Unikátní historie: Čechoslováci stáli u zrodu první mezikontinentální aerolinky

Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka , Flying Revue
8. 9. 2019 8:05
V sobotu 7. září z letiště v pražských Letňanech odstartoval vzpomínkový let, který připomíná velkou (ale téměř zapomenutou) kapitolu z historie československého letectví. Byli to právě naši letci a mladá republika, kdo provázel počátky první mezikontinentální aerolinky na světě, nesoucí název CFRNA. "Zakládala ji válečná esa z první světové války, měl v ní akciový podíl československý stát a její počátky byly pořádně dobrodružné," prozrazují organizátoři vzpomínkového letu z magazínu Flying Revue.

Psal se 14. říjen roku 1920. Hodiny na letišti v pražských Kbelích ukazovaly jedenáctou dopoledne, když z dráhy vzlétlo do vzduchu letadlo s dvěma pasažéry - finančním manažerem Weiningerem a s šéfem jedné z velkých firem prodávajících obilí - baronem Schleyem. Alespoň tak to zachytily v krátké zprávě tehdejší noviny nesoucí název Československá republika.

Další unikátní informace a příběhy na webu Flying Revue

Flying Revue - vzpomínkový let CFRNA / CIDNA
  • Mnoho dalších zajímavých informací a příběhů o počátcích letecké dopravy v Evropě a o společnosti CFRNA najdete ve speciálu na webu Flying Revue.
  • Vzpomínkový let  celkem sedmi letadel odstartoval v sobotu 7. září z letiště Praha Letňany (Více informací najdete zde).

Byl to bezesporu pozoruhodný okamžik. Jednalo se o první let s pasažéry z Prahy do Paříže a zároveň to byl jeden z prvních letů letecké společnosti CFRNA, která se do světových dějin letectví zapsala jako první aerolinka, jež přepravovala pasažéry mezi dvěma kontinenty.

A i když se francouzský název společnosti CFRNA (jde o zkratku) překládal jako Franko-rumunská vzduchoplavecká společnost, významnou roli v ní sehráli Čechoslováci.

V čem tato role spočívala? Za prvé, z Letiště v Kbelích se stala významná základna těchto aerolinek. Za druhé, československý stát ve firmě časem získal získal dvacetiprocentní akciový podíl. A za třetí, pro firmu létala řada československých pilotů.

Cílem CFRNA (a později CIDNA, jejíž akcie Českoslovesko vlastnilo) bylo nejprve propojit západ a východ Evropy, později však začala létat i do Istanbulu, a stala se tak první aerolinkou, která létala mezi dvěma kontinenty (tedy Evropou a Asií). Právě kvůli tomu pak změnila název na CIDNA (Mezinárodní letecká společnost). Ta pak byla jednou z pěti firem, jejichž sloučením vznikly v roce 1933 aerolinky Air France.

Společnost CFRNA vznikla 23. dubna 1920 a u jejího zrodu stál třiadvacetiletý vojenský pilot Pierre Claret de Fleurieu, potomek vážené aristokratické rodiny a úspěšný stíhací pilot první světové války. Kapitál mu pomohl zajistit Aristide Blank, ředitel rumunské banky Marmorosch-Blank s pobočkou v Paříži," vysvětluje štasburská spolupracovnice Flying Revue Maryla Boutineau, které se podařilo vypátrat řadu historických detailů.

Mimo jiné zná i podrobnosti, které se týkají Prahy. "Než mohla začít společnost přepravovat první cestující a poštu, bylo potřeba vytvořit patřičnou infrastrukturu, vyjednat povolení, obchodní podmínky a podniknout průzkumné lety do nových destinací," konstatuje Boutineau. Na cestu zástupci CFRNA vyrazili 29. dubna 1920.

"Tyto průzkumné lety a jednání podnikli šéfpilot aerolinek Albert Deullin (bývalé letecké eso z první světové války) a již zmíněný Claret de Fleurieu. V Praze byla na počest jejich příletu uspořádána velká slavnost, které se zúčastnilo na deset tisíc lidí," uvádí Boutineau.

Podle jejích slov Československo nabídlo společnosti monopol na deset let, využívání pozemní infrastruktury zdarma a subvenci pěti milionů korun ročně na dobu deseti let.

Z Prahy pak Deullin s Claretem de Fleurieu pokračovali na jednání ve Varšavě. "Po cestě zpět dali Pražanům malý dárek - a to v podobě světového rekordu v rychlosti letu na trati Praha-Paříž, kterou absolvovali za 5 hodin a 16 minut, uvádí Butineauová. Po slavnostním přistání na letišti Le Bourget předali piloti francouzskému prezidentovi osobní dopis od T. G. Masaryka.

Historické události připomene vzpomínkový let

Právě tyto události z historie československého letectví chce připomenout několikadenní vzpomínkový let, který slavnostně odstartoval z letňanského letiště v sobotu 7. září. Start byl součástí oslav Francouzského dne, jež se odehrával právě ve Letňanech.

"Společně s dalšími účastníky letu si chceme připomenout historii a síť letecké společnosti CFRNA/CIDNA, rádi bychom také navázali kontakty s leteckými osobnostmi a nadšenci v jednotlivých navštívených zemích a v neposlední řadě takto propagovali naše letectví v zahraničí," říká letec a publicista Jiří Pruša.  

Let chce mimo jiné oslavit i odvahu pilotů (a koneckonců i cestujících), kteří podnikali první dopravní lety na počátku dvacátých let uplynulého století.

Snímek ze letiště v Kbelích z roku 1923, kde je zachycena skupina lidí, která pracovala pro aerolinku CFRNA (později přejmenovanou na CIDNA).
Snímek ze letiště v Kbelích z roku 1923, kde je zachycena skupina lidí, která pracovala pro aerolinku CFRNA (později přejmenovanou na CIDNA). | Foto: Archivy Air France a Flying Revue

Cesta byla jedno velké (a občas dost nebezpečné) dobrodružství

Piloti tehdy létali podle předem daného letového řádu, který se neměnil ani kvůli špatnému počasí. Letadla byla v prvních letech jednomotorová a palubní přístroje primitivní. Jen těžko se dala odhadnout rychlost letadla, rádio neexistovalo, předpověď počasí málokdy odpovídala skutečnosti a přistávací plochy nebyly příliš vybavené.

Piloti se řídili zrakem a snažili se vyhnout mrakům. Jen těžko určovali sílu a směr větru a za špatné viditelnosti se obávali, že se jim připlete do cesty hora, kopec či kostelní věž. Aby se těmto nebezpečím pokud možno vyhnuli, prolétávali často údolími a někdy se uchylovali nad řeky či potoky. Pokud byly mraky obzvláště nízko, neváhali letět pod nimi, jen pár metrů nad korunami stromů. Hory na česko-německé hranici byly i pro letecká esa z první světové války obzvláště nebezpečné. Piloti museli znát údolí a průsmyky nazpaměť.

Nelehké podmínky si bohužel vyžádaly i svou daň. V srpnu 1921 létalo pro firmu dvanáct pilotů, mezi roky 1920 až 1930 jich bylo celkem 120 - Francouzi, Rakušané, Poláci, Maďaři, Bulhaři, Jugoslávci, Češi či Turci. Šestnáct z nich přitom přišlo o život.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Turín poprvé prohrál. Doma nestačil na nováčka z Lecce

Fotbalisté FC Turín ve třetím kole italské ligy nestačili na domácím hřišti na nováčka z Lecce a po porážce 1:2 poprvé v sezoně ztratili body. Jediným týmem se stoprocentní bilancí zůstal v Serii A Inter Milán, na jehož hřišti se v úterý představí pražská Slavia při vstupu do Ligy mistrů.

Hosté z Lecce přijeli do Turína k dohrávce se skóre 0:5 po prvních dvou kolech a jejich čekání na gól ukončil ve 35. minutě brazilský útočník Diego Farias dorážkou vlastní střely vyražené brankářem. Po změn stran vyrovnal z penalty za faul Andrea Belotti, ale čtvrt hodiny před koncem Marco Mancosu další pohotovou dorážkou po zákroku gólmana Salvatoreho Sirigua rozhodl o tříbodovém zisku pro outsidera.

před 4 hodinami

Útok na ropná zařízení je odvetou Jemenců za agresi Saúdů, tvrdí íránský prezident

Útok na saúdskoarabská ropná zařízení byl odplatou Jemenců za agresi Saúdské Arábie, uvedl íránský prezident Hasan Rúhání. Informovala o tom agentura Reuters. K víkendovému útoku se sice přihlásili jemenští povstalci, Rijád ale vyjádřil pochybnosti, že úder byl veden z Jemenu, a Spojené státy tvrdí, že za akcí je Teherán. "Jemenci uplatňují své zákonné právo na obranu… útoky byly odvetným opatřením za dlouholetou agresi vůči Jemenu," uvedl Rúhání na tiskové konferenci v Ankaře, kde dnes s prezidenty Turecka a Ruska Recepem Tayyipem Erdoganem a Vladimirem Putinem jednal o syrské krizi.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Volejbalisté dostali na ME lekci od polských mistrů světa

Čeští volejbalisté ve třetím zápase na evropském šampionátu dostali lekci od úřadujících mistrů světa Poláků. Při rozlučce s Rotterdamem od druhého setu nedostali šanci a prohráli 18:25, 12:25 a 15:25. O postup do osmifinále budou Češi po dni volna bojovat již v Amsterodamu proti domácímu Nizozemsku a Černé Hoře.

Poláci vyhráli poslední dva světové šampionáty, ale na evropskou medaili čekají od roku 2011, kdy získali ve Vídni bronz. Proti českému výběru si připsali třetí vítězství na tomto ME ze tří zápasů.

Svěřenci Michala Nekoly mají bilanci jedné výhry a dvou porážek, a pokud chtějí postoupit do play off, potřebují skončit v šestičlenné skupině do čtvrtého místa.

Další zprávy