Češi vytvořili orwellovskou variaci na Prince z Persie. A nadchli herní fanoušky

Ondřej Novotný Ondřej Novotný
13. 2. 2020 11:16
Nenápadně, bez větších očekávání se na konci ledna objevila česká nezávislá plošinovka Ministry of Broadcast. O to příjemnějším překvapením se však tato hra, která mechanismy připomíná Prince of Persia a stylizací orwellovskou klasiku 1984 či sérii Hunger Games, stala. Vysloužila si nadšené ohlasy fanoušků a její autoři už chystají kromě portu na Switch i nový titul.
Ministry of Broadcast
Ministry of Broadcast | Foto: Hitcents

Hlavním hrdinou je zrzavý protagonista, jenž se jednoho dne ocitne za Zdí, kterou vystavěl vládnoucí režim a oddělil ho tím od rodiny. Aby se k ní dostal zpátky, musí uspět v režimem organizované reality show plné vražedných nástrah a zkoušek pro jeho morálku.

Taková je premisa k plošinovce, která především vyžaduje precizní provádění skoků a schopnost vyřešit (tak akorát komplikované) puzzly. "Už od prvního konceptu jsme měli představu, jaký příběh chceme vyprávět a že se bude jednat o mix reality TV show inspirované prvky z díla George Orwella," vysvětluje Petr Škorňok ze čtyřčlenného týmu stojícího za hrou.

"Žánrově jsme se tehdy ještě pohybovali kolem 2D akční střílečky, ke které jsme udělali i prototyp. Když jsme se ale nechali inspirovat pohyby a ovládáním ve stylu klasického Prince of Persia, finálně se nám vyrýsovala současná podoba hry."

Tu dával dohromady poslední dva roky tým složený z kamarádů, kteří dříve pracovali převážně v různých IT start-upech. Pojila je ale touha udělat vlastní hru, odvyprávět interaktivní příběh, a tak se rozhodli si ji splnit. Ministry of Broadcast vznikalo ve dvou dvojicích - grafici Sanja Čežek a Dušan Čežek na něm pracovali v Praze a o programování, level design, zvuk a hudbu se staral Škorňok spolu s Petrem Melicheríkem v Brně. "Když se podívám na statistiku za poslední dva roky, tak jsme si vyměnili 143 tisíc zpráv," přibližuje Škorňok.

Klíčovou vzpruhou v průběhu vývoje byla konference Game Access v roce 2018 v Brně, kde hra vzbudila rozruch a její rozpracovanou verzi si zahrál mimo jiné John Romero, proslulý vývojář stojící za sériemi Quake či Doom.

Ministry of Broadcast
Ministry of Broadcast | Foto: Hitcents

A co víc, dokonce jí udělal velkorysou reklamu, když na svém Twitteru pogratuloval vývojářům ke skvělé práci a ocenil hru za její vtipnost. Ministry of Broadcast si z téže konference odneslo i cenu za nejlepší hratelnost.

Tehdy také přišel důležitý zlom ve vývoji - tým se rozhodl, že už nebude vyrábět hru po nocích a víkendech, ale najde způsob, jak na ní začít pracovat na plný úvazek. "Díky CzechInvestu jsme dostali příležitost navštívit Tokyo Game Show a prezentovat hru úplně jinému publiku. Pak následovalo - pro nás do té doby nepředstavitelné - kolo konferencí, kdy jsem ve stejnou dobu byl na IndieCade v Los Angeles a další část týmu prezentovala hru na dvou konferencích v Paříži a mezitím ještě náš programátor vystavoval hru ve Švédsku," líčí Škorňok. 

Ministry of Broadcast
Ministry of Broadcast | Foto: Hitcents

"Na každém místě jsme se snažili domluvit co nejvíce schůzek s vydavateli a najít někoho, s kým bychom si sedli lidsky, kdo by nám dal kreativní svobodu a finance na dokončení vývoje naplno," dodává. Uzavřeli tak dohodu s vydavatelstvím Playism o publikaci na asijském trhu a se společností Hitcents pro zbytek světa.

Od Game Access o hře zase nějakou dobu nebylo slyšet, až koncem ledna vyšla na GOG a Steamu. A rychle zaujala hráčské publikum: má kladné recenze na Steamu, uživatelské hodnocení na Metacritic se drží nad známkou 8 a slušně si vede i u recenzentů. Body získává především za krásnou pixelartovou grafiku, ale i za humor a sarkasmus, kterými je prošpikovaná.

"Z reakcí jsme nadšení. Věděli jsme, že tvoříme něco, co je poměrně náročné na přijetí i ze strany publika, hra nenabízí odpovědi na stříbrném podnose, ovládání je jiné než u většiny moderních plošinovek a samotná obtížnost některých sekvencí je poměrně vysoká," říká Škorňok.

Ministry of Broadcast
Ministry of Broadcast | Foto: Hitcents

"Předem se tak dalo tušit, že i názorově rozdělíme hráče na dva tábory. Díky tomu, že převládají pozitivní názory a ty negativní se opírají většinou o kombinaci ovládání a náročnosti hry, jsme spokojeni. Získali jsme spoustu cenné zpětné vazby, od které se můžeme odrazit do dalších projektů."

Hlavní prioritou je nyní dokončení portu na Switch, kde má hra vyjít v dubnu tohoto roku. Zároveň už ale vývojáři spřádají plány na dosud neoznámený titul. Jejich prvotina ukazuje, že se vyplatí jejich tvorbu sledovat i dál.

Podívejte se na ukázku ze hry:

Ministry of Broadcast - trailer | Video: Hitcents
 

Právě se děje

před 7 minutami

Tyčkař Kudlička je poosmé halovým mistrem republiky

yčkař Jan Kudlička se poosmé stal halovým mistrem republiky. Mezi muži se díky dnešnímu vítězství za 554 centimetrů posunul na druhé místo historických tabulek nejúspěšnějších atletů. Více titulů v hale nasbíral jen bývalý výškař Jaroslav Bába, který jich má jedenáct.

Bronzovému medailistovi z HMS 2014 Kudličkovi na výšce 554 centimetrů odpadl poslední domácí konkurent Matěj Ščerba, který zapsal 533 cm. Staronový šampion, který loni získal na halovém mistrovství republiky stříbro, si pak nechal zvednout stojany na 561, ale při pokusech o nejlepší český výkon sezony neuspěl.

"Letošní halová sezona byla o chloupek lepší než ta loňská, ale byli jsme zvyklí na lepší sezony. Doufám, že ta další, tedy letní, bude lepší. Pocitově převládá optimismus, výkonově ne, 560 mě letos neuspokojilo. Vím, jak vypadaly tréninky, pocitově to bylo o hodně lepší než ty výkony," řekl v rozhovoru na ploše.

Obrovskou radost měl z pátého titulu na 60 metrů překážek někdejší halový mistr Evropy Petr Svoboda, který závodil letos poprvé. Překážky si pětatřicetiletý závodník pražského Olympu při tréninku postavil teprve před šesti dny. "V neděli jsem zkusil techniku, v úterý náběhy, dneska jsem běžel rozběh a pak finále. Tenhle čas mě, doufám, nechá ve středisku a připravit se na olympiádu. A hlavně zůstat zdravý. Jelikož mi halová sezona začala dnes, tak byla úžasná a zároveň optimistická," radoval se z vítězného času 7,66. To je nejlepším český výkon sezony, ale o 22 setin pomalejší než Svobodův český rekord.

Předčasně skončila snaha Jana Veleby o rekordní šestý titul na šedesátce. Kvůli zranění se musel na poslední chvíli odhlásit. "Včera (v pátek) při rozcvičení jsem ucítil lehkou bolest v tříselné oblasti a následné lékařské vyšetření potvrdilo, že je tam svalové zranění, asi i dírka. Na nějaké závodění by to nebylo," uvedl na svazovém facebooku.

Zdeněk Stromšík tak měl ulehčenou cestu ke druhému titulu za sebou. Závodník domácího SSK Vítkovice zvítězil v čase 6,64, čímž vyrovnal vlastní rekord šampionátu z loňského roku.

Potřetí za sebou vyhrála šedesátku Klára Seidlová, která časem 7,27 sekundy zaostala o čtyři setiny za svým českým rekordem. Posedmé se halovou mistryní ČR stala koulařka Markéta Červenková, která si posunula letošní maximum na 16,81 metru.

Vynikající výkon v rozběhu na 400 metrů předvedla Lada Vondrová, která si vylepšila osobní rekord z Czech Indoor Gala o třináct setin na 52,12 a zařadila se na páté místo letošních evropských halových tabulek. V neděli by ji před finále čtvrtky měl čekat ještě rozběh dvoustovky. Finále na 200 metrů případně poběží půl hodiny po své hlavní disciplíně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy