Kefírer uhranul český internet, kampaň baví odkazy na Hitlera. Je to pubertální vtip, míní expert

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
8. 5. 2016 7:00
Internetová kampaň na mléčný produkt Kefírer, která se svým grafickým provedením i názvem odkazuje na Adolfa Hitlera, je hitem internetu. Během pár dnů, kdy je na sociální síti Facebook, jí olajkovalo šest tisíc fanoušků, dostavil se i velký mediální ohlas. Mnoho lidí však vnímá projekt spíše jako recesi, či upoutávku na nějaký jiný produkt. Podle marketingového experta Martina Charváta k tomu nahrává i fakt, že na stránce chybějí odkazy na skutečného výrobce či prodejce. Správce facebookové stránky Kefírer však spekulace vyvrací a Aktuálně.cz sdělil, že se jedná skutečně o reklamu na výrobek. „Zatím je vše skryté právě kvůli kontroverznosti kampaně," dodává.
Foto: Repro Facebook / Kefírer

„Už po prvním požití se budete cítit jako nadčlověk,“ láká nová internetová kampaň s názvem Kefírer na své produkty. „Kefírer, vůdce mezi kefíry! Čistý, lahodný, dokonalý,“ píše se na stejnojmenné facebookové stránce, která je součástí reklamy. Ta se vizuálně i verbálně odkazuje na německého vůdce Adolfa Hitlera.

Kefírer má na etiketě přehazovačku a knírek, samotný název pak odkazuje na německé pojmenování vůdce - Führer. Stejně je tomu s billboardy, které visí v Brně a nesou nápis „Vůdce mezi kefíry“.

Odkazy jsou prosycené i samotné popisy příchutí, které se na stránkách objevují. „Čistá a dokonalá chuť. Obsahuje pouze nejlepší vybrané kultury. Výrazně zvyšuje koncentraci. Už po prvním požití se budete cítit jako nadčlověk,“ píše se u Čistě bílého Kefírera. Rudě jahodový je zase „obohacený chemicky ošetřenými jahodami, které byly s láskou vypěstovány našimi polskými farmáři. Velmi efektivně bojuje proti plynatosti.“ Hořce čokoládový se zase u vedení neuchytil, narážky na rasovou čistotu jsou cítit v každé větě.

Jako reklama je to pubertální vtip

Podle marketingového experta Martina Charváta se jedná spíše o parodii či teaser na nějaký jiný produkt či akci, než o skutečnou reklamu na výrobek Kefírer „Pokud by se tak firma skutečně prezentovala, pak je to takový pubertální vtip, což je dobré možná na střední škole. Nemá to žádný dlouhodobý význam nebo smysl,“ míní Martin Charvát, kreativní ředitel společnosti Konektor, který však ocenil grafické zpracování kampaně.

Přirovnat se to podle něj dá k pivním nanukům, které před lety v Česku vyráběly. Ty zaznamenaly ze začátku velký úspěch, ale brzy zkrachovaly, protože samotný produkt nebyl dobrý, byl dobrý pouze marketing kolem. Pochyby nad pravdivostí výrobku u něj vytvářejí především chybějící odkazy na skutečného výrobce nebo prodejce. „Regulérní výrobce musí a hlavně chce ukázat, odkud ten produkt pochází, jak ho dělá a kdo je za něj zodpovědný. Nic takového na stránkách nenajdete,“ dodává.

Foto: Koláž Aktuálně.cz

Odkazy chybí kvůli kontroverznosti

Podle správce Facebokové stránky se však skutečně jedná o kampaň na produkt Kefírer. „Ano, je to kefír,“ sdělil Aktuálně.cz. Výrobce ani distributor není na stránkách uveden právě kvůli kontroverznosti tématu.

„Zatím je vše skryté právě kvůli kontroverznosti kampaně. Lidi dokáží vyhledat různé věci, což jsme nechtěli riskovat. Kdyby se kampaň nepovedla, tak si ji s námi nikdy nikdo nebude spojovat,“ doplnil pro Aktuálně.cz.

Kontroverznost si dle svých slov tvůrci uvědomují, sám správce profilu však odmítá, že by nějakým způsobem shazovali odkaz druhé světové války, popřípadě hrůz nacismu. „Zaměřujeme se na samotnou postavu Adolfa a věříme, že by neměla být démonizována, ale naopak se stát terčem posměchu společně s fašistickými myšlenkami. Což se už v naší společnosti děje. Vznikají knížky, filmy, parodie, meme a třeba i dost populární předabovaná videa,“ dodává.

Úspěch není v Hitlerovi, ale v míře provokace

Kefírer zaznamenal neuvěřitelný úspěch na sociálních sítích. Od 3. května, kdy se na Facebooku objevila stránka poprvé, nasbírala více než osm tisíc lajků. Podle Charváta není úspěch závislý právě na postavě Hitlera, ale spíše na hloubce provokace, kterou autoři zvolili. „Kdyby to bylo se Stalinem nebo Mao-Ce Tungem, bylo by to podobné. Akorát Hitler je dobře rozeznatelný symbol.“

Podle něj byla česká společnost vždy daleko otevřenější k podobným reklamám, než okolní země. Vysvětluje tak i fakt, že se pod příspěvky na Facebooku rozjelo mnoho příspěvků, které černým humorem glosují kampaň. „Je zde vysoká tolerance vůči náboženství, sexu, všem těmto věcem, které jsou jinde tabuizovány. Takováto témata zde přijímáme otevřeně, akorát jsme tak trochu xenofobní,“ uzavírá Charvát.

Pravdu se tak lidé dozvědí nejspíše až 17. května, kdy by měl výrobek dorazit na pulty prodejen.

Je tam špatná hudba i casting, výrazy těch lidí, co se pohupují do rytmu, jako by už byli v ústavu paliativní péče, vypadají přihlouple, kritizuje klip na jižní Moravu expert na marketing Jakub Horák. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy