"Před čtyřmi lety nás velmi zasáhl článek o bezdomovci, který umrzl v Karviné. Nevěřícně jsme kroutili hlavou nad tím, že je něco takového v dnešním světě stále možné," vzpomíná Pavla Klečková na vůbec první impulz, který ji k zájmu o bezdomovectví přivedl. "Od té doby jsem věděla, že chci pomáhat a do společnosti vrátit aspoň trochu z toho, co mám."
Když následně měnila profesi, kontaktovala lokální moravskoslezskou organizaci s tím, že by se ráda zapojila do pomoci znevýhodněným dětem či seniorům. "Jenže jsem zjistila, že tyto cílové sociální skupiny jsou natolik populární, že mě vlastně nepotřebují - dobrovolníků bylo dost," vypráví.
Nakonec se proto s partnerem znovu zaměřila na lidi bez domova, o kterých se Petra Klečková chtěla dozvědět víc. "V místním bistru jsme jednoho dne koupili pár baget a řekli si, že je rozdáme lidem bez domova. Pár jsme jich našli, ale bylo jasné, že pokud chceme pomáhat systematicky, musíme najít jinou cestu."
Kontaktovali ostravské sídlo Armády spásy, jejíž ředitel iniciativnímu páru problematiku ochotně přiblížil, a začali působit jako dobrovolníci. Od té doby v zimě pravidelně distribuují polévku, pomáhají organizovat vánoční večírky a před časem se pustili i do vlastního projektu: charitativním organizacím a městům poskytují nouzové přístřešky pro bezdomovce, kteří z různých důvodů nemohou navštěvovat noclehárny - ať už kvůli psovi, partnerovi, nemoci, alkoholu či obavám nechat na noc své místo venku bez dozoru.
"Na začátku to bylo vcelku jednoduché. Inspirovali jsme se na YouTube, kde jsme našli video s nouzovými přístřešky, které montoval mladý Francouz Geoffroy de Reynal. Napadlo nás, že by bylo skvělé vyrábět něco takového i v Česku," vzpomíná Pavla Klečková. Francouzského vynálezce obratem oslovila a zanedlouho začala spolupráce. První české Iglou bylo na světě v srpnu 2018.
Iglou do USA
Přístřešky nejdřív partneři tvořili sami, dnes už si je nechávají vyrábět na zakázku z polyetylenové pěny, která je uvnitř potažená hliníkovou fólií. Pro letošní zimu jsou k dispozici hned dva typy přístřešku: Iglou pro jednu osobu za 3100 korun, a Iglou pro páry, které je o 400 korun dražší. Taková je podle Pavly Klečkové výrobní cena produktu, neúčtuje si žádnou marži navíc.
Pavla Klečková si je jistá tím, že lidé bez domova dokážou hygienickou a potravinovou pomoc i projekty, jako je právě Iglou, ocenit. "Uživatelé nám vždycky moc děkují. V minulosti v něm přespával mladý muž, který si po několika měsících našel práci a následně i byt na azylovém domě. Teď i on pomáhá těm, kteří to potřebují a jsou na ulici," pokračuje s tím, že bezdomovcem se nestávají jen sociálně slabší jedinci a "ztracené případy," ale jsou mezi nimi i vysoce vzdělaní a v minulosti úspěšní lidé.
Co se týká samotného projektu, pomalu se rozšiřuje po Evropě. "Příští rok bychom se chtěli dostat i do USA, aby mohlo Iglou hřát i na jiných kontinentech," dodává Pavla Klečková.
Za svou iniciativu nyní získala titul Laskavec a coby dvanáctá v pořadí uzavírá třetí ročník stejnojmenného projektu. Nominovat člověka, který by si zasloužil uznání a podporu, můžete i vy. Všichni ocenění obdrží od Nadace Karla Janečka šek na 6⁶ (tedy 46 656) korun, který mohou využít pro libovolné účely.