V obrazech jsou tu uložené miliardy. Bunkr na umění hlídá epopej Muchy i sochu Koněva

V obrazech jsou tu uložené miliardy. Bunkr na umění hlídá epopej Muchy i sochu Koněva
Ukrytý je tu například obraz od umělce Jiřího Černického, kterého odborníci řadí ke klíčovým autorům umělecké generace 90. let 20. století.
Ke Koněvovi se dnes dostanou jen povolaní. Je to několik zaměstnanců firmy a také její majitel. Každou místnost v depozitáři hlídá složitý bezpečnostní systém, který podle Rohana nenabourá ani FBI. "Jsou tu různé formy zabezpečení, jako jsou neodvrtatelné zámky, pancéřové dveře, odemykání na kartu a PIN, který se mění každých třicet vteřin. Tam, kde jsou uskladněné věci, je čtečka celé dlaně, která rozpozná rozložení tepen i pulzující krev. V případě, že se dovnitř bude chtít dostat někdo cizí, server okamžitě upozorní bezpečnostní složky, a to i v případě, že by mi někdo držel zbraň u hlavy," popisuje bývalý galerista.
Sklady na umění jsou v jádru samotné budovy, rozprostírají se podél červeného schodiště a mají oddělené sekce, do nichž se zvenčí dostanou jen nájemci daného místa.
Prvními klienty byli Rohanovi přátelé. Přesvědčil je, aby své umění lépe chránili a uchovali pro další generace. Na ně se pak nabalili další zájemci. "Nejhorší je mít obrazy schované u sebe doma, v garáži nebo ve sklepě. Vlivem výkyvů teplot a vlhkosti se ničí. Slyšel jsem argument, že obrazy přece visí na zámcích už 400 let a nic jim není. Je to hloupost. Když se na ně podíváte zblízka, jsou tmavě hnědé, mají černé praskliny a zvlněná plátna," popisuje šéf firmy, která dnes uchovává tisíce obrazů. Jsou tu díla Andyho Warhola, Toyen, Filly, Kupky nebo Slovanská epopej od Alfonse Muchy.
Foto: Magdaléna Medková
Magdaléna Medková Magdaléna Medková
9. 12. 2022 6:00
Vypadají jako obyčejné průmyslové haly, dovnitř by se ale nedostali ani nejchytřejší zloději. Depozitáře umění, které v areálu u Prahy postavila firma Artex, mají složité bezpečnostní systémy se skenerem dlaně a krevního řečiště. Pro uložení obrazů, soch nebo knih je využívají umělci, soukromí sběratelé i veřejné instituce. V bunkrech je dnes uloženo několik miliard korun.

Artex založili bývalí galeristé René Rohan a Jan Černý. Než začali s budováním areálu Q Park v Měšicích u Prahy, navštívili v zahraničí desítky institucí, které mají dlouholetou zkušenost se skladováním umění. "Depozitáře mají specifické vnitřní klima. Musí v nich být stálá teplota 18 stupňů Celsia a padesátiprocentní vlhkost. V takových podmínkách vydrží umělecká díla stovky let a v původním stavu. Systémy protipožární ochrany jsme zkoumali i v zahraničí, každá instituce je má trochu jiné. My jsme šli tou cestou, že jsme budovy postavili tak, aby nikdy nemohly vyhořet," popisuje Rohan. 

Sklady na umění nemají v Česku konkurenci, jsou jediné svého druhu. Prvními klienty byli Rohanovi přátelé. Přesvědčil je, aby své umění lépe chránili a uchovali pro další generace. Na ně se pak nabalili další zájemci. "Nejhorší je mít obrazy schované u sebe doma, v garáži nebo ve sklepě. Vlivem výkyvů teplot a vlhkosti se ničí. Slyšel jsem argument, že obrazy přece visí na zámcích už 400 let a nic jim není. Je to hloupost. Když se na ně podíváte zblízka, jsou tmavě hnědé, mají černé praskliny a zvlněná plátna," popisuje jednatel firmy, která sběratelům zajišťuje také restaurování děl nebo přepravu na výstavy.

V depozitářích je například Muchova Slovanská epopej nebo socha sovětského maršála Koněva, kterou Praha 6 před dvěma lety odstranila z náměstí Interbrigády. Podívejte se.

 

Právě se děje

Další zprávy