Bylo to nejkrásnější nádraží střední Evropy. Karlínský klenot šel před 40 lety k zemi

Navzdory protestům veřejnosti i odborníků došlo 16. března 1985 k odstřelu budovy, aby se uvolnilo místo pro výstavbu severojižní magistrály.
Nádraží sloužilo železničnímu provozu skoro sto let, od roku 1875 do roku 1972, kdy musely koleje ustoupit stavbě magistrály.
Dlouhá léta pak komplex budov chátral.
Plány na záchranu objektu počítaly například s pootočením celé budovy a následným vznikem výstavních prostor, které by byly součástí Národního muzea, uvažovalo se také nad archivem.
Budovu nádraží navrhnul architekt Karel Schlimp, profesor na vídeňské technice. Už tehdy ji lidé označovali za jednu z nejkrásnějších nádražních staveb ve střední Evropě. Zobrazit 6 fotografií
Foto: Profimedia.cz
Tereza Šolcová Tereza Šolcová
před 18 hodinami
Spolehlivě fungovalo století, pak si kus ukousla magistrála, nakonec šlo k zemi celé. Nádraží Těšnov v pražském Karlíně se stalo smutnou ukázkou, jak se minulý režim dokázal chovat k památkám. Cennou secesní budovu nezachránily protesty odborné i laické veřejnosti, plány na přestavbu ani petice. Pyrotechnici ji 16. března 1985 v osm ráno odstřelili. Byla to sobota.

Plány na záchranu objektu počítaly například s pootočením celé budovy a následným vznikem výstavních prostor, které by byly součástí Národního muzea, uvažovalo se také nad archivem. Nakonec na nic z toho nedošlo, a i když byla budova od 70. let památkově chráněná, byla na přímý tlak vládnoucí komunistické strany nakonec odstraněná úplně. Její zbourání nicméně vyvolalo velké kontroverze, protože se tak stalo i přes silný nesouhlas části společnosti.

Budovu nádraží navrhnul architekt Karel Schlimp.
Budovu nádraží navrhnul architekt Karel Schlimp. | Foto: Profimedia.cz

Nádraží na Těšnově, známé také jako Denisovo nádraží, bylo koncovou železniční stanicí Rakouské severozápadní dráhy, která se vyznačovala svou novorenesanční architekturou. Budovu nádraží na rozhraní Nového města a Karlína navrhnul architekt Karel Schlimp, profesor na vídeňské technice. Už tehdy ji lidé označovali za jednu z nejkrásnějších nádražních staveb ve střední Evropě. 

Po druhé světové válce však začal význam nádraží klesat. V roce 1972 došlo k zastavení osobního provozu a budova začala chátrat. Navzdory protestům veřejnosti i odborníků došlo 16. března 1985 k odstřelu budovy, aby se uvolnilo místo pro výstavbu severojižní magistrály.

 
OK
Ondřej Kozelpřed 8 měsíci

Film nazvaný F1 s Bradem Pittem v titulní roli má před sebou ještě rok natáčení. To, co dnes (7. července 2024) distribuce pustila ven (jaká náhoda, že to je v den, kdy se jede GP F1 Velké Británie v Silvestronu kde se točilo a ještě bude točit) je jen teaser. Ale to je celkem jedno. Už z těchto záběrů se dá soudit na další podívanou ve stylu filmu Rivalové.

JV
Jan Vávrapřed 8 měsíci
Tento komentář byl odstraněn, protože porušoval pravidla diskuzí.

Právě se děje

Další zprávy