Součástí divadelní show budou autentické zpovědi dětí, které ve filmu hrají. Pocházejí z dětských domovů a vydělených skupin, uvedl tuto středu režisér Tauš.
"Za ty dva roky práce, které jsme s dětmi strávili, nás hrozně nakazily nějakou bojovností, radostí a živelností. Jeden z důvodů, proč to představení vzniká, je, aby se nakazili i diváci. Ta síla dětí zve do života," doplňuje Pavla Beretová, která v inscenaci s Lucií Žáčkovou ztvární titulní postavu.
Vedle více než 30 dětí diváci uvidí slovenského zpěváka Adama Pavlovčina alias Adonxse, dále Tomase Seana Pšeničku, kterého jako Toma Seana jen na Tiktoku sleduje 146 tisíc lidí, nebo zpívající raperku Annabelle. V rámci festivalu Energie pro kulturu projekt zavítá do Českých Budějovic, Třebíče, Ústí nad Labem a Plzně. O uvedení v dalších regionech tvůrci jednají.
"Inscenaci budeme hrát také pro školy a dětské domovy. Tam bude divadlo doprovázet i debata s paní Veronikou Kašákovou, která sama vyrůstala v dětském domově a dnes skrze svoji nadaci pomáhá těmto dětem na cestě do samostatného života," říká režisér Tauš a dodává, že jako bonus návštěvníci v rámci inscenace uvidí pětiminutovou ukázku z filmu.
Ten pak příští rok představí novou vizi příběhu Amerikánky. Na rozdíl od původního divadelního dramatu s herečkami Terezou Ramba a Eliškou Křenkovou, které se zaměřuje na osm let v životě jedné dívky, snímek odvypráví celý její život.
Amerikánku, jež získala nominaci na divadelní Cenu Marka Ravenhilla, inspiroval skutečný příběh z husákovského Československa 80. let minulého století.
Protagonistkou je nezletilá dívka Ema Černá, která vyrůstá v dysfunkční rodině. Matka, jež se nedokázala postarat ani sama o sebe, ji opustila, otec už dávno předtím údajně odjel do Ameriky.
Společensky i sociálně vyvržená Ema putuje do dětského domova, nějaký čas tráví v pěstounské péči, až skončí v pasťáku. Vydržet kruté útrapy, šikanu a ponižování jí pomáhají nezdolná víra v sebe sama, touha po svobodě a entuziastická iluze, že jednou pozná otce a uvidí bájnou Ameriku.
"Drsný příběh Emy Černé by mohl být psychicky náročnou podívanou, režisér a herečky jej naštěstí naplnili také humorem. Jemným, situačním i dětsky naivním. Voříšková a Křenková si Emu přivlastnily, každá po svém ji oživuje kuráží, drzostí i křehkostí," napsalo Aktuálně.cz v recenzi inscenace, která rychle začala být populární. Předloni už tvůrci spočítali, že ji vidělo okolo 30 tisíc diváků.
Dívka, podle jejíž přezdívky se projekt jmenuje, sdílela s Viktorem Taušem svůj příběh v době, kdy sám žil jako bezdomovec. Do divadelního jazyka později látku převedl David Jařab. Ten přišel s nápadem nekoncipovat příběh jako scénický monolog, ale vytvořit dvě varianty hrdinky, jež vzájemně vedou vnitřní dialog i boj.
"Pokud člověk cítí naději, byť třeba falešnou, dokáže překonat opravdu mnohé," poznamenal tehdy Jařab, který Amerikánku označuje za "portrét stinných momentů dětí z problematických rodin v době totality, ale zároveň příběh, který by se v určitých obměnách mohl stát kdykoliv", jak řekl. "Nejsme imunní vůči lhostejnosti k jiným, ať máme demokracii a žijeme v relativním blahobytu," dodal Jařab.
Divadelní inscenace Amerikánka měla premiéru roku 2018. Doprovází ji kniha fotografií Tomkiho Němce, který život Amerikánky ve všech jeho podobách mapuje. V původní verzi všechny postavy hrají Tereza Ramba a Eliška Křenková.
Později byla Amerikánka jedním z prvních děl projektu Film naživo, který se zrodil z iniciativy Viktora Tauše. Na plátna kin se díky němu dostalo několik představení, která v nedivadelních prostorech zachytil malý štáb. Inscenace včetně Amerikánky natáčel v jednom kontinuálním záběru a přenášel v přímém přenosu.
V rámci tohoto projektu ale Tauš "vytáhl" Amerikánku i do jiných, atypických prostor: na vzletovou ranvej, do pískovny, klece pro hyeny či opuštěného dětského sanatoria.
"Jednotlivá prostředí se před kamerou střídají nepravidelně a nepředvídatelně, občas i uprostřed jedné věty. Ačkoliv není dodržena jednota místa, času a děje, díky strhujícím výkonům obou protagonistek výsledek nepůsobí roztříštěně," napsalo v recenzi filmového záznamu Aktuálně.cz.