Čech, co obletěl svět. S letadlem urazili 58 tisíc kilometrů

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
24. 10. 2014 19:17
Letěli do míst, kde žádné české letadlo ještě nikdy nepřistálo. Jedním z pilotů cesty kolem světa byl i Jindřich Schwippel. „Zážitky se mi v hlavě srovnaly až několik týdnů po návratu,“ tvrdí.
Cesta kolem světa: Těsně před přistáním na Hawai, pohled z kokpitu
Cesta kolem světa: Těsně před přistáním na Hawai, pohled z kokpitu | Foto: Jindřich Schwippel

Praha - Letos teprve potřetí v historii odstartovalo z pražské Ruzyně letadlo na cestu kolem světa. Leteckou dopravu pro tento zájezdový produkt zajišťuje česká společnost Travel Service. Další "Cesta kolem světa" by se měla uskutečnit v únoru příštího roku.

Deník Aktuálně.cz nahlédl do zákulisí na evropské poměry netradičního letu, o své zážitky se podělil jeden z pilotů "obletu světa", Jindřich Schwippel (33).

"Cesta začala v Praze a vyjma prvního úseku do Bratislavy jsme zbylých 26 dní letěli stále směrem na západ. S ohledem na časová pásma, kdy v podstatě doháníte čas, to považuji určitě za lepší variantu než letět směrem na východ," začíná své vyprávění.

Pak pokračuje řečí čísel. Celý "výlet“ obnášel 19 přistání a 58 230 uletěných kilometrů. Jen pro představu - obvod Země na rovníku činí 40 075 kilometrů. Letadlo spotřebovalo 225 tisíc litrů leteckého paliva.  

Jedno letadlo, jedna posádka

Putování kolem světa by mohl člověk "normálně“ absolvovat s letenkami zakoupenými od společností, které v daném regionu operují. Pokaždé by letěl jiným letadlem a s jinou posádkou. 

V případě Cesty kolem světa mají cestující po celou dobu k dispozici "svůj“ letoun a "svou" posádku. Na palubě letounu jsou přítomni také letečtí mechanici, kteří řeší běžnou údržbu letounu a případné závady, které by se po cestě mohly vyskytnout.

Standardně je kapacita takového letounu 189 cestujících. Pro účely tohoto projektu je kabina speciálně upravena v business konfiguraci pouze pro šedesátku pasažérů. Součástí týmu, který je cestujícím po celou dobu na palubě k dispozici, je i lékař. 

Po přistání v destinaci připraví posádka letadlo pro další úsek. Následuje předepsaný odpočinek a po minimálně dvanácti hodinách je vše připraveno k odletu. Zajímalo nás, jestli z celého putování vidí i něco jiného než světová letiště.

"Ve většině zastávek se i nám naskytla možnost trochu poznat okolní přírodu, případně město a ochutnat některé místní speciality. V případě Ekvádoru, Tahiti a Hongkongu to byly zastávky dokonce na dva a půl dne,“ přibližuje program pilot.

Nicméně čas během přestávek rychle utíká. Příprava začíná pro posádku již na hotelu několik hodin před odletem. Je potřeba prostudovat počasí a letové plány pro další úsek trasy.

Zorganizovat takovouto akci je nesmírně náročné. Do každé země jsou potřeba jiné dokumenty, potvrzení či povolení. "Můj obdiv patří všem, kteří se podíleli na přípravě této cesty ve smyslu letových povolení, celních deklarací, zajištění paliva, cateringu, a tak dále,“ vyjmenovává Jindřich Schwippel.

Nejhorší je počasí

Bavíme se o tom, v čem je projekt obtížný pro piloty. "Letíme do míst, kam české letadlo ještě neletělo a kde nelze ani zkoušet, ani improvizovat," upozorňuje pilot. Je tedy tím největším problémem devatenáct různých přistání v nejrůznějších destinacích oproti dobře známým místům na nějaké pravidelné lince?

Tak vypadá trasa na mapě.
Tak vypadá trasa na mapě. | Foto: Travel Service

"Kdepak. Nové letiště samo o sobě nepředstavuje nějaké riziko. Existuje standardní dokumentace a komunikace, kterou lze použít v podstatě všude na světě. Většina letových postupů na celém světě je standardizovaná  a v tomto případě význam slova globalizace vnímám pozitivně,“ říká kapitán a dodává: "A naopak jsou na světě letiště, kde je přistávací manévr těžší, i když tam poletíte třeba po dvacáté.“

S hurikánem v zádech

Nejnáročnější na cestě kolem světa podle něj bylo různorodé počasí. Jiné bývá nad mořem, jiné nad oceánem, jiné nad horami. "A navíc, počasí je typické pro určitou oblast i v závislosti na ročním období, ve kterém letíte,“ dodává.

Ostatně snad jedinou "komplikaci" celé výpravy, náročné na organizaci, logistiku i realizaci, způsobilo právě počasí. Již před odletem z Tahiti sledovala posádka na internetu vývoj hurikánu při pobřeží Austrálie.

Trasa Cesty kolem světa

Praha – Bratislava - Terceira (Azorské ostrovy- Portugalsko) – Bridgetown (Barbados) – Guayaquil (Ekvádor) – Galapágy (Ekvádor) – Liberia (Kostarika) – San Francisco (USA) – Hawaii (USA) – Tahiti (Francouzská Polynésie) – Auckland (Nový Zéland) – Cairns (Austrálie) – Hongkong – Trivandrum (Indie) – Kuwait - Bratislava - Praha.

(Terceira, Guayaquil a Kuwait byly pouze technické zastávky pro doplnění paliva, respektive vyřízení celních záležitostí.)

"Po přistání na Novém Zélandu se věci vůbec nejevily v dobrém světle. Hurikán byl přímo nad naší další destinací,“ líčí pilot.

Museli tedy vymyslet variantu B, pro případ, že by se hurikán neodsunul někam pryč.

"Vzhledem k tomu, že jsme měli letět za zhruba třicet hodin, to moc pravděpodobné nebylo. Osobně ale věřím, že štěstí přeje připraveným, a i s ohledem na vypracovanou náhradní variantu se počasí přeci jen umoudřilo a my jsme mohli pokračovat podle původního plánu,“ vypráví Jindřich Schwippel.

Z modelářského kroužku do kokpitu dopravního letadla

Příležitost usednout do kokpitu speciálně upraveného Boeingu 737 a letět s ním kolem světa se nenaskytne každému pilotovi. K tomuto okamžiku vede dlouhá trať.

Máte rádi Aktuálně.cz?
Autor fotografie: Economia

Máte rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

Když Jindřich Schwippel vzpomíná na své první kroky za vysněným povoláním, hovoří například o letecko-modelářském kroužku, který navštěvoval jako malý kluk a v němž později byl vedoucím, nebo o výcviku na sportovních letadlech v aeroklubu.

Jak vzpomíná na ojedinělou zkušenost, kdy boeingem obletěl svět? Nejlépe to prý vystihuje skupina Mňága a Žďorp v refrénu písně I cesta může být cíl.

"Myšlenky a zážitky se mi v hlavě srovnaly až několik týdnů po návratu. Dojmů bylo zkrátka strašně moc a za krátký čas,“ uzavírá pilot Jindřich Schwippel.

 

Právě se děje

Další zprávy