Recenze: Ach Romeo, pročpak jsi Romeo? To Julii na Vinohradech nezajímá. Místo lásky řeší rodiče

Michaela Rochovanská
Aktualizováno 21. 12. 2015 23:26
Divadlo na Vinohradech uvedlo před Vánoci premiéru inscenace Romeo a Julie. Vinohradská scéna tak zařadila do svého repertoáru další „shakespearovku“. Stejně jako komediální Zkrocení zlé ženy i tragédii Romeo a Julie nastudoval režisér Juraj Deák.
Foto: Viktor Kronbauer / Divadlo na Vinohradech

Recenze – Tvůrci vsadili na překlad Jiřího Joska a klasickou verzi tohoto světoznámého titulu a upustili od přehnané modernizace, jak je to v poslední době u nastudování starších děl zvykem.

Přesto je představení místy podáno odlehčenější formou, kdy je divákům servírována řada vtipných scén a dvojsmyslných hlášek. Publikum dobře reaguje na momenty, jež oživuje postava lehce potrhlého Benvolia, kterého energicky ztvárňuje Václav Jílek, či na kořalce závislá a prostořeká chůva v podání Terezy Bebarové. I když ta by na komediálnosti mohla občas ubrat.

Foto: Viktor Kronbauer / Divadlo na Vinohradech

Představení zahajuje „vypravěč“, jenž přítomné uvede do děje s tím, že se jedná o příběh dvou znepřátelených rodů. Na jeviště „vtrhnou“ příslušníci Kapuletů a Monteků, všichni docela směšně s košťaty v ruce, které se záhy změní v jakousi zbraň, s níž by proti sobě mohli „bojovat“. Nicméně na rozdíl od většiny uvedení u toho vinohradského není hlavním tématem vedle velké lásky rodová nenávist. Inscenátoři dávají do popředí především vztah mezi rodiči a dětmi. Divák tak soucítí s titulní ženskou postavou, která vyrůstá v prostředí chladné matky a mírně cholerického otce.

A právě postava mladičké Julie je vykreslena místy až komicky. Ve svých čtrnácti letech se dětinsky prohání po jevišti s plyšovým medvídkem, zatímco jí záhy matka říká, že už by se měla vdávat, neboť už jiná děvčata měla svatbu i v dřívějším věku. Nepochopitelné je i první seznámení diváka s páterem Lorenzem, který se na jevišti z jakýchsi nevyřčených důvodů ocitá polonahý.

Režisér a umělecký šéf divadla Juraj Deák obsadil do hlavní role mladičkou herečku Sabinu Rojkovou, známou z nekonečného seriálu Ulice. Na Julii se sice hodí věkem a typově, ale pro tak velkou scénu má slabý hlas, místy tak byla špatně slyšet, navíc její ztvárnění zamilované mladé dívky působilo docela strojeně.

Foto: Viktor Kronbauer / Divadlo na Vinohradech

Pravým opakem je její herecký partner, zatím neznámý devatenáctiletý Marek Lambora. Jeho výkon je suverénní a výrazný. Když k tomu ještě připočítáme sympatický vzhled, divadlo má rázem postaráno o nové divačky z řad „náctiletých“ slečen. Z obsazení ještě zaujme Igor Bareš v roli mnicha a charismatický Daniel Bambas coby šlechtic Paris.

Herce oblékla do slušivých kostýmů Sylva Zimula Hanáková. Jen kožené ošacení některých herců a brýle Tybalta nejdou moc dohromady s tehdejší dobou, v níž se příběh veronských milenců odehrává. Výrazně jsou ztvárněny čtyři dámy v červeném, které mají úlohu tanečnic, představujících nenávist a zlobu.

Prostornému jevišti vévodí obrovské sloupy a vlající závěsy. Pozadí vytváří světelné efekty, které jsou většinou zbarveny do červena. Scéna, za níž stojí David Bazika, tedy není nikterak přehnaná ani nenabízí zbytečné projekce. Přesto při své „kolosálnosti“ a za doprovodu příjemné hudby Ondřeje Brouska má přítomný chvílemi pocit, že se zpracování přibližuje filmové podobě.

Na škodu by nebyl větší dramaturgický zásah, neboť některé scény a repliky jsou nadbytečné a chvílemi působí, že jsou „vyřčeny“ tak trochu navíc a inscenaci tím zbytečně prodlužují. Mezi ty patří například několikery zbytečné Romeovy vzlyky nad bývalou nešťastnou láskou či bezpředmětný monolog Mercuzia.

Jejich vyškrtnutím by se zkrátila zbytečně dlouhá první polovina představení. A třebaže ta muzikálová verze Romea a Julie, kterou v září uvedlo Forum Karlín, je o dost lepší, vyplatí se na tu vinohradskou zajít. A co víc, je to jedna z těch zdařilejších inscenací, jež mají Vinohrady aktuálně na svém repertoáru.

 

Právě se děje

Další zprávy