Spěchám, odlétám na Měsíc, omlouval se astronaut Cernan policii

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
Aktualizováno 19. 1. 2017 12:07
Americký astronaut Eugene Cernan, jenž 16. ledna ve věku 82 let zemřel, je znám především jako poslední člověk, který vstoupil na povrch Měsíce. Češi si ho pamatují díky jeho českým a slovenským kořenům, k nímž se vždy hrdě hlásil. Publicista a propagátor kosmonautiky Pavel Toufar ho v rozhovoru pro Aktuálně.cz představuje i jako velmi charakterního člověka a neskutečného klikaře.
Eugene Cernan v 70. letech a rok před smrtí.
Eugene Cernan v 70. letech a rok před smrtí. | Foto: ČTK / Reuters

Jaká byla Cernanova pozice v programu Apollo?
Měl za sebou náročný let v dvoumístné lodi Gemini 9A v červnu 1966 společně s Thomasem Staffordem, při kterém vystoupil na 130 minut do volného kosmu a zkoušel autonomní manévrovací zařízení AMU, kdy byl k lodi připoután pouze lanem dlouhým 7,6 metru. Byl tehdy třetím člověkem na světě po Alexeji Leonovovi a Edwardu Whiteovi, který něco takového uskutečnil. A nutno dodat v době, kdy taková činnost byla stále velkou neznámou a značným rizikem.

Jaké si těmito manévry vydobyl renomé?

Potýkal se s řadou nepříjemností, které však zvládl a prokázal své schopnosti. I to ho předurčilo, aby se stal členem záložní posádky lodi Apollo 7, kterou vedl opět Thomas Stafford. Tato trojice pak měla vzlétnout v Apollu 10, které ještě na sklonku roku 1968 podle tehdejšího plánu mohlo být první historickou misí s prvním přistáním na Měsíci.

K tomu ale nedošlo.

Ano, nic ještě tehdy pevně neplatilo. Záleželo na výsledcích prvních startů. Spolu s nimi byl tehdy třetím členem John Young. Nakonec tato trojice dostala možnost v květnu 1969 sice letět k Měsíci, ale přistání nebylo plánováno. Šlo o generální zkoušku chystaného prvního přistání určeného až pro let Apollo 11.

Pavel Toufar

Toufar
Foto: DVTV

Spisovatel, publicista a popularizátor kosmonautiky se narodil v roce 1948 v Praze. Vystudoval sice Právnickou fakultu na Univerzitě Karlově, ale jeho diplomová práce "Mezinárodně právní postavení kosmických orbitálních stanic" dávala tušit, kam bude směřovat. Již od 80. let spolupracuje s Českou televizí coby komentátor kosmonautických událostí. Na konci 60. let popularizoval svými články v časopisech americký program Apollo. Aktivně se účastnil několika experimentů v oblasti kosmologie. Je autorem desítek populárně-naučných knih, za titul Smrt číhá mezi hvězdami, která mapuje osudy lidí toužících dobýt vesmír, obdržel roku 1997 literární Cenu Egona Erwina Kische.

V čem tahle generálka spočívala?

Posádka "desítky" měla u Měsíce vyzkoušet všechny zásadní a kritické manévry. Na oběžné dráze se Cernan tehdy oddělil spolu se Staffordem ve výsadkovém modulu od mateřské lodi, v níž zůstal John Young, a sestoupili až do výšky téměř devět kilometrů nad měsíčním povrchem, kde odhodili přistávací část, zapálili startovací motor a vydali se zpátky na oběžnou dráhu k mateřské lodi. Museli vyřešit prudkou rotaci, řešili také třikrát opakovaný pokus o spojení s mateřskou lodí. Cernan tehdy opět prošel náročnou zkouškou.

Otevřelo mu to dveře k šéfování letu Apollo 17?

Donald Deke Slayton, který vedl americký kosmický tým a osobně odpovídal za sestavování posádek k jednotlivým letům, ho vybral jako velitele záložní posádky pro let Apollo 14. Podle "Slaytonova pravidla" rotace posádek měl velet letu Apollo 17, posádky ale byly vzhledem k výrazně zkrácenému počtu plánovaných startů přeskupovány a hrozilo nebezpečí, že přednost dostane jiná posádka, s níž se geolog Schmitt už dlouhodobě připravoval. Nakonec však došlo k dalším změnám a Cernan dostal šanci vést poslední misi člověka na Měsíc, do dnešních dnů zatím poslední.

V autobiografické knize Poslední muž na Měsíci Cernan líčí, že ani přes tvrdou dřinu, náročnou časově i fyzicky, neměl až do poslední chvíle jisté křeslo v kosmické lodi. Jak fungovalo vybírání posádek?

Slayton zvolil zásadu, že záložní posádka usedne do kabiny kosmické lodi jako hlavní o tři lety později. Nejprve zpravidla vybral velitele a s ním konzultoval možné další členy posádky. Již během příprav letu Apollo 14, kdy došlo ovšem k výraznému zkrácení programu z původně plánovaných deseti výprav s přistáním na Měsíci na sedm. Navíc vedení NASA požadovalo účast kvalifikovaného geologa Harrisona Schmitta jako prvního vědce na Měsíci. Slayton tak od svého pravidla musel ustoupit.

Jak posádky sestavoval potom?

Začal posádky přeskupovat po jednotlivcích tak, jak je znal a především poznal při výcviku a jak byl přesvědčen, že se k sobě i typově hodí pro náročnou misi, jakou bezesporu byla každá výprava na Měsíc. Vyvolení šťastlivci však neměli téměř do posledního okamžiku před startem vůbec nic jisté.

Takže astronaut mohl přijít o účast v misi třeba i několik týdnů před startem?

Ano, stačilo zhoršení zdravotního stavu, úraz, anebo jen to, že se dotyčný dostal do blízkosti infekčního onemocnění, byť třeba dětské nemoci zarděnek, jako se stalo Tomovi Mattinglimu z Apolla 13, kterého doslova pár dnů před startem nahradil Swigert ze záložní posádky.

Ve své knize Cernan dramaticky popisuje svou vážnou nehodu s vrtulníkem v roce 1971. Cernan chtěl ve vrtulníku nacvičit přistání na Měsíci, ale kvůli svým manévrovacím frajeřinkám zavadil o vodní hladinu a havaroval. Jak se dá ve vrtulníku nacvičit přistání na Měsíci?

Pro nácvik přistání v šestkrát nižší měsíční gravitaci se používal mimo jiné létající trenažér LLTV, což je zkratka z anglického označení Lunar Landing Training Vehicles. Pomocí proudového motoru mohl svisle vzlétnout a přistát. Motor byl seřízen tak, aby vyrovnával pět šestin hmotnosti stroje a manévrováním pomocí trysek na peroxid vodíku se poměrně věrně napodobovaly manévry v podmínkách nižší měsíční gravitace. Doplňkem byly lety ve vrtulníku, kdy některé manévry připomínaly manévrování lunárního modulu, byť bez napodobení menší měsíční gravitace.

Čím se Cernan nejvíce proslavil? Není nejslavnější to přízvisko "poslední muž na Měsíci"?

Přízvisko, které je ostatně i v titulu jeho vzpomínkové knihy, je patrně nejznámější. Eugene Cernan se však proslavil nejen svými třemi pozoruhodnými kosmickými výpravami, ale i tím, jak se choval ve svém životě. Všichni, kdo ho poznali, na něj budou vždy vzpomínat jako na především rovného a čestného člověka.

Havárie vrtulníků jsou pro Cernana prokletím. S vrtulníkem se zřítil i v jižních Čechách, když letěl navštívit rodiště svých předků. Z obou hrozně vypadajících nehod Cernan vyvázl jen s drobnými zraněními. Byl to klikař?

