Moskva - Vypadalo to jako dobrý nápad, když Coca-Cola ve svém novoročním přání ruským zákazníkům zobrazila stylizovanou zimní mapu Ruska bez Krymu. A ve výsledku si tím naštvala jak ruské zákazníky, tak později ty ukrajinské, upozornil na aféru britský deník The Telegraph.
Přání vypadalo nenápadně. Zasněžené území plné vánočních stromečků, sněhuláků a lyžařů bylo doprovozené sloganem Oslavte zimní prázdniny od Moskvy po Vladivostok. Jenže Coca-Cola neodhadla, že v době rusko-ukrajinských válečných sporů mimo jiné o území Krymu se při zobrazování mapy Ruska pouští na příliš tenký led.
Uživatelé nejpopulárnější ruské sociální sítě VK zuřili a stěžovali si na "nekompletní mapu".
V momentě, kdy bylo jediným rozumným řešením reklamu stáhnout, se firma místo toho omluvila a na mapu Krym přidala. Tím zase naštvala Ukrajince. Nehledě na to, že do mapy doplnila i podobně sporné Kurilské ostrovy, čímž mohla nazlobit i Japonce.
V úterý večer zmizela i druhá, opravená mapa.
"Vážení přátelé! Děkuji vám za pozornost. Bylo rozhodnuto odstranit předmět, který způsobil tolik rozrušení," sdělil podle agentury AFP na Facebooku ukrajinský dceřiný podnik Coca-Coly.
S omluvou přišla i centrála Coca-Coly v americké Atlantě. "Tým Coca-Cola Rusko vytvořil stylizovanou mapu Ruska jako součást své vánoční kampaně. Agentura, která vytvořila mapu, později provedla změny bez našeho vědomí či souhlasu," uvedla firma.
Coca-Cola rovněž prohlásila, že "firma nezaujímá politické postoje, které nesouvisí s jejím podnikáním," a znovu se za nevhodný post omluvila.