Čeští Bohemia Interactive prodali hry za 1,5 miliardy. Zájem zvyšuje i koronavirus

Ondřej Novotný Ondřej Novotný
4. 4. 2020 16:57
Začínali jako malá česká firma se snem udělat hru s otevřeným světem. Po dvaceti letech se z Bohemia Interactive stala velmi úspěšná společnost s řadou povedených titulů, které dělají Česku reklamu i v zahraničí. Za loňský rok prodala firma 4,5 milionu kopií her a datadisků za 1,5 miliardy korun. A paradoxně jí prospěla i koronavirová epidemie: zvýšila totiž zájem o survival akci DayZ.
Arma 3
Arma 3 | Foto: Bohemia Interactive

"Zejména v Číně prodeje výrazně vzrostly v lednu a únoru tohoto roku. V únoru dokonce více než třicetinásobně oproti průměru," poznamenal šéf firmy Marek Španěl.

Ač se spolu se zaměstnanci musel přesunout do home officů, celkově může být spokojený, jeho společnost zažívá povedené časy. Rok 2019 pro ni byl jedním z nejrušnějších, vydala během něj konzolové verze DayZ, kreativní platformu Ylands, multiplayer akci Vigor a další DLC (datadisk) pro Armu 3 a první pro DayZ. Tolik her v jednom roce ještě nikdy v Bohemia Interactive nevydali.

Ředitel Bohemia Interactive Marek Španěl
Ředitel Bohemia Interactive Marek Španěl | Foto: Bohemia Interactive

A odrazilo se to i v prodejích, které byly oproti roku 2018 dvojnásobné. Dařilo se stálici, vojenské simulaci Arma 3, která sice vyšla už v roce 2013, ale díky silné komunitě a novým přídavkům stále vzbuzuje zájem, loni se hry spolu s různými DLC prodalo 2,6 milionu kopií.

Novinka Vigor, multiplayerová střílečka z postapokalyptického Norska, oslovila 3,7 milionu hráčů, DayZ dosáhlo na 1,1 milionu kopií. Koncem roku navíc vyšel free-to-play titul Ylands, průzkumná adventura a zároveň platforma pro tvorbu vlastních her.

A nedá se čekat, že by vývojáři z Bohemia Interactive zpomalili. Nyní chystají novou technologii Enfusion, která má pohánět nové tituly minimálně v další dekádě. "Naše hry byly a jsou v mnoha směrech jiné, či chcete-li unikátní, což vyžaduje i specifickou, na míru šitou technologii, která odolá zubu času," vysvětluje Španěl. "Enfusion nám umožňuje budovat rozsáhlé a autentické virtuální světy tak jako žádná jiná komerčně nabízená technologie."

Mezi její výhody patří i to, že je multiplatformní, a umožňuje tedy vytváření her jak na PC, tak na konzolích, a navíc poskytuje nástroje jak pro vývojáře, tak i komunitní tvůrce.

Průlomový Flashpoint

Firma Bohemia Interactive přitom vzešla ze skromných poměrů v květnu 1999. Tehdy byla především splněným snem Marka Španěla a jeho bratra Ondřeje, kteří toužili vyrobit autentickou hru v otevřeném světě. Pomáhaly jim k tomu finance od Slavomíra Pavlíčka, tehdejšího majitele sítě prodejen her JRC Interactive. I díky nim v roce 2001 společnost dokončila jejich vytouženou prvotinu Operace Flashpoint.

Vojenský simulátor uhranul na svou dobu nezvyklou svobodou konání. "Hra celosvětově prorazila díky své autenticitě. Nabídla hráčům možnost pohybovat se v otevřeném světě podle kompasu či hvězd, nebyla to jen suchá simulace," míní Marek Španěl. Suverénní zpracování hráčského zážitku v otevřeném světě se pak pokusilo napodobit mnoho dalších studií.

Vřelému přijetí pomohla i snadná modifikovatelnost. I dlouhé roky po vydání hra žila z uživatelských misí a dalších přídavků, komunita byla věrná a nadále bobtnala. Přesto se tým Bohemia Interactive po vydání Flashpointu dostal do finančních problémů, z nichž mu pomohlo až vydání upravené verze hry, které používají jako simulátor skutečné armády. Vyšla pod jménem VBS a postupně se jí začala věnovat separátní firma nazvaná Bohemia Interactive Simulations.

Po vyřešení finančních problémů mohli vývojáři navázat na úspěch Flashpointu. Nové díly začaly vycházet pod jménem Arma, jelikož licence na jméno Flashpoint zůstala u distributora Codemasters.

"Zlomové chvíle, které Bohemia Interactive vedly tam, kde je nyní, vždycky souvisely s tím, že jsme dokázali buď budoucí trendy v herním průmyslu vytvořit a nabídnout hráčům, nebo jsme je začali využívat v době, kdy jim zbytek průmyslu nevěřil," prohlásil Španěl.

Armu 2 si tak vývojáři vydávali na Steamu sami bez pomoci velkého vydavatele v rámci sdružení IDEA Games, Arma 3 zase byla na stejné platformě jedním z prvních titulů v rámci Early Access, tedy předběžného přístupu.

"Důležitý mezník na naší cestě k úspěchu představuje modifikace pro Arma 2 zvaná DayZ, která se stala celosvětovým fenoménem, de facto stvořila nový žánr a výrazně podpořila prodeje Arma 2," připomíná Španěl hru, v níž čelíte na ostrově nepřátelům nakaženým záhadnou nemocí a musíte bojovat o přežití.

S rostoucím úspěchem mohla Bohemia Interactive otevřít další pobočky. Její hlavní sídlo je nyní v Mníšku pod Brdy, kanceláře má i v Praze, Brně, nizozemském Amsterdamu či thajské Pattay. A hráči po celém světě vyhlížejí, jaké tituly z nich vzejdou v budoucnu.

 

Právě se děje

Další zprávy