Seriál Orange is the New Black rozvířil debaty o vězeňském systému, nová řada míří k velkému finále

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
20. 6. 2016 11:39
Od pátku je na webu internetové televize Netflix k vidění čtvrtá řada seriálu Orange is the New Black. Inspiruje se skutečnými osudy bílé, dobře situované Američanky, která se z lásky přidala na stranu zločinu. V nejnovější řadě seriál desítky postav svádí do drtivého, emočně i eticky zneklidňujícího finále, které bourá veškeré jistoty.
Orange Is the New Black
Orange Is the New Black | Foto: Netflix

Když internetová televize Netflix umístila před třemi lety na své stránky první řadu seriálu Orange is the New Black, převrátila konvence dominující televizní zábavy. Seriál z prostředí ženské věznice s mírnou ostrahou odsunul mužské postavy na vedlejší kolej a zalidnil prostor za mřížemi plejádou silných hrdinek různé barvy pleti. Jak ale lze poznat už z názvu, mnohem podstatnější roli tu od počátku hrála barva vězeňského mundúru.

Čtvrtá řada seriálu, která je od pátku k vidění na stránkách Netflixu, se dále volně inspiruje skutečnými osudy bílé, dobře situované Američanky Piper Kermanové, která se z lásky přidala na stranu zločinu, drogového kartelu, pro nějž pracovala její přítelkyně. Ale seriál nikdy nesklouzl do laciného žánru "bílá holka z dobré rodiny ve vězení plném drsných vražedkyň".

Naopak ve své nejnovější a dosud nejlepší řadě svádí desítky postav a příběhových linií do drtivého, emočně i eticky zneklidňujícího finále, které bourá veškeré jistoty.

Blonďatá, od pohledu zranitelná Piper se podobně jako v první řadě seriálu snaží získat kredit mezi trestankyněmi, z nichž většina je mnohem drsnější než ona. Chtělo by se říci, že sem zapadají víc, ale právě to je jedno z klišé, která seriál překračuje.

Jenže v nynější řadě seriálu není Piper nováčkem, na rukou má krev a kraluje poněkud zapáchajícímu byznysu: zvrhlíkům prodává na internetu spodní prádlo s "autentickou vůní místních klientek". To z ní však nedělá žádného "kápa" ani centrum pozornosti.

Seriál Orange is the New Black se soustředí přinejmenším na patnáct hlavních postav a s každým dalším dílem diváky víc a víc přesvědčuje, že všechny jsou především lidskými a často velmi vtipnými bytostmi. Mnohé z hrdinek se vyvíjejí, ale nikdy ne způsobem očekávatelným v podobném žánru − nikdo tu nedoroste do "největší drsňačky v lochu".

V Americe seriál rozvířil debaty o vězeňském systému a od třetí řady, kdy byla věznice prodána soukromé firmě, je celospolečenský přesah ještě zjevnější. Nové vedení žaláře zdvojnásobilo počet vězenkyň, nikoli však kapacity, počet pracovních míst či zásoby věcí, které si mohou trestankyně koupit.

Zatímco třetí řada končila euforickou scénou hromadného útěku z vězení, který však vyústil jen do nevinných radovánek v blízkém jezeře, aktuální řada diváky ihned zkraje zavádí do drsného světa s novými strážci a pravidly. V době nedostatku se nejcennějším platidlem na černém trhu za mřížemi stává tampon, což je pouze jeden z příkladů, jak seriál tematizuje pohlaví hrdinek bez stereotypů, ale zároveň bez obav ukázat i věci, o kterých se většinou v televizi nemluví.

Četné retrospektivy neodhalují, jak se hrdinky dostaly za mříže, ale dokreslují, s čím se za nimi musí potýkat. Ovšem platí to rovněž o těch, kteří na ně dohlížejí. Násilník, postarší nešťastný misogyn, potetovaná lesba, paranoidní bláznivka s tiky horšími než Woody Allen − lidé v oranžových mundúrech i modrých uniformách jsou komplexní, často tragické postavy a drama vrcholí tragédií, za niž je obtížné kohokoli démonizovat.

Vedle obrovského prostoru pro hispánské a černošské herečky otevřel seriál i téma transsexuálů. K tělům všemožných barev i tvarů se v prostorách vězeňských sprch staví s nezvyklou nenuceností, bez studu, ale také bez voyeurství béčkových filmů, které na šmírování krásných vězeňkyň postavily celý žánr.

Především však seriál Orange is the New Black zachytil vnitřní "obsah" těch často nedokonalých těl. Dost možná nejintimnější současné televizní drama, které i ve své nejtemnější řadě nezapomíná na odlehčené tóny, se dopouští jediného hříchu. Nechává diváky v tom nejnapínavějším zase rok čekat.

Orange Is the New Black - trailer | Video: Netflix
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Makedonská pohraniční stráž našla opuštěný kamion se 47 migranty

Hlídka pohraniční stráže Severní Makedonie objevila v blízkosti hranic s Bulharskem a Řeckem opuštěný kamion, v němž bylo pět desítek ilegálně cestujících migrantů.

Kamion, jehož řidič utekl, hlídka objevila v pátek pozdě večer. V nákladním prostoru tohoto vozidla se schovávalo 47 migrantů pocházejících z Afghánistánu, Pákistánu a Iráku, informovala policie.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Hokejový útočník Frk podepsal novou smlouvu s Los Angeles

Hokejový útočník Martin Frk podepsal novou dvouletou smlouvu s Los Angeles. Šestadvacetiletý hráč by si v příštích dvou letech měl v NHL vydělat celkem 1,45 milionu dolarů. Kings o tom informovali na svém oficiálním webu.

Odchovanec Karlových Varů zamířil do Los Angeles před sezonou, v předešlých letech působil v kanadsko-americké soutěži v organizaci Detroitu. Za Kings Frk zatím odehrál osm zápasů, vstřelil pět branek a přidal asistenci. Většinu sezony působil na farmě v týmu Ontario Reign v nižší AHL.

Frk působí v zámoří od roku 2010, po třech letech v juniorské soutěži QMJHL se snažil prosadit do kádru Detroitu, což se mu stabilně podařilo jen v sezoně 2017/18, kdy za Red Wings odehrál 68 utkání s bilancí jedenácti branek a čtrnácti asistencí. Většinu času strávil útočník s vyhlášenou tvrdou střelou na farmách v AHL a ECHL. Celkem zatím v NHL nastoupil k 108 utkáním (17+20).

Loni se rodák z Pelhřimova domluvil na smlouvě s Los Angeles, která mu v případě pobytu v NHL zajišťovala plat 700.000 dolarů. Podle nového kontraktu si mírně polepší, podle webu capfriendly.com má ale garantovaný stejný plat v NHL i AHL.

Další zprávy