V Japonsku je prověřili. Stavbu pavilonu pro Expo vnímali jako sportovci olympiádu

V Japonsku je prověřili. Stavbu pavilonu pro Expo vnímali jako sportovci olympiádu
Architekti na soutěžním návrhu začali pracovat v prosinci 2022. Soutěž trvala do konce února 2023. Po vítězství v architektonické soutěži podepsali smlouvu o dílo na konci března 2023 a okamžitě začali na projektu pracovat. Dne 15. 5. 2024 proběhla ceremonie k zahájení stavby a celá stavba trvala zhruba 10 měsíců. Kolaudace proběhla v polovině března 2025.
"Naším cílem bylo poskytnutí intenzivního zážitku vytvořeného měnícími se prostory při průchodu výstavní cestou. Návštěvník vchází do relativně úzkého prostoru. Až když poprvé obejde spirálu kolem dokola, začne se výstavní prostor pozvolna rozšiřovat. S tímto rozšířením se mění i světelná atmosféra. Návštěvník je pohlcen hrou světla a stínu, která se během dne, stejně jako aktuálního počasí, mění. Poté vstoupí do nejširší části výstavního prostoru pavilonu, která je i vertikálně propojená a nabízí impozantní převýšený prostor se zavěšenými uměleckými díly. Na konci cesty projde uzavřeným prostorem, aby vyšel na střešní terasu, která umožňuje vnímat pavilon i v kontextu jeho jedinečného umístění, s výhledem na okolní pavilony, Grand Ring a umělé jezero s fontánou," říká architekt Tomáš Beránek.
"Volně jsme se inspirovali národním pavilonem pro Expo v Ósace v roce 1970 - a sice i tento pavilon měl ve svém jádru multifunkční sál pro setkávání a výstavní prostory pracovaly se sklem a denním světlem v interiéru," uvedl architekt Michal Gabaš.
Tvůrci českého pavilonu pro Expo 2025 v Ósace - vlevo Michal Gabaš, vpravo Tomáš Beránek. Zobrazit 6 fotografií
Foto: Lucie Schubertová/BoysPlayNice
Nikola Bernard
22. 4. 2025 7:15
Úkol zněl jasně - nic se nesmí ztratit v překladu. Tímto heslem se řídili architekti pavilonu pro Expo 2025 Michal Gabaš a Tomáš Beránek. Aby významná stavba vznikla přesně podle jejich představ, museli si střihnout takzvanou vysokou školu komunikace. Ovoce jim přinesla trpělivost a neústupnost, bez kterých by si neporadili.

Mít možnost postavit reprezentativní pavilon pro Expo 2025 v Osáce byla pro architekty Michala Gabaše a Tomáše Beránka z Apropos Architects, kterým vypomáhalo duo Nikoleta Slováková a Tereza Šváchová a studio Lunchmeat, obrovská čest. Dva roky náročné, ale krásné práce mají za sebou tvůrci českého pavilonu. Ten reprezentuje Česko na světové výstavě, která se letos koná v Japonsku. 

O následném využití pavilonu, nesnadné komunikaci, stavbě ve tvaru spirály a pocitech, které by měla vyvolávat, tvůrci promluvili pro Aktuálně.cz. Jejich zážitky vás možná překvapí.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že práce v této asijské zemi bude snová, protože jde o národ známý svou poklidností a vlídností, realita byla jiná. Japonci mají přísná pravidla, která je nutné dodržovat, proto realizace stavby rozhodně nešla jako po másle. "Celkový proces trval přibližně 28 měsíců. I přesto, že jsme museli splnit během povolovacího procesu z českého pohledu nestandardní požadavky od japonských úřadů jako například testy statických spojů i implementaci výrazných změn kvůli požadavkům na požární bezpečnost," uvádí architekt Tomáš Beránek. 

Vzhledem k tomu, že nejde o jednoduchou stavbu, ale vlastně takovou velkou stavebnici z českého smrkového dřeva, čekalo je mnoho výzev. Poradit si museli například s unikátní fasádou, kterou tvoří umělecké zasklení a panelový systém odolávající seismicitě.

Vysoká škola komunikace

Architekty však nepotrápily jen výzvy spjaté s vytvořením návrhu. Jejich síly a dovednosti pořádně prověřila spolupráce, nedůvěra, povolení a zcela odlišná komunikace. "Nejprve jsme spolupracovali se studiem KINO Architects - velice dobrými architekty, kteří nás ale s konceptem spirálovité dřevostavby nedokázali dostatečně podpořit a náš návrh u místních autorit prosadit. Místy se nám zdálo, že projektu sami nevěří," popsal Michal Gabaš. "I z toho důvodu jsme následně začali spolupracovat s architekty z Tokia - Frankem la Rivierem a Koenem Klinkersem. Tito nám pomohli projekt dotáhnout do úspěšného cíle," líčí.

Během práce na pavilonu se naučili především trpělivosti. Zároveň bylo nutné, aby si stáli za svým. "Jednalo se o vysokou školu komunikace a nahlédnutí do naprosto kulturně odlišných společenských zvyklostí," doplňuje. 

Tvůrci pavilonu museli vehementně vysvětlovat svá rozhodnutí i záměry, aby došli k vysněnému cíli. I tak pro ně spolupráce s nimi byla klíčová a jsou za ni vděční. "Byla nutná důsledná a konzistentní kontrola při jednání s ať už našimi partnery v Japonsku, nebo později generálního dodavatele při kontrolních dnech, aby se nestalo, že se záměr ,ztratil v překladu'," tvrdí Beránek.

Náročnost je posunula

Aby toho nebylo málo, dvojice se musela popasovat se stále novými požadavky od japonských autorit. V zemi vycházejícího slunce totiž podle Beránka nemají velké zkušenosti s použitými CLT panely, takže bylo nutné vše ověřovat a testovat. "Platí zde naprosto striktně pravidlo: "safety first", což je ale v zemi s vysokou seismicitou určitě správně," dodává Gabaš. S jeho tvrzením souhlasí i Beránek, i když je některé japonské - z evropského pohledu absurdní - nároky nepříjemně překvapily. 

"Projekt nás jako architekty posunul dále - především ve fázi návrhu, ale i následné realizace. Úspěšné dokončení takto tvarově komplikované stavby na druhé straně zeměkoule nám dodalo odvahu a přesvědčení, že lze zvládnout i velice komplexní a složitá zadání. Až příště přijde příležitost něco realizovat na druhé straně planety, budeme si jistější," věří sobě i svému kolegovi Gabaš.

Obrovská čest

Sebevědomí je u architektů takto významných staveb důležité. Pokud by si tvůrci nevěřili, pravděpodobně by ani nevyhráli soutěž o návrh pavilonu. I přesto, že vytvořili odvážnou budovu, k realizaci přistupovali s naprostým respektem. "Ležela na nás tíha národní reprezentace. Pro architekty je možné Expo přirovnat k významu, který má olympiáda pro sportovce - alespoň tak to vnímám. Nerad bych mluvil za kolegy z ateliéru, ale pro mě osobně se jedná o obrovskou čest," tvrdí Gabaš. 

"Rád bych zmínil i přínosnost zkušeností, které podobné projekty přináší všem zúčastněným stranám. Výměna informací, nejen týkající se architektury, obě strany obohacuje a posouvá kupředu. Vidím v tom i odkaz našeho konceptu spirály - vývoj společnosti," doplňuje Gabaše Beránek.

Osobní, ale i společenský rozvoj a osud stavby

Pavilon je podle architektů koncipován jako cesta. Jde o spirálu, která se rozšiřuje směrem vzhůru a má symbolizovat osobní, ale i společenský rozvoj. "To, jak návštěvník stoupá po spirále směrem nahoru a cesta se rozšiřuje, symbolizuje i rozšiřující se obzory, zkušenosti, vzdělání jedince, ale i společnosti jako celku. Pavilon na návštěvníka působí fyzicky - pohybem do kopce vzhůru - a duševně, a to náplní výstavy, která nás má vést k zamyšlení. To vše formuje naši vitalitu," popisuje Gabaš.

Hlavním zážitkem z pavilonu mají být pro běžného návštěvníka, kromě samotné architektury, překvapivé prostorové momenty spolu s unikátní uměleckou výstavou, která je koncipována jako multimediální imerzivní zážitek, kombinující skleněné sochy od Ronyho Plesla, kresby od Jakuba Maskera Matušky a multimediální prvky od studia Lunchmeat. "Velmi mě těší, že se nám povedlo zrcadlit vnitřní prostor spirály navenek a zase zpět do interiéru," pochlubil se Beránek.

A co se stane s pavilonem po skončení Expa 2025? "Patrně je ve hře více scénářů. Cíl je pavilon prodat - může zůstat na místě v Japonsku anebo je zde i možnost návratu do ČR. Jisté je, že po skončení Světové výstavy bude nutné parcelu, na které pavilon stojí, vrátit do původního stavu. Otázka je, jak moc smysluplné a ekologické by bylo transportovat veškerý materiál zpět do ČR," uzavírá Gaboš, který by byl nejraději, kdyby pavilon zůstal stát v Japonsku, když byl pro tuto zemi navržen.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy