Nadšenec renovuje 40 let starý a zrezivělý golf Václava Havla. Místo podpory mu lidé nadávají

Petra Jansová Petra Jansová
27. 11. 2015 10:05
"Václav Havel patří mezi jednu z nejvýznamnějších českých osobností," netají se svým obdivem k bývalé českému prezidentovi David Hubáček. Před dvěma lety si začal pohrávat s myšlenkou pořídit si jeden z Havlových vozů. Mercedes nenašel, žigulíka vyloučil a VW golf první generace měl koupit herec a scenárista Zdeněk Svěrák. Pustil se proto do hledání stříbrného golfu, který si Havel pořídil na konci 80. let. Za zrezivělé auto zaplatil šestkrát více, než byla jeho skutečná hodnota. "Cenné je pro mne ale tím, kdo byl jeho první majitel," vysvětluje. Finance na jeho renovaci se teď snaží vybrat přes crowdfundingovou kampaň na internetu, zatím se spíš setkává s kritikou.
Václav Havel ve svém golfu
Václav Havel ve svém golfu | Foto: Bohdan Holomíček

PrahaVáclav Havel je pro Davida Hubáčka osobností hodnou neustálého připomínání. Vzpomínky na prezidenta i sametovou revoluci ho přivedly k netypickému koníčku. Hledání starého golfíku, kterým Havel jezdil v 90. letech, obětoval poslední dva roky.

Teď plánuje zrezivělé auto opravit a použít ho pro svůj festival Sokolka žije! Pomoct mu v tom má i crowdfundingová sbírka na internetu. Na požadovanou částku 80 tisíc korun mu zatím přispělo 46 lidí, kteří zaplatili necelých 28 tisíc.  

Tak nějak vypadá Havlův golf dnes...
Tak nějak vypadá Havlův golf dnes... | Foto: archiv Davida Hubáčka

Místo nadšení se zatím setkal spíš s negativními reakcemi okolí a mnohdy i vulgární kritikou. "Vůbec jsem nečekal, že jich bude tolik. Každý den jich musím několik smazat," tvrdí a stále doufá, že se mu částku podaří vybrat. "A i kdyby se to nepodařilo, nevadí. Vždycky se to nějak udělá. To auto zlikvidovat už nenecháme," říká David Hubáček.

Václav Havel byl podle něj jednou z největších osobností českých dějin a tvrdí, že Češi si takových lidí nedokáží vážit. I proto chtěl auto najít. "Nechceme na takovou osobnost zapomenout. Vzdáváme mu tak hold," vysvětluje.

Původně měl v plánu hledat úplně jiný vůz. "Vystavovali jsme u nás fotky Olgy Havlové od Bohdana Holomíčka a na vícero snímcích byl zobrazen červený Mercedes W 115. Postavili jsme k fotkám stejný mercedes s původní dobovou SPZ. Výstava díky mystifikaci vzbudila menší rozruch,“ vypráví několik let starou historku, která vznikla během festivalu Sokolka žije!

Foto: archiv Davida Hubáčka

A právě tehdy se v hlavách organizátorů malého kulturního festivalu v Luhačovicích zrodila myšlenka pořídit si Havlovo auto. Majitele červeného mercedesu se jim vypátrat nepodařilo. Od koupě žigulíku, které si kdysi koupil herec Jiří Hraběta, byli zrazováni, do motoru prý StB nasypala cukr. Další auto, rovněž golf, si zase koupil Zdeněk Svěrák.

Díky pomoci kamaráda Václava Havla a bývalého šéfa Hradní stráže Antonína Maněny se jim nakonec podařilo dopátrat stopy stříbrného golfa, kterého si Havel pořídil na jaře 1987.

"Získali jsme kontakt na paní z Brna, a odtud jsme se pak dostali až k jeho poslednímu majiteli do Bruntálu. Tam jsme sice narazili, ale po roce vyjednávání se nám podařilo snížit cenu z 200 na 30 tisíc," upřesňuje.

Uvědomuje si, že téměř čtyřicet let starý automobil nemá z motoristického hlediska žádnou hodnotu, o to cennější je pro Davida Hubáčka jeho první majitel. "Představte si také, že jde o auto, které hrálo ve filmu (Život podle Václava Havla, pozn. red.)," směje se.

Upozorňuje i na symbolickou registrační značku, kterou bylo v 80. letech opatřeno. "V době, kdy ho kupovali, usilovali o to, aby obsahovala číslo 77 a asociovala tak Chartu 77. Překvapivě se to podařilo," vypráví.

Jako řidič si Václav Havel golfa moc dlouho neužil. Vzhledem k tomu, že si ho pořídil dva roky před listopadovými událostmi, stalo se následně i autem prezidentským. "Nechtěl jezdit totiž v těch prezidentských tatrách," vysvětluje Hubáček.

Havel měl prý auta rád a velmi důležitý pro něj především kvalitní přehrávač.

"Vzhledem k tomu, že náš golf byl vlastně i prezidentským autem, pyšníme se vlastně podobným exponátem jako Národní technické muzeum," uzavírá se smíchem David Hubáček.

Poslední československý a první český prezident měl ale intuici na to, co se děje ve společnosti, dodává autor knihy Prezident Daniel Kaiser. Veřejných funkcí se ujímal rád, musel být ale přemlouván. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 21 minutami

D6 na 5. km u Hostivice uzavřela ve směru na Karlovy Vary nehoda tří aut, sedm lidí utrpělo lehká zranění. Dálnice je kvůli nehodě uzavřena.

před 58 minutami

Dánsko povolilo obnovení prací na plynovodu Nord Stream 2

Dánsko dnes vydalo povolení, aby projekt plynovodu Nord Stream 2 mohl dokončit poslední úsek potrubí v dánských vodách. Kodaň tak odstranila hlavní překážku k dokončení projektu, který už byl několikrát zpožděn a kterým se má přepravovat ruský zemní plyn do Evropy. Informovala o tom agentura Reuters. Proti projektu se staví Spojené státy, ale také Ukrajina a Polsko, dosavadní tranzitní země pro ruský plyn. Nový plynovod tyto země obejde.

Výstavba plynovodu o celkové délce 1230 kilometrů je téměř u konce. Chybí ještě dokončit úsek v dánských vodách dlouhý téměř 120 kilometrů. Plynovod má přivádět plyn z Ruska po dně Baltského moře do Německa, takže obchází státy střední a východní Evropy.

Projekt se zastavil v prosinci, protože švýcarsko-nizozemská společnost Allseas, která pokládá potrubí, přerušila činnost kvůli americkým sankcím. Dánský energetický úřad dnes uvedl, že umožní projektu vedenému ruským plynárenským gigantem Gazprom použít lodě k pokládce potrubí s kotvami namísto vyspělejších plavidel, která využívají takzvanou technologii self-positioning. Ta automaticky udržuje pozici lodě a právě na ni se americké sankce zaměřují.

Další zprávy