Fotograf Martin Stranka po extrémním maratonu v galerii: Stálo to za to, díky!

Fotograf Martin Stranka po extrémním maratonu v galerii: Stálo to za to, díky!
Ve fotogalerii si můžete prohlédnout ukázky prací fotografa Martina Stranky z výstavy Dechem v pražské galerii Mánes. Výstava potrvá do konce listopadu. Tato fotografie nese název Dreamers and Warriors (snímek ze souboru I Found the Silence).
Bear With Me (snímek ze souboru I Found the Silence)
Když kolemjdoucí vidí fotografovat Martina Stranku, mívají pocit, že se ocitli při natáčení filmu. Světla, štáb, produkce. "A to všechno kvůli fotce?" diví se. I Bloom For You (snímek ze souboru I Found the Silence)
The Escapist (snímek ze souboru I Found the Silence)
Foto: Martin Stranka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
27. 11. 2021 1:40
Když kolemjdoucí vidí fotografovat Martina Stranku, mívají pocit, že se ocitli při natáčení filmu. Světla, štáb, produkce. "A to všechno kvůli fotce?" diví se. Koncem listopadu tento autor, který má za sebou téměř stovku výstav po celém světě, ukončí velkou a hojně navštěvovanou výstavu v galerii Mánes. "Stálo to za to," říká fotograf, který byl většinu času v galerii k dispozici návštěvníkům.

"Na počátku jsem netušil, že být tam každý den, po celý měsíc trvání výstavy,  bude tak náročné. Strávil jsem v galerii přes 200 hodin čistého času," říká dnes Martin Stranka. Do konce výstavy, který připadá na 30. listopadu, zbývá jen několik dní.

Z počtu lidí, kteří se přišli na výstavu doposud podívat, má fotograf radost. "Před víkendem jsme se dostali na 17 500 návštěvníků a věřím, že do konce výstavy se toto číslo zvedne ke dvaceti tisícům," uvádí. S návštěvností kolem přes 600 lidí denně by se jeho výstava "Dechem" zařadila mezi ty vysoce sledované dokonce i v letech před pandemií.

"V těchto dnech, kdy se omezuje kulturní dění, je to nádherné číslo a musím poděkovat všem, kteří přišli. Díky nim byla pro mne galerie místem, kde opravdu stálo za to být každý den. Když jsem viděl reakce lidí, věděl jsem, že výstava splnila svůj účel. Sdíleli se mnou tolik osobních příběhů, že z nich budu čerpat ještě dlouhé měsíce a roky. Únava je extrémní, ale stálo to za to," konstatuje Stranka.

Všechno to začalo loni - a smutně

Výstava fotografa Martina Stranky v pražské galerii Mánes původně začala na jaře 2020 a fronta se tehdy táhla skoro až k Žofínu. Měla trvat měsíc, ale přišel koronavirus a lidé ji mohli vidět jen pár dnů. Pak se celá země téměř zastavila kvůli lockdownu. "Pracovali jsme tehdy na přípravě výstavy sedm měsíců. Když se zavřely galerie, obrečel jsem to," přiznává dnes fotograf.

"Tehdy mě to ohromně mrzelo, už jenom proto, že po bezmála stovce výstav v zahraničí jsem se rozhodl, že tu největší udělám u nás doma," říká fotograf.  Sedm měsíců práce, obrovské úsilí několika lidí,  o penězích nemluvě - to všechno najednou přišlo vniveč. Už tehdy bylo Martinovi Strankovi jasné, že se chce vrátit  a výstavu uspořádat znovu.

Počátkem letošního listopadu se výstava vrátila na stejné místo a tentokrát ji koronavirus nezastavil.

Taková věc se chystá měsíce, říká fotograf

Řada lidí se může ptát, co na přípravě výstavy může trvat několik měsíců. "Vezměte si třeba jenom katalog k výstavě. Nemám moc rád ty malé katalogy, které se často k výstavám dělají, rozhodl jsem se ho tedy udělat jako klasickou fotografickou knihu. Jenom její příprava mi zabrala dva měsíce," vysvětluje Martin Stranka.

Pro výstavu se také vyráběl speciální nábytek, přímo na míru pro výstavní síň. "V tom nás vycepovaly zahraniční výstavy, standard v tamních galeriích je vysoký a já jsem ho chtěl udržet i tady u nás," říká autor snímků. Spoustu času samozřejmě věnoval přípravě a tisku výstavních fotografií. "A třeba jenom přípravy na vernisáž pro sedm set lidí zabraly loni skoro měsíc příprav," konstatuje. 

Snímek ze série Chlapectví (Boyhood) fotografa Martina Stranky
Snímek ze série Chlapectví (Boyhood) fotografa Martina Stranky | Foto: Martin Stranka

Novinkou letošní výstavy je projekt Chlapectví

Přestože se výstava po roce a půl vrátila, není stejná, jako na jaře 2020. Návštěvníci tam najdou Strankovy známé fotografie z cyklu I Found the Silence. Loni je doprovázely portréty autorových blízkých a lidí, kteří autora inspirují. Místo nich letos přinesl zcela nové snímky ze série Boyhoood (Chlapectví), na kterých začal pracovat v době pandemie. "Je to něco, co ve mně už delší dobu krystalizovalo," popisuje. 

Jak říká, jde o čerstvý projekt, který stále ještě vzniká. "Pojednává o období chlapectví a dospívání z mého pohledu. Člověk v té době objevuje svět, a to jak ten vnitřní, tak vnější. V tom věku máte pocit, že vám patří celý svět a na druhou stranu začínáte chápat, jak vám city a vztahy dokážou lámat vaz ze dne na den," vysvětluje fotograf. "Je to něco, k čemu se potřebuji vrátit a zrekapitulovat si, o co tam vlastně šlo," dodává. Zatím vzniklo patnáct fotografií a většina je k vidění právě na výstavě v Mánesu.

Martin Stranka: video ze zákulisí fotografování série Boyhood | Video: Martin Stranka

Strankovy fotografie vznikají podobně, jako když se točí film

Samotný vznik fotografie je ve Strankově případě velmi složitý proces. "Lidé si myslí, že když jste fotograf, pořád někde běháte s foťákem, ale já sáhnu na fotoaparát tak desetkrát za rok," popisuje. 

"Fotografii si musím předem naplánovat, napřed si ji naskicuji, předchází tomu týdny vymýšlení. Spoustu času pak část zabere hledání lokací," vysvětluje. Na místě pak někdy pracuje se štábem a s podobnou osvětlovací technikou, jakou používají filmaři.

Na sérii Boyhood s ním spolupracoval tým, který často pracuje na hollywoodských filmových produkcích natáčených v Česku.

Někdy však ani pečlivé plánování nestačí. "Máte všechno připravené, včetně všech povolení, začnete a přijde místní pán. Začne se ptát co tam děláte. Odpovědi, že je vše schválené mu nestačí, rozhodne se, že zavolá policii. Vy víte, že na pořízení fotky máte jen nějaký čas, že produkce stojí dost velké peníze. Poprosil jsem ho, ať tedy počká opodál na policii a začal pracovat. Policie přijela, všechno jsme měli v pořádku, takže nakonec jen toho pána uklidnila ," vypráví Stranka.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Dubovská dojela v Killingtonu osmnáctá, Shiffrinová vyrovnala Stenmarka

Lyžařka Martina Dubovská skončila ve slalomu Světového poháru v Killingtonu osmnáctá. I pátý slalom v historii v americkém středisku ovládla domácí Mikaela Shiffrinová a v nejtočivější disciplíně vyrovnala 46. triumfem Švéda Ingemara Stenmarka.

Shiffrinová byla po prvním kole druhá, ale zajela dobře druhé, zatímco její největší soupeřka Petra Vlhová chybovala. Slovenská obhájkyně velkého křišťálového glóbu, která minulý týden dvakrát kralovala v Levi, tak skončila druhá. Třetí místo obsadila Švýcarka Wendy Holdenerová.

Dubovská jela mezi elitou po devadesáté. V prvním kole ztratila na Vlhovou více než dvě sekundy a byla šestnáctá. Do druhé jízdy se pustila razantněji, pozici ale neudržela a propadla se o dvě pozice. Nenavázala tak na životní šesté místo z minulého týdne ve Finsku.

V Killingtonu se dosud konaly čtyři slalomy a všechny vyhrála Shiffrinová. Před týdnem Američanka v obou závodech ve Finsku brala za Vlhovou vždy stříbro a na druhé místo to po prvním kole vypadalo i letos. Po druhé jízdě si ale tentokrát pozice vyměnily.

Pro Američanku je Killington prakticky domácím svahem a před rozhovorem dojatá emocemi plakala a chvilku trvalo, než dokázala mluvit. "Jsem šťastná, jak jsem jela druhé kolo. Neudělala jsem tak velkou chybu jako Petra. Bojovala jsem. Hodně to pro mě znamená," řekla Shiffrinová, která ve Světovém poháru celkově oslavila 71. vítězství.

Na rozdíl do Dubovské se nedostala do bodované třicítky Gabriela Capová. Z 63 slalomářek obsadila v 1. kole 51. místo s mankem více než pěti sekund na nejlepší.

Další slalom SP je na pořadu až za měsíc 29. prosince v rakouském Lienzu. Příští týden se rozjedou v kanadském Lake Louise rychlostní disciplíny s Ester Ledeckou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy