reklama
 
 

Nahá žena jako stůl? Česká reklama pobouřila feministky

10. 12. 2014
Španělské feministky pobouřila reklama české firmy Kalup Machines, která vyrábí oblečení pro motorkáře. Sepisují petici a požadují její stažení.

Praha/MadridReklamní kampaň české firmy Kalup Machines na novou kolekci pánského motorkářského oblečení Fetish Wear rozvířila vlnu negativních ohlasů. Španělské feministky proti ní zorganizovaly petici, kterou podepsalo přes osm tisíc lidí. Žádají v ní okamžité stažení kampaně.

Kontroverzní fotografie byla zveřejněna pouze na Facebooku a byla zacílena na specifické zájmové skupiny (motorkáři, fetish, nakupování, móda) zhruba sedmi zemí. "V podstatě šlo pouze o test, abychom mohli doladit další věci ohledně webu a dalšího. Feministická kampaň je třešinkou na dortu, která vlastně rozběhla prodeje," vysvětluje jeden ze zakladatelů firmy Filip Žák.

"Kreativní idea vychází z předpokladu, že žena byla/je obecně v motorkářském světě jako pouhý doplněk, objekt touhy, který má podtrhovat jen machismus celého odvětví," vysvětluje Žák s tím, že chtěli na toto klišé poukázat.

"Záměrně jsme tento fakt zveličili ad absurdum. Ženu odsoudili do role skutečné dekorace a na uvolněný piedestal touhy postavili motocykl. Na příští rok chystáme dámskou kolekci, kde to podobně 'schytají' muži. Reklama by měla jiskřit emoce," dodal.

Feministky se bouří na sociálních sítích

Vlna protestů začala nejprve stížnostmi prostřednictvím sociálních sítí. "Ženy jsou unavené tím, jak jsou zobrazovány. Chceme takové reklamy, které vyzývají k zamyšlení, jsou etické a nepropagují genderovou nerovnost ve společnosti," napsala nespokojená uživatelka na Facebooku. "Vaše reklama uráží muže i ženy," připojila se další.

Nezůstalo jen u kritiky, uživatelé Facebooku a Googlu se pokusili o stažení fotografií z oběhu a nahlásili je jako nevhodný obsah. "Facebook ale zatím všechny odmítá. Jedná se sice o automatizovaný proces konaný počítačem, ale už při publikování reklamy jsme museli žádat o její schválení, k čemuž také došlo," dodává Filip Žák.

Dalším krokem se stalo zorganizování petice na serveru Change.org. Ta odstartovala 5. prosince a k dnešnímu dni ji podepsalo přes osm tisíc lidí (ve 12 hodin). Jen za poslední den přibylo kolem tří tisíc podpisů. Její autorka pochází z Madridu a reklamu české firmy kritizuje za ponižování žen.

"Vlna kritiky nás překvapila. O zájem jsme samozřejmě usilovali, i když velmi nepřímo. Asi chápete, že tvorba produktu, značky a reklamy je mnohem vrstevnatější než jeden nápad se stolečkem. Jsme rádi, že komentáře jsou v drtivé většině pozitivní," dodává kreativní ředitel.

Firma vznikla teprve před rokem a hodlá svoje produkty cílit na mezinárodní trh. Za tím účelem už oslovila i několik hollywoodských hvězd.

Minulý týden vzbudila emoce reklama na T-Mobile, proti které protestovala polská velvyslankyně, firma nakonec spot stáhla. "Protipolská reklama mě neuráží, jenom se směju," říká polská novinářka:

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV |  16:18

autor: Petra Jansová | 10. 12. 2014

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama