Cannes - Po středečním slavném zahájení s Julianne Mooreovou v hlavní roli Meirellesovy Slepoty se ve čtvrtek naplno rozeběhl festivalový život v prosluněném Cannes.
Po Slepotě - podle prvních ohlasů temném apokalyptickém filmu bez špetky světla i - humoru se v hlavní soutěži představily dva další snímky, argentinská Leonera a izraelský animovaný dokument Valčík s Bashnirem.
A zatímco Jack Black tančil na pláži s obřími medvídky z filmu Kung Fu Panda a všichni si ukazovali, že právě on řekl médiím o těhotenství Angeliny Jolie, odstartovaly i další sekce včetně těch nezávislých, režisérského výběru Quinzaine Des Résalisateurs a Týdne kritiky.
Ten byl kdysi vůbec první paralelní sekcí festivalu. Jako cíl si vytyčil objevovat nové talenty a představit debuty či druhé filmy mladých režisérů.
V minulosti na něm začínali třeba Bernardo Bertolucci, Ken Loach, Wong Kar Wai či Arnaud Desplechin, který v pátek v hlavní soutěži festivalu představí Vánoční příběh s Catherine Denevue.
- SPECIÁL: Vše o festivalu v Cannes
- Aktuálně: Blog - online zpravodajství z Cannes
Týden kritiky nabízí každý rok pouze sedm dlouhých a stejně krátkých filmů. Letos odstartoval ve čtvrtek snímkem Moskva, Belgie režiséra Christopha Van Rompaey. V domovské Belgii velmi úspěšný snímek vypráví o lásce čtyřicetileté pošťačky a třicetiletého řidiče tiráku.
Zahořklá čtyřicátnice Matty je sama se třemi dětmi. Manžel ji opustil před 5 měsíci a žije se svou studentkou, Matty pracuje na poště a život ji štve. Není divu, že když v úvodu na parkovišti supermarketu nabourá do tiráku, prudce se osopí na jeho mladého řidiče Johnnyho. Při zuřivé hádce ho ale zaujme.
Pozvolna se sbližují, přes nelibost manžela i pubertální dcery. Matty se zmítá mezi vztahem k Johnnymu a manželem, který projeví zájem se vrátit do společné domácnosti.
Romantický příběh je natočený v sympaticky civilním stylu a s jemným humorem. Odehrává se ve čtvrti Moscow ve městě Ledeberg, odtud název. Charakterizují ho uvěřitelní a charismatičtí hrdinové, skvělý scénář a vynikající dialogy.
Přesvědčivá je Mattyina životní deziluze, Johnnyho romantické okouzlení starší ženou i vznik jejich nerovného vztahu, který nahlodávají překážky.
Milý humor i diváckost ale neznamená, že by šlo o nějakou podbízivou komedii, film je spíš sympaticky realistický.
Zdaleka nenaplňuje klišé o nudných sebezahleděných „festivalových" filmech - naopak by se velmi dobře vyjímal i v plánech některého z českých distributorů.