Nahá žena jako stůl? Česká reklama pobouřila feministky

Petra Jansová Petra Jansová
10. 12. 2014 10:00
Španělské feministky pobouřila reklama české firmy Kalup Machines, která vyrábí oblečení pro motorkáře. Sepisují petici a požadují její stažení.
Reklamní spot firmy Kalup Machines
Reklamní spot firmy Kalup Machines | Foto: Repro Vimeo

Praha/MadridReklamní kampaň české firmy Kalup Machines na novou kolekci pánského motorkářského oblečení Fetish Wear rozvířila vlnu negativních ohlasů. Španělské feministky proti ní zorganizovaly petici, kterou podepsalo přes osm tisíc lidí. Žádají v ní okamžité stažení kampaně.

Zákulisí vzniku kontroverzní reklamy
Zákulisí vzniku kontroverzní reklamy | Video: Vimeo

Kontroverzní fotografie byla zveřejněna pouze na Facebooku a byla zacílena na specifické zájmové skupiny (motorkáři, fetish, nakupování, móda) zhruba sedmi zemí. "V podstatě šlo pouze o test, abychom mohli doladit další věci ohledně webu a dalšího. Feministická kampaň je třešinkou na dortu, která vlastně rozběhla prodeje," vysvětluje jeden ze zakladatelů firmy Filip Žák.

"Kreativní idea vychází z předpokladu, že žena byla/je obecně v motorkářském světě jako pouhý doplněk, objekt touhy, který má podtrhovat jen machismus celého odvětví," vysvětluje Žák s tím, že chtěli na toto klišé poukázat.

"Záměrně jsme tento fakt zveličili ad absurdum. Ženu odsoudili do role skutečné dekorace a na uvolněný piedestal touhy postavili motocykl. Na příští rok chystáme dámskou kolekci, kde to podobně 'schytají' muži. Reklama by měla jiskřit emoce," dodal.

Kalup Machines
Kalup Machines | Foto: Facebook Kalup Machines

Feministky se bouří na sociálních sítích

Vlna protestů začala nejprve stížnostmi prostřednictvím sociálních sítí. "Ženy jsou unavené tím, jak jsou zobrazovány. Chceme takové reklamy, které vyzývají k zamyšlení, jsou etické a nepropagují genderovou nerovnost ve společnosti," napsala nespokojená uživatelka na Facebooku. "Vaše reklama uráží muže i ženy," připojila se další.

Nezůstalo jen u kritiky, uživatelé Facebooku a Googlu se pokusili o stažení fotografií z oběhu a nahlásili je jako nevhodný obsah. "Facebook ale zatím všechny odmítá. Jedná se sice o automatizovaný proces konaný počítačem, ale už při publikování reklamy jsme museli žádat o její schválení, k čemuž také došlo," dodává Filip Žák.

Dalším krokem se stalo zorganizování petice na serveru Change.org. Ta odstartovala 5. prosince a k dnešnímu dni ji podepsalo přes osm tisíc lidí (ve 12 hodin). Jen za poslední den přibylo kolem tří tisíc podpisů. Její autorka pochází z Madridu a reklamu české firmy kritizuje za ponižování žen.

"Vlna kritiky nás překvapila. O zájem jsme samozřejmě usilovali, i když velmi nepřímo. Asi chápete, že tvorba produktu, značky a reklamy je mnohem vrstevnatější než jeden nápad se stolečkem. Jsme rádi, že komentáře jsou v drtivé většině pozitivní," dodává kreativní ředitel.

Firma vznikla teprve před rokem a hodlá svoje produkty cílit na mezinárodní trh. Za tím účelem už oslovila i několik hollywoodských hvězd.

Minulý týden vzbudila emoce reklama na T-Mobile, proti které protestovala polská velvyslankyně, firma nakonec spot stáhla. "Protipolská reklama mě neuráží, jenom se směju," říká polská novinářka:

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 52 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy