Toho času dvaadvacetiletý autor podal svědectví o životě nejchudších Francouzů. Popsal, co v takovém prostředí zažívá chlapec, jenž na venkově čelí šikaně, protože je gay.
Louisův debut podle dramaturgyně pardubické scény Anny Hlaváčkové vynikl, od vydání v roce 2014 zaznamenal velký ohlas. Jen ve Francii se této dokumentární zpovědi téměř ihned prodalo přes 300 tisíc výtisků, brzy byla přeložena do více než 20 jazyků včetně češtiny. "Na francouzské i mezinárodní scéně vyvolala bouřlivou debatu coby literární experiment stojící na pomezí uměleckého textu a dokumentu," dodává dramaturgyně.
Scénické čtení, které bude mít reprízu přespříští pondělí 28. listopadu, pardubické divadlo uvádí na Malé scéně. Nastudoval ho Marek David, čerstvý absolvent činoherní režie na brněnské JAMU letos nominovaný na Cenu Marka Ravenhilla.
Podle režiséra se Skoncovat s Eddym B. jeví jako na první pohled jednoduchý příběh, je však silné bezprostředností a autentičností. Jedno z hlavních témat se dotýká svobody. V inscenovaném čtení účinkují Josef Láska, Josef Pejchal a Matěj Štrunc. "Rozhodl jsem se, že výpověď jednoho chlapce rozvrhnu mezi tři herce, kteří jsou každý v jiném věku, a tím pádem i jiné životní situaci. Mělo by tak jít o jakési hledání mužské identity," dodává režisér David.
Édouard Louis píše výhradně o svém životě, podává analýzu sociálně slabých oblastí nebo menšin vyloučených ze společnosti. Líčí chudobu a její souvislosti, život ani ctnosti sociálně deprivovaných neromantizuje. Po knihách Skoncovat s Eddym B. a Dějiny násilí, v nichž vyprávěl o dětství i dospívání v intelektuálně slabé rodině, respektive o zkušenosti se znásilněním, následně publikoval texty o vlastním otci a matce.
"Jeho výjimečnost tkví ve schopnosti vyprávět velmi osobní příběhy a současně v nich nechat zaznít něco široce prožívaného, o čem ovšem podstatná část zajištěného čtenářstva přinejlepším pouze tuší," napsalo o něm Aktuálně.cz.
Všechny autorovy knihy v překladu Sáry Vybíralové vydalo nakladatelství Paseka. Postupně se dostávají také na česká jeviště. Po Kdo zabil mého otce, vloni uvedeném pražskou Venuší ve Švehlovce, letos Švandovo divadlo nastudovalo Louisův druhý román Dějiny násilí. Nyní se přidala pardubická scéna.