé-mámo-pamatuješ ikonické předměty nebo hudbu.

Životy těch druhých
Životy těch druhých | Foto: Bontonfilm

Všechno včetně interiérů je (německy?) strohé a připravené  pro odkrytí tíživé atmosféry při výsleších, šikanování zakazovaných umělců i vydírání a psychický nátlak na svědky: "Řekněte někomu slovo a vaše Máša zítra vyletí z medicíny."

Stejně působivé je vykreslení "práce" a života agentů Stasi. Od situace z kantýny, v níž je vyprávěn vtip o Honeckerovi, až po ptydepe: "Lazslo a CMS vybalují dárky. Poté pravděpodobně pohlavní styk".

Skvělá výprava ponoří diváka do studené lázně osmdesátých let a vynikající herecké výkony dají vzpomenout na strach v podbřišku, klopení zraků i máslové obličeje funkcionářů, tady zastoupených především oním úlisným ministrem, který si dělá zálusk na "nejkrásnější perlu NDR".

Životy těch druhých
Životy těch druhých | Foto: Aktuálně.cz

Fascinující je i výkon Ulricha Muheho, představitele kapitána Wieslera - nevýrazného zapomenutelného mužíka, který má v rukou moc a jen na něm je, jak ji použije.

Na své studenty v úvodu hřímá Vyslýcháte nepřítele socialistického státu! Nezapomínejte na to! - aby posléze přesně na to zapomněl.

Zůstane tím šedým bezvýrazným mužíkem, ale stane se i hrdinou, i když trochu proti své vůli. To však neznamená, že režisér dává svým hrdinům a i šedé zóně mlčících pardon.

Životy těch druhých
Životy těch druhých | Foto: Aktuálně.cz

Naopak ukazuje, že systémový teror tvořili konkrétní lidé a že rozhodnutí byla možná - byť samozřejmě nesla fatální důsledky.

Nezbývá než klasický povzdech, jestli tolik podobný a potřebný dárek dostane někdy i česká kinematografie, respektive společnost.

Životy těch druhých (Das Leben Der Anderen), Německo 2006. Scénář a režie Florian Henckel von Donnersmarck, kamera Hagen Bogdanski, hudba Gabriel Yared, Stéphane Moucha, hrají Martina Gedeck, Ulrich Muhe, Sebastian Koch, Ulrich Tukur. 137 minut, distribuce Bontonfilm.

 

Právě se děje

Další zprávy