Recenze: Muzikál Romeo a Julie má světové kvality. Až na ty vulgarity

Michaela Rochovanská
29. 9. 2015 15:07
Před čtrnácti lety si výpravný romantický muzikál odbyl svou premiéru v Paříži a díky velkému úspěchu se následně dostal do mnoha světových divadel. Pražští diváci si na něj museli počkat až doteď. Romeo a Julie dává konečně šanci českému muzikálu dostát světové úrovně.
Muzikál Rome a Julie
Muzikál Rome a Julie | Foto: Hermína

RecenzeMuzikál v nastudování Libora Vaculíka uvedlo ve dvou premiérách 25. a 26. září Forum Karlín, které jím zahájilo muzikálové produkce na tamější scéně. Přestože se může zdát, že je tato shakespearovská klasika už tak trochu „ohraná“ a nemůže už ničím překvapit, opak je pravdou. Česká muzikálová produkce nenabízí příliš kvalitních kousků, takže Romeo a Julie bude vynikat jako jedno z nejzdařilejších představení.

Muzikál Rome a Julie
Muzikál Rome a Julie | Foto: Hermína

Nápad vytvořit věrnou kopii francouzského zpracování byl trefou do černého. Říká se, že není nad originální zpracování, u našich muzikálů toto tvrzení příliš neplatí. Většina původních děl je označována za brak. Najdou se sice výjimky, přesto původní muzikály často zaostávají za těmi, které se již osvědčily v zahraničí. Dává tomu za pravdu právě novinka inspirovaná francouzským citem pro umění a velkoformátovým divadlem. Podmanivá hudba s lyrickým nádechem Gérarda Presgurvice je tím nejlepším, co dílo nabízí.

Hezky se poslouchá, a to i v kombinaci s českým textem, jehož přebásnění se ujal Jan Fischer. Pochvalu zaslouží nejen překlad písní, ale i mluveného slova. Jen těch pár vulgárních slovíček by mohlo být ušetřeno, do klasiky prostě nepatří. Ale to už je asi zažitý nešvar našich divadelníků.

Celkem zvláštní je výslovnost jména titulní ženské postavy. „Džulie“ by se zajisté hodilo do představení vycházejícího z anglického uvedení, nikoli francouzského. Lepším dojmem by působila výslovnost jména v češtině.

Muzikál Rome a Julie
Muzikál Rome a Julie | Foto: Hermína

Výpravný muzikál zaujme propracovanou scénou symbolizující italskou Veronu, té na půvabu a určité kolosálnosti přihrává do karet obrovské jeviště, kterým karlínské Forum disponuje. Nemusíte se bát žádných přehnaných projekcí, kterými své diváky krmí většina muzikálů. Autor scény Martin Černý spolu s tvůrci vsadili z velké části na světelný design, který dotváří už tak velmi příjemnou podívanou.

Roman Šolc opět dokázal, že patří mezi dvorní tuzemské kostýmní výtvarníky. Herce oblékl do slušivých a elegantních kostýmů a ponechal zdařilý nápad, který se osvědčil již v originálním francouzském uvedení, a sice rozdělení dvou znepřátelených rodů do svých rodových barev. Montekové se tak po jevišti prohánějí v modrém, Kapuleti v červeném šatu.

Největším pěveckým zážitkem premiérového obsazení byl Martin Růža, nepříliš známý zpěvák, který zaujal svým obdivuhodným hlasovým rozsahem. Ze „svého“ Pátera Lorenza vykouzlil postavu, kterou na jevišti rozhodně publikum nemůže přehlédnout, a to i přesto, že tam tolik prostoru nemá.

Za vyzdvihnutí stojí Romeo ztvárněný Vojtěchem Drahokoupilem. Přestože je pro něj role muzikálovým debutem, jistě si najde spoustu fanoušků i mimo svou kapelu New Element. Jeho hlas příjemně oživil francouzské melodie a v hereckých partech projevil jak svou mladickou suverénnost, tak i romantickou duši. Výrazný byl Martin Šemík coby Tybalt, jeho dvě „sólovky“ opravdu stojí za to.

Muzikál Rome a Julie
Muzikál Rome a Julie | Foto: Hermína

I Tereza Navrátilová se s postavou Julie hezky sžila. Mladá půvabná herečka zaujme jak typově, tak prožitím role, pěvecky se v nízkých polohách hezky poslouchá, v těch vyšších už se trošku ztrácela. Důvodem je snad dost hlasitá hudba, již v některých pasážích nestačili „uřvat“ ani jiní účinkující. To se však s počtem přibývajících repríz snad dopiluje.

Libor Vaculík si kromě stěžejních postav dal záležet i na výběru představitelů z řad company, z nichž vyčnívají především taneční kreace postav Zla a Nenávisti, které provází představení téměř po celou jeho dobu.

Chystáte-li se na Romea a Julii, vězte, že nepatří mezi nejkratší muzikálová představení. Přesto vám celé tři hodiny nedovolí se jakkoli nudit. Nebo alespoň dámskému osazenstvu, přeci jen příliš diváků z řad mužů romantické dílo natolik neocení.

Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. O vítězství se od 20:30 utkají domácí Němci s Itálií.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

20:30 Německo - Itálie.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bruce Springsteena na Broadwayi neuslyší lidé naočkovaní AstraZenecou

Slavný americký písničkář Bruce Springsteen bude od příští soboty 26. června opět vystupovat na newyorské Broadwayi se svou komorní show Springsteen on Broadway, kde hraje na kytaru i klavír, vypráví nebo čte úryvky z autobiografie. Jak ale informoval britský deník Guardian, do sálu smí jen lidé naočkovaní dvěma dávkami vakcíny Pfizer-BioNTech a Moderna nebo jednou dávkou Johnson & Johnson. Ti, kdo dostali vakcínu AstraZeneca, rozšířenou ve Velké Británii a Kanadě, pořadatelé dovnitř nevpustí. AstraZenecu pro použití v USA dosud neschválil tamní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv.

Opatření kritizuje třeba kanadský deník Toronto Star. "Show must go on. Ale vás, co jste dostali AstraZenecu, nikdo nezval," napsal list, podle nějž tak Springsteenovu show nemohou vidět Kanaďané či Britové, kteří byli naočkovaní doma, ale pohybují se v USA.

Posluchači budou smět zaplnit všech 1710 míst v sále divadla St. James Theatre, respirátory uvnitř nejsou povinné.

Zdroj: Guardian
Další zprávy