Playboy končí s nahotinkami. Ztratil punc exkluzivity, tvrdí analytik

Magazín Magazín
Aktualizováno 13. 10. 2015 10:45
Časopis Playboy, který v 50. letech znamenal pro USA kulturní revoluci svým sexuálně expresivním obsahem, se rozhodl skončit s nahotou. Místo odhalených žen nabídne čtenářům hlubší obsah doplněný mírně vyzývavými fotografiemi.
Carmen Electra na titulní straně časopisu Playboy
Carmen Electra na titulní straně časopisu Playboy | Foto: Profimedia.cz

Beverly Hills - "Pro generaci amerických mužů bylo čtení Playboye kulturním rituálem, nezákonným vzrušením s baterkou v ruce. Nyní má místo toho každý dospívající chlapec telefon připojený k internetu," píše The New York Times s tím, že Playboy ztratil svůj význam.

Čtenáři Playboye budou brzy moci bez ostychu říci, že slavný časopis kupují kvůli článkům. Playboy totiž po 62 letech přestane zveřejňovat fotografie nahých žen, napsal The New York Times s odvoláním na generálního ředitele společnosti Scotta Flanderse.

Devětaosmdesátiletý zakladatel Playboye Hugh Hefner podle listu minulý měsíc souhlasil s návrhem Coryho Jonese, šéfa obsahu společnosti Playboy Enterprises.

"Bitva byla vybojována a my jsme vyhráli," řekl o chystaných úpravách výkonný ředitel časopisu Scott Flanders. "Nyní je člověk zdarma jen jedno kliknutí od jakéhokoli sexuálního aktu, který si můžeme představit," dodal.

Vedení Playboye se shodlo, že změny, které magazín pomáhal nastolit, ho již překonaly. V době, kdy dospívající chlapci mají telefon s připojením k internetu a web je plný pornografie, se časopis rozhodl skoncovat se zobrazováním nahých žen, poznamenává NYT. Snímky žen v lascivních pózách ale zůstanou.

Porno vítězí

Za velký milník považuje změny v nejznámějším pánském časopise i mediální analytik a šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Filip Rožánek. "Playboy se svou rozkládací středovou přílohou se výrazně zapsal do popkultury, každý si spontánně vybaví, co je ten časopis zač. Pro řadu celebrit bylo navíc otázkou prestiže dostat nabídku na nafocení vkusných erotických snímků, často od slavných fotografů."

Analytici nyní očekávají, jak se změna promítne do nákladů. "Pokud odstraníme nahotu z Playboye, co zůstane?" táže se Dian Hansonová, která je autorkou šestidílné historie pánských magazínů. Podle Flanderse má ale časopis stále co nabídnout.

"Je to hození ručníku do ringu," tvrdí Rožánek, podle kterého Playboy prohrál s přívalem erotiky i tvrdého porna na internetu. "Současný koncept byl zkrátka drahý a ztratil punc něčeho exkluzivního a nedostupného. Odstraněním nahotinek může lépe oslovit trhy, které jsou na výskyt nahoty citlivé. Na druhou stranu tím ztratí jedinečnost, bude to další časopis pro muže. Nemyslím, že se to vyplatí, bude jen jeden z mnoha," vysvětluje Filip Rožánek a obává se, že nepůjde o poslední změnu slavného magazínu.  

Playboy, z jehož první titulní stránky v roce 1953 na čtenáře shlížela Marilyn Monroe, se dlouhodobě potýká s odlivem čtenářů. Zatímco v roce 1975 jich bylo 5,6 milionu, nyní je to podle Flanderse odhadem 800 tisíc.

Magazín navíc podle něj stále častěji čelí útokům jak konzervativců (kvůli nahotě), tak feministek, které ho obviňují z degradace žen na pouhé sexuální objekty.

O dalších změnách časopisu se podle agentury Reuters stále debatuje, a to včetně zachování dvoustrany. Sloupkařkou by podle Coryho Jonese měla být žena, která o sexu píše s nadšením.

Jak připomíná agentura Reuters, magazín si vždy zakládal na určitém intelektuálním obsahu a v minulosti spolupracoval se slavnými spisovateli jako Kurt Vonnegut, Haruki Murakami či Vladimir Nabokov. Nechyběly ani rozsáhlé a do hloubky jdoucí rozhovory s historickými postavami - Fidelem Castrem, Martinem Lutherem Kingem či Johnem Lennonem.

"Nechápejte mě špatně. Mé dvanáctileté já je mým současným já velmi zklamané, ale je správné to udělat," komentoval změny Cory Jones.

 

Právě se děje

Další zprávy