Ano, měl skutečně mnohokrát notnou porci štěstí. Ostatně svědčí o tom i málo známá historka o problému, do kterého se dostal pár hodin před startem k Měsíci v Apollu 10. Se skřípěním zubů mu tehdy šéf letů Deke Slayton dovolil, aby se zajel rozloučit s manželkou Barbarou a malou dcerkou Tracy, které tehdy pobývaly v domku na pobřeží Cape Canaveral u kosmodromu. Na zpáteční cestě však příliš sešlápl plynový pedál auta a zastavil ho policista v uniformě pomocníka šerifa. Choval se zdvořile, ale přísně, zejména když mu Gene nemohl předložit doklady o zapůjčení vozu a kdy v jeho kalifornském řidičáku našel nesrovnalosti.

Nicméně astronaut, jenž se za pár okamžiků chystá odstartovat k Měsíci, mohl mít výjimku, ne?

Gene nesměl říct, kdo je a jaká cesta ho za pár hodin čeká. Policista proto významně ukázal na želízka a řekl, že pojedou na policejní stanici. Když Cernan vyhrkl "to nemůžete", bylo to, jako by přilil oleje do ohně. Naštěstí jel kolem šéf startovací rampy Wendt, vzal policistu stranou a snažil se mu vše mezi čtyřma očima vysvětlit, protože scénu už sledovalo pár zvědavců. Cernan na vše později vzpomínal se smíchem.

Co na argument "Pusťte ho, za chvíli musí odstartovat k Měsíci!" říkal policista?

Policista k Cernanovi přišel a prohlásil: "Už jsem v životě slyšel spoustu naprosto pitomých výmluv, a jestli si myslíte, že vám tohle spolknu, tak jste se zbláznili. Kolem se motají tisíce lidí a já vám mám uvěřit, že právě já jsem jen tak z ničeho nic chytil astronauta, který se chystá letět na Měsíc? Koukejte zapadnout do svých aut a zmizte!" Pak se rozchechtal a ještě za Cernanem zakřičel: "Šťastnou cestu na ten váš Měsíc!"

Takže opět vše dobře dopadlo?

Gene Cernan neskončil na policejní stanici, velký šéf Donald Slayton se nic nedozvěděl a dotyčný policista nejspíš notně zíral, když o pár hodin později sledoval televizní přenos. Jak říkám, Eugen Cernan byl klikař.

Americký astronaut "československého" původu Eugene Cernan si s Jackem Schmittem zpívají, zatímco jdou po Měsíci během poslední mise programu Apollo. | Video: NASA
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 29 minutami

Tipsport ligu vyhráli Bohemians

Fotbalisté Mladé Boleslavi triumf v Tipsport lize neobhájili. Středočeský prvoligový tým v závěrečném třetím utkání skupiny A jen remizoval s Varnsdorfem 2:2 a po první ztrátě v přípravném turnaji přišel o šanci na celkové prvenství. Tipsport ligu poprvé od roku 2014 vyhráli Bohemians Praha 1905

Bohemians ovládli ligu díky vyššímu počtu vstřelených branek, něž mělo rovněž bodově stoprocentní Brno ve skupině E. Pražané za triumf dostanou odměnu 200 tisíc korun. Celkem 20 účastníků 26. ročníku turnaje bylo rozděleno do pěti čtyřčlenných skupin, celkový vítěz Tipsport ligy vzešel z jedné společné tabulky..

před 1 hodinou

Radě OSN pro lidská práva bude poprvé předsedat Čech. Od 1. ledna se funkce ujme velvyslanec Bálek

Stálý představitel Česka při Organizaci spojených národů (OSN) v Ženevě Václav Bálek se od Nového roku stane předsedou Rady OSN pro lidská práva. Poprvé jí bude předsedat Čech, uvedlo v páteční tiskové zprávě ministerstvo zahraničí.

Česká republika v radě v květnu nahradila Rusko, jemuž bylo členství pozastaveno kvůli invazi na Ukrajinu. Moskva následně 47člennou radu opustila.

Předsedu volí členové rady ze svých řad vždy na období jednoho roku, Bálek vystřídá Argentince Federica Villegase. O tom, že Česko usiluje o pozici předsedy rady, informovala česká diplomacie už na konci června.

"Zvolení pana velvyslance Bálka je vyústěním dlouhodobého zájmu Česka o lidská práva, našeho aktivního angažmá v Radě pro lidská práva i důrazu, které na ochranu a podporu lidských práv klade současná vláda," uvedl ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti).

Bálek poznamenal, že se bude snažit o to, aby rada plnila svoji preventivní roli a aby skrze dialog a spolupráci předcházela porušování lidských práv. "Budeme klást důraz na to, aby rada fungovala efektivně a aby se jejího fungování mohli zúčastnit všichni relevantní aktéři, včetně zástupců malých zemí a občanské společnosti," podotkl velvyslanec.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Vlakové expresy zvládnou nově cestu z Prahy do Budějovic za hodinu a 40 minut

Vlakové expresy zvládnou od neděle, kdy začne platit nový jízdní řád, cestu z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a 40 minut. Z Prahy do Tábora to bude 59 minut. Cesta tak bude asi o 20 minut rychlejší. Jde o rekordní časy v historii zdejší železniční dopravy, vyplývá z tiskové zprávy Českých drah (ČD). Rychlost na trase bude skoro 100 kilometrů za hodinu. Zrychlí se i cestování do Milevska, Bechyně či Jindřichova Hradce, tedy do dalších zastávek na 4. železničním koridoru i mimo něj.

"Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu. Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba tři a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice - Tábor - Praha a zpět," řekl člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

U všech spojů EuroCity a InterCity sjednotil národní dopravce maximální rychlost na 160 kilometrů za hodinu. Ve vlacích bude jídelní vůz, wifi nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky. Linka Ex 7 Jižní expres bude patřit k nejrychlejším v Česku a podle ČD konkurovat provozu na silnicích, kde často vznikají kolony. Cestovní průměrná rychlost vlaků dosáhne 98 kilometrů za hodinu. Mezi Prahou a Táborem překročí 100 kilometrů za hodinu. "Cesta vlakem tak bude rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Rumunsko se zlobí kvůli zablokování vstupu do Schengenu, povolalo si velvyslance v Rakousku

Rumunsko povolalo ke konzultacím svého velvyslance v Rakousku. Podle ministerstva zahraničí v Bukurešti je krok vyjádřením protestu proti rozhodnutí Vídně zablokovat vstup Rumunska do schengenského prostoru.

Rakousko na čtvrtečním zasedání ministrů vnitra členských zemí Evropské unie odmítlo podpořit vstup Rumunska do Schengenu. Rozhodnutí zdůvodnilo tím, že přes Rumunsko vedou cesty, po kterých převaděči pašují migranty do EU a do Rakouska. Vídeň také poukazuje na to, že Rumuni zaujímají čtvrté místo mezi zeměmi, odkud pašeráci pocházejí. Spolu s Rumunskem musí na vstup dál čekat také Bulharsko, obě země přitom podle Evropské komise splňují potřebné podmínky už více než deset let.

"Vzhledem k postoji Rakouska hlasovat proti přistoupení Rumunska do schengenskému prostoru byl povolán ke konzultacím mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Rumunska v Rakouské republice Emil Hurezeanu," uvedla v prohlášení rumunská diplomacie. Snížení úrovně diplomatických vztahů je podle ministerstva "politickým gestem, které zdůrazňuje rozhodný nesouhlas s jednáním Rakouska".

Zdroj: ČTK
Další zprávy