Praha – Václav Havel je pro Davida Hubáčka osobností hodnou neustálého připomínání. Vzpomínky na prezidenta i sametovou revoluci ho přivedly k netypickému koníčku. Hledání starého golfíku, kterým Havel jezdil v 90. letech, obětoval poslední dva roky.
Teď plánuje zrezivělé auto opravit a použít ho pro svůj festival Sokolka žije! Pomoct mu v tom má i crowdfundingová sbírka na internetu. Na požadovanou částku 80 tisíc korun mu zatím přispělo 46 lidí, kteří zaplatili necelých 28 tisíc.
Místo nadšení se zatím setkal spíš s negativními reakcemi okolí a mnohdy i vulgární kritikou. "Vůbec jsem nečekal, že jich bude tolik. Každý den jich musím několik smazat," tvrdí a stále doufá, že se mu částku podaří vybrat. "A i kdyby se to nepodařilo, nevadí. Vždycky se to nějak udělá. To auto zlikvidovat už nenecháme," říká David Hubáček.
Václav Havel byl podle něj jednou z největších osobností českých dějin a tvrdí, že Češi si takových lidí nedokáží vážit. I proto chtěl auto najít. "Nechceme na takovou osobnost zapomenout. Vzdáváme mu tak hold," vysvětluje.
Původně měl v plánu hledat úplně jiný vůz. "Vystavovali jsme u nás fotky Olgy Havlové od Bohdana Holomíčka a na vícero snímcích byl zobrazen červený Mercedes W 115. Postavili jsme k fotkám stejný mercedes s původní dobovou SPZ. Výstava díky mystifikaci vzbudila menší rozruch,“ vypráví několik let starou historku, která vznikla během festivalu Sokolka žije!
A právě tehdy se v hlavách organizátorů malého kulturního festivalu v Luhačovicích zrodila myšlenka pořídit si Havlovo auto. Majitele červeného mercedesu se jim vypátrat nepodařilo. Od koupě žigulíku, které si kdysi koupil herec Jiří Hraběta, byli zrazováni, do motoru prý StB nasypala cukr. Další auto, rovněž golf, si zase koupil Zdeněk Svěrák.
Díky pomoci kamaráda Václava Havla a bývalého šéfa Hradní stráže Antonína Maněny se jim nakonec podařilo dopátrat stopy stříbrného golfa, kterého si Havel pořídil na jaře 1987.
"Získali jsme kontakt na paní z Brna, a odtud jsme se pak dostali až k jeho poslednímu majiteli do Bruntálu. Tam jsme sice narazili, ale po roce vyjednávání se nám podařilo snížit cenu z 200 na 30 tisíc," upřesňuje.
Uvědomuje si, že téměř čtyřicet let starý automobil nemá z motoristického hlediska žádnou hodnotu, o to cennější je pro Davida Hubáčka jeho první majitel. "Představte si také, že jde o auto, které hrálo ve filmu (Život podle Václava Havla, pozn. red.)," směje se.
Upozorňuje i na symbolickou registrační značku, kterou bylo v 80. letech opatřeno. "V době, kdy ho kupovali, usilovali o to, aby obsahovala číslo 77 a asociovala tak Chartu 77. Překvapivě se to podařilo," vypráví.
Jako řidič si Václav Havel golfa moc dlouho neužil. Vzhledem k tomu, že si ho pořídil dva roky před listopadovými událostmi, stalo se následně i autem prezidentským. "Nechtěl jezdit totiž v těch prezidentských tatrách," vysvětluje Hubáček.
Havel měl prý auta rád a velmi důležitý pro něj především kvalitní přehrávač.
"Vzhledem k tomu, že náš golf byl vlastně i prezidentským autem, pyšníme se vlastně podobným exponátem jako Národní technické muzeum," uzavírá se smíchem David Hubáček.