Nebezpečný trend v práci. Zaměstnanci si berou dovolenou, aby dohnali pracovní resty

Magazín Magazín
25. 11. 2022 10:04
Přibývá zaměstnanců, kteří si berou dovolenou, aby dohnali pracovní resty. Nedokážou držet tempo se stále vyššími nároky na výkonnost, což ale nechtějí před svými šéfy přiznat, a tak se svou přepracovanost snaží skrýt. Dodělávání nesplněných úkolů během volna však podle odborníků může vést až k vyhoření.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Když člověk během pracovní doby nestíhá dodělat všechno, co od něj jeho nadřízení očekávají, dohánění restů během volna se může zdát snadným řešením, jak se vyhnout průšvihu. Pokud ale začne většinu času vyhrazeného na odpočinek trávit jen další prací, může se dostat do nebezpečné spirály, která mnohdy končí až u profesního vyhoření a duševních i fyzických onemocnění.

Fenomén, pro který se v angličtině vžil termín leaveism, se podle expertů začal šířit s příchodem pandemie koronaviru. Letošní studie organizace Chartered Institute for Professional Development ukázala, že se s ním u svých zaměstnanců setkává až 67 procent firem. Více než tři čtvrtiny z nich pak v průzkumu uvedly, že si jejich pracovníci berou volno kvůli nadměrnému stresu.

"Přechod na práci z domova přispěl k rozmazání hranic mezi zaměstnáním a volným časem. Mnoho lidí najednou nedokáže vypnout a dokončuje nedořešené povinnosti v době, kdy by už měli odpočívat, což dřív nebylo možné, protože práce byla vázaná na konkrétní místo," upozornil pro deník The Independent spoluautor výzkumu Ben Willmott.

Psychologové zmiňují dva důvody, proč lidé do pasti práce ve volném čase padají. Prvním z nich jsou nerealistická očekávání jejich šéfů, kteří na ně vrší větší objem úkolů, než dokážou zvládnout. Druhým motivem je pak neschopnost zaměstnanců delegovat některé povinnosti na své méně vytížené kolegy.

S podobnými případy se často setkává koučka Debbie Denyerová. Jeden z jejích klientů se jí například svěřil, že se měl během jediného pracovního dne zúčastnit sedmnácti schůzek. "Na každé z nich přitom určitě být nemusel, jenomže si připadal nenahraditelný. A nakonec se stejně dostal do fáze, kdy měl mozek přehlcený a nebyl produktivní," popsala Denyerová.

"Když si nedopřejeme dostatek odpočinku, začneme prokrastinovat, odkládat úkoly na později, a i když se pokoušíme dál pracovat, netrávíme čas efektivně. Pokud takhle fungujeme dlouhodobě, dostaneme se nakonec do bodu, kdy máme pocit, že už své zaměstnání nemůžeme dál vykonávat a potřebujeme z něj odejít," dodala koučka.

Video: Nejšťastnější jsme jako děti, nejméně ve 40. Češi jsou ke štěstí kritičtější, říká psycholog (23. 11. 2022)

Kdy jsme nejšťastnější? Obecně jako děti v předškolním věku, první propad přichází kolem puberty a nejméně šťastní jsme zhruba v pětačtyřiceti. | Video: Daniela Drtinová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 13 minutami

Vlakové expresy zvládnou nově cestu z Prahy do Budějovic za hodinu a 40 minut

Vlakové expresy zvládnou od neděle, kdy začne platit nový jízdní řád, cestu z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a 40 minut. Z Prahy do Tábora to bude 59 minut. Cesta tak bude asi o 20 minut rychlejší. Jde o rekordní časy v historii zdejší železniční dopravy, vyplývá z tiskové zprávy Českých drah (ČD). Rychlost na trase bude skoro 100 kilometrů za hodinu. Zrychlí se i cestování do Milevska, Bechyně či Jindřichova Hradce, tedy do dalších zastávek na 4. železničním koridoru i mimo něj.

"Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu. Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba tři a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice - Tábor - Praha a zpět," řekl člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

U všech spojů EuroCity a InterCity sjednotil národní dopravce maximální rychlost na 160 kilometrů za hodinu. Ve vlacích bude jídelní vůz, wifi nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky. Linka Ex 7 Jižní expres bude patřit k nejrychlejším v Česku a podle ČD konkurovat provozu na silnicích, kde často vznikají kolony. Cestovní průměrná rychlost vlaků dosáhne 98 kilometrů za hodinu. Mezi Prahou a Táborem překročí 100 kilometrů za hodinu. "Cesta vlakem tak bude rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Rumunsko se zlobí kvůli zablokování vstupu do Schengenu, povolalo si velvyslance v Rakousku

Rumunsko povolalo ke konzultacím svého velvyslance v Rakousku. Podle ministerstva zahraničí v Bukurešti je krok vyjádřením protestu proti rozhodnutí Vídně zablokovat vstup Rumunska do schengenského prostoru.

Rakousko na čtvrtečním zasedání ministrů vnitra členských zemí Evropské unie odmítlo podpořit vstup Rumunska do Schengenu. Rozhodnutí zdůvodnilo tím, že přes Rumunsko vedou cesty, po kterých převaděči pašují migranty do EU a do Rakouska. Vídeň také poukazuje na to, že Rumuni zaujímají čtvrté místo mezi zeměmi, odkud pašeráci pocházejí. Spolu s Rumunskem musí na vstup dál čekat také Bulharsko, obě země přitom podle Evropské komise splňují potřebné podmínky už více než deset let.

"Vzhledem k postoji Rakouska hlasovat proti přistoupení Rumunska do schengenskému prostoru byl povolán ke konzultacím mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Rumunska v Rakouské republice Emil Hurezeanu," uvedla v prohlášení rumunská diplomacie. Snížení úrovně diplomatických vztahů je podle ministerstva "politickým gestem, které zdůrazňuje rozhodný nesouhlas s jednáním Rakouska".

Zdroj: ČTK
Další zprávy