Francouz Jean-Paul Gaultier působí v módní branži čtyři desítky let a proslavil se zejména jako "enfant terrible" takzvané vysoké krejčoviny (haute couture). Mezi jeho nejslavnější kousky patří špičatá podprsenka pro Madonnu, bílý kostým pro Millu Jovovichovou ve snímku Pátý element nebo sarong pro Davida Beckhama.
Nyní se však pustil do kritiky průmyslu, ve kterém sám působí. Podle něj totiž velké módní značky produkují "příliš mnoho kolekcí a příliš mnoho oblečení". "Je to absolutně směšné," poznamenal pro britský zpravodajský web BBC.
Podle něj nadprodukce oblečení neodpovídá na to, co lidé chtějí. Dodal, že spousta firem navíc vytváří nenositelné oblečení, které je pouhou reklamou.
Pálit oblečení je skandální
Módní průmysl vyprodukuje ročně miliardy kusů oblečení a doplňků, mnoho z nich však nakonec končí na skládce. Vloni dokonce médii proběhla zpráva o tom, že módní dům Burberry spálil neprodané oblečení, doplňky a parfémy v hodnotě stovek milionů korun.
Důvodem byla údajná snaha ochránit značku a zachovat si exkluzivitu. Britská BBC připomíná, že podobné zásahy nejsou nic neobvyklého.
"Někteří lidé oblečení ničí, pálí je. To je skandální," řekl Gaultier. A dodal, že i on pomalu přechází na recyklaci a jeho další lednová kolekce "bude celá o recyklaci".
Svým fanouškům vzkázal, aby si oblečení nechávali a vytvářeli si z něj raději něco nového. "Pomůžu vám s tím," dodal.
Gaultier nedávno představil svou spolupráci se streetwearovou značkou Supreme. Mezi jeho úspěšné produkty patří kromě oblečení také parfémy.