Glosa: Mamon ukazuje českým kriminálkám záda. HBO si totiž umí kvalitu pohlídat

Martin Svoboda Martin Svoboda
Aktualizováno 26. 10. 2015 21:42
Tuzemská odnož HBO opět dokazuje, že know-how světové stanice se nezapře. Seriál Mamon, který režíroval Vladimír Michálek, není vyloženě originální nebo překvapivý, z pohledu celosvětové nabídky ho ale můžeme označit jako poctivě odvedenou krimi. "Vysoce převyšuje všechny detektivky vznikající v produkci českých televizních stanic," píše v glose Martin Svoboda.
Mamon
Mamon | Foto: HBO

Glosa - Zřejmě tomu nebude tak, že v českých televizních podmínkách nemůže vzniknout kvalitní dílo, které kdyby nepromlouvalo naším jazykem, mohlo by být klidně zaměněno za nějakou zahraniční produkci, jak se naši tvůrci často zaklínají.

Musí nám to však opět dokázat importovaná kabelovka HBO, jejíž Mamon vypadá na první pohled jako něco z jiného filmového světa.

Nejde o přehánění, zcela jiná úroveň kvality nad ryze tuzemskou produkcí je nepopiratelná po pár záběrech, kdy obraz vypadá filmověji než u většiny filmů, zvuk postrádá pachuť studiových postsynchronů a generická dramatická hudba nedoplňuje 100 procent stopáže i u těch nejnudnějších dialogů, aby vzniklo drama tam, kde prostě není. Mimo jiné proto, že tu nudné dialogy nejsou.

Mamon
Mamon | Foto: HBO

HBO znovu přebírá zahraniční formát, tentokrát kriminálně konspirační severský seriál, a svěřuje ho Vladimíru Michálkovi. Režisérovi filmů Je třeba zabít Sekala, Babího léta nebo O rodičích a dětech. Michálek občas ujede a zklame, jak předvedl naposledy velmi špatným Pohádkářem, jehož mizerný scénář neukočíroval. Pokud však něco HBO umí uhlídat, tak aby jí tvůrci „neujížděli“.

Šlape to

Právě nepřipuštěný nedostatek, v Česku zkratkovitě nazývaný jako „absence dramaturgie“, bude nejspíš ten zásadní rozdíl a platí, že všichni z přítomných odvádějí to nejlepší. Krom Michálka, herců (Matěj Hádek, Eva Leimbergerová, Gabriela Míčová, Michal Dlouhý, Tereza Hofová) a čtveřice scenáristů i již trademarkový slovenský kameraman Martin Štrba, který se postaral i o Hořící keř.

Production values jsou ale u HBO tak trochu „hotová věc“. Důležité je, aby byly řádně zužitkovány k víc než jen předvádění se dílem, jehož smysl sám o sobě zavání mírným samoúčelem, jako je Zelenkova Terapie, která převedena do českého prostředí funguje z principu hůř než originál. Nepatříme zrovna mezi národ, v němž má psychoanalýza společenskou hodnotu a působí coby námět „seriálu o lidech s vašimi problémy“ plně životně.

Co u nás tuto hodnotu nepochybně má, jsou politicko-podnikatelské konspirace. Mamon tak nevisí ve vzduchu, ale přichází jako projekt, který zde nepochybně má své místo.

Sledujeme především osobní příběh dvou bratrů, vysokého podnikatele, jenž spáchá před miliardovou privatizací svého podniku sebevraždu, a jeho bratra, investigativního novináře snažícího se přijít na kloub konspiraci za tímto obchodem (a zahnat pocit viny, že svým pátráním bratrovi možná vložil pistoli do ruky). Scénář tak nachází lidskou rovinu, na niž se lze napojit.

Upjaté, ale smysluplné

Ministři, státní zástupci, miliardáři a další se do děje vkládají záhy, ale nepůsobí směšně. Mají v příběhu svou přirozenou roli, a ačkoliv nás podle všeho čeká i jakési akční finále, v žádném ohledu zatím Mamon nesklouzává k frašce. Policejní, politická i žurnalistická práce jsou sice pojaty poněkud „stylizovaně“, přesto vždy v rámci smysluplné žánrové zkratky, ne jako třeba u Klímovy Reportérky, kdy byla samotná novinařina námětem děje, nedávalo tedy smysl, že ji tvůrci zobrazují tak nerealisticky.

Celkové pojetí Mamonu možná působí trochu upjatě. Jde o takový ten seriál, v němž v dramaticky vhodné chvíle prší a hrdina dává svou truchlivou náladu najevo tím, že odmítá používat deštník. Inspirace True Detective, patrná už od úvodní znělky, se nezapře a divák se bude muset naladit na atmosféru, kterou filmařské postupy tlačí do o něco temnější tóniny. Žánr ale podobné zdůrazňování vybraných emocí nepochybně umožňuje.

Výsledek není vyloženě originální či snad překvapivý, z pohledu celosvětové nabídky ho však můžeme označit jako poctivě odvedenou krimi, což vysoce převyšuje všechny detektivky vznikající v produkci českých televizních stanic.

HBO bude, ač se tomu její představitelé brání, vždy „obviňována“, že jí její vyčnívající produkce umožňuje pouze podpora mateřské centrály, a není tedy divu, že si může dovolit víc než „my“. Těžko se ale věří, že pro věrohodnou synchronizaci zvuku a obrazu jsou nezbytné miliony z Ameriky.

Jde zkrátka o know-how a důvěru v to, že i na malém trhu existují diváci, kteří ocení kvalitu. A žánrově poctivá, byť ne objevná kvalita je nakonec právě tím, co u nás může být vzorem.

Mamon - trailer | Video: YouTube / HBO
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy