Recenze: HBO dává lekci v televizní tvorbě. První díly Pustiny ukazují, že vznikl výjimečný seriál

8. 7. 2016 7:30
Psát o produkcích HBO nese pro novináře značné riziko, že bude obviněn z utajené reklamy. Jenže co naplat. Středoevropská pobočka světové značky prostě točí kontinuálně o stupeň lépe než česká konkurence. Výjimkou není ani připravovaný seriál Pustina režiséra Ivana Zachariáše, jehož první dva díly pustila HBO novinářům v Karlových Varech. Více v recenzi Martina Svobody.
Pustina
Pustina | Foto: HBO

Největší výtkou by mohlo být leda, že z produkcí HBO občas kouká kalkul, byť naplněný těžko popiratelným know-how. A s nimi spojená „zajetost“. Většina seriálů (tedy Terapie, Až po uši a Mamon) přebírá v zahraničí ozkoušený formát, což s sebou nese jisté odtržení od českého prostředí.

Pouze Hořící keř byl původní, a protože si odnesl tolik cen a uznání, kolik mohl unést, dostal scenárista Štěpán Hulík zelenou a připravil další projekt. Ten rozhodně vzdáleností námětu Česku netrpí.

Genius loci

Pustina vypráví o severočeské vesnici, které hrozí zánik kvůli ložiskům uhlí v její bezprostřední blízkosti. Starostka Sikorová (Zuzana Stivínová) proti prodeji pozemků bojuje, je ale do značné míry osamocena. Mnoho obyvatel vyžaduje referendum, čemuž ona k nelibosti mnohých brání. Vše eskaluje zmizením její dcery, jež možná souvisí s příběhem kluků umístěných v místním pasťáku, ale třeba také s útokem developerů.

Prvky sociálního dramatu tu ustupují thrilleru, Pustina se pod režií Ivana Zachariáše (jako hlavního režiséra) a Alice Nellis mění především v temnou, skoro detektivní podívanou. Mostecko to snese, má nepopiratelný genius loci, takže stačí počkat, až zajde slunce za mraky, aby vznikla dostatečně intenzivní atmosféra, k danému prostředí skvěle pasující. Vlastně je až neuvěřitelné, že ono místo doposud nikdo dostatečně nevyužil.

Zatím se tedy neopakuje případ Michálkova Mamonu, jenž přišel mnoha divákům přehnaný v tlačení na žánrové prvky. Pustina je střídmější, režie lépe komunikuje se scénářem. Někomu by mohl sedět větší důraz na sociální aspekt, to už jde ale o osobní preferenci, pro stanici navíc méně atraktivní.

Zatím příslib

Podle dvou puštěných epizod zatím neurčíme, nakolik se onen soulad a skvělý rozjezd zužitkují. Vyprávění je totiž kontinuální, bez dílčích dějových oblouků v každé epizodě. První dvě části tedy stále jen představují celkem košatý děj

Linie v pasťáku a linie těžebních limitů zatím nebyly přirozeně propojeny. Můžeme chválit výběr neherců, ale zásadní je, k čemu bude využit. I starostčin exmanžel v podání Jaroslava Duška zatím vyhlíží poněkud odstrčeně od hlavní linie. I když vlastně: zatím těžko říct, co hlavní dějová linie bude. Jistě se bude motat okolo starostky Sikorové, ale kam až se dostane?

Jde o riziko ze strany tvůrců. Vyžadují po divácích, aby drželi v hlavě informace po celý týden, ale neodměňují je „malými“ vrcholy, jež by mohly působit jako odměna.

Autorsky jde o legitimní volbu, Pustině jako celku může prospět. Je ale v ostrém kontrastu k populárnějšímu přístupu, který HBO hojně užívá třeba ve Hře o trůny, jež v posledních pěti minutách každé epizody vždy nabízí jasný dějový i emoční vrchol, i kdyby působil nastrčeně. Ne že by epizody Pustiny končily uprostřed věty, jistý důraz na konci dílů najdeme, na interpunkci ale příliš nevsázejí.

Jinak jde ale o další skvěle ošetřený projekt, má našlápnuto k tomu, aby se stal tím nejlepším, co u nás zatím na obrazovce vzniklo. Oproti spíš sympatickému experimentu Modré stíny a spíš produkčně obdivuhodnému Mamonu může vzniknout soudržné a pevné dílo. Ale nezakřikněme to. Může se ještě pokazit pár věcí, zvlášť když by motivace postav a děj až moc ustoupily thrilleru.

Pustina - ukázka | Video: HBO

Chcete mít přehled o aktuálním dění v kultuře? Sledujte kulturní rubriku Aktuálně.cz na Facebooku!

před 38 minutami

Evropský parlament odsoudil polský zákaz potratů. Ohrožuje podle něj zdraví žen a povede k tajným interrupcím

Evropský parlament ve čtvrtek odsoudil říjnové rozhodnutí polského ústavního soudu zásadně omezit možnost umělého přerušení těhotenství. Podle europoslanců tento de facto zákaz potratů ohrožuje zdraví polských žen a povede k výraznému rozšíření tajně prováděných a méně bezpečných interrupcí. Omezení je podle evropských zákonodárců dalším důkazem posilování vlivu polských vládnoucích politiků na justici.

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil

Ve věku 63 let po krátké těžké nemoci zemřel prezident Exekutorské komory ČR Vladimír Plášil. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí komory Lenka Desatová. Plášil působil od roku 2001 jako soudní exekutor v Praze 7 a v minulosti byl mimo jiné členem Legislativní rady vlády. Byl zakládajícím členem Exekutorské komory ČR a také dlouholetým členem jejího prezidia. V čele komory pak stál od roku 2018.

"Zasadil se o další transparentnost a elektronizaci komory, která za jeho působení významným způsobem zefektivnila svou činnost. Významným způsobem také přispěl k zapojení komory do legislativních procesů a k užší spolupráci s orgány veřejné moci," sdělila Desatová. Za Plášilova působení v prezidiu také podle ní posílila Exekutorská komora ČR svou pozici v Mezinárodní unii soudních exekutorů.

Exekutorská komora České republiky sdružuje soudní exekutory, vykonává jejich samosprávu a dohlíží nad jejich úřední činností. Členství v komoře je pro všechny exekutory ze zákona povinné. Komora sídlí v Praze a má pobočku v Brně.

Na daňového balíčku, který bude projednávat Senát, dál není v koalici shoda. Střet je nešťastný, říká Babiš

V koalici dál není shoda na podobě daňového balíčku, který bude projednávat Senát. Premiér Andrej Babiš (ANO) a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) se ve čtvrtek na návrhu daňových změn jako lídři vládních stran nedohodli. V jednání o zvýšení přídavků na děti se posunuli ke shodě.

Změnu daní po zrušení superhrubé mzdy, postoj k návrhu státního rozpočtu a navýšení přídavků měla ve čtvrtek projednávat koaliční rada. Vládní strany mají rozdílné postoje. Babiš jednání zrušil, místo toho se sešli jen s Hamáčkem.

"Střet ohledně daní je nešťastný," uvedl po jednání premiér. Podle něj původně shoda byla. Do předloženého vládního daňového balíčku Babiš jako poslanec doplnil návrh na zrušení superhrubé mzdy a s daní z příjmu 15 a 23 procent u vysokých výdělků. Hamáček pak také jako poslanec přidal vlastní návrh daní z příjmu 19 a 23 procent a se zvýšením daňové slevy na poplatníka z 24.840 na 30.000 korun.