MFF KV 2013 - Ve festivalovém blogu už jsme film Jánose Szásze Velký sešit označili za jednoho z favoritů soutěže a naše očekávání se naplnila. Sboru porotců vedeném Agniezskou Hollandovou se nejvíce líbila adaptace temného románu Agoty Kristofové odehrávající se za druhé světové války.
Čtěte také
Ve Varech vyhrál Velký sešit, Hřebejk má cenu za režii
Těžko říci, jak probíhala debata nad čtrnáctkou žánrově velmi rozmanitých filmů a jak moc polská režisérka z pozice šéfky poroty prosazovala svůj vlastní názor, ale tipoval bych, že Velký sešit musel patřit k jejím favoritům, protože témata, která film zpracovává, zajímají Hollandovou celou její kariéru.
Ve svém nejslavnějším snímku Evropa, Evropa z roku 1990 představila pohled na hrůzy světové války nahlížený optikou dospívajícího chlapce. Čerstvý držitel Křišťálového globu nabízí nedospělé hrdiny hned dva.
Novela Agoty Kristofové je psaná z perspektivy třináctiletých dvojčat, které matka odveze na venkov za babičkou, již v životě neviděli. Chlapci brzy zjistí, že válka na vesnici je krutá, obnažuje to nejhorší z lidské povahy.
Na ponižování a šikanu reagují nerozluční sourozenci tak, že uzavřou nepsanou koalici proti nepřátelskému světu. Rozhodnou se, že k tomu, aby přežili, je nutné, aby v sobě zničili veškeré city. Ve volném čase mezi lopotou pro babičku, kolaborující s Němci, pak praktikují cvičení těla i ducha spočívající třeba v nácviku odolnosti vůči mlácení.
Postupně se ale z bezbranných obětí stávají aktivními aktéry událostí, kteří se snaží jednat podle morálky. Ta je ovšem často pokřivená, protože jejich dětské mysli se neorientují úplně přesně ve světě, kde mají dobro a zlo hodně rozestřené kontury.
Kniha je psána strohým, úsečným jazykem v krátkých větách, které jsou prosty veškerých emocí. János Szász ji adaptoval v podobně nesmlouvavém duchu a s až klinickým odstupem.
Svým analytickým chladem připomíná Bílou stuhu od Michaela Hanekeho, která také vyprávěla, jak se krutost dospělých odráží ve ztrátě nevinnosti jejich potomků.
Pozornost diváků udrží neschematický a nepředvídatelný děj (aspoň pro toho, kdo nečetl předlohu), plný zvratů a překvapivých změn v dynamice vztahů mezi postavami.
Depresivní atmosféru díla podtrhuje sugestivní práce se zvukem: celým filmem se prolíná zneklidňující ambientní soundtrack. Ale film by určitě nepůsobil tak silně, nebýt skvělého výkonu dua Andráse a Lászla Gyémántových, jejichž postupná proměna z městských dětiček v záhadná malá monstra je sama o sobě tou nejvýmluvnější obžalobou krutosti války.
Velký sešit vznikal dlouho a v bolestech a vítězství na karlovarském festivalu musí být pro tvůrce satisfakcí a povzbuzením, že pokoušet se ve střední Evropě o takto produkčně i myšlenkově náročné projekty má smysl. V soutěži měl řadu zajímavých konkurentů, ale je to důstojný vítěz.
Podívejte se na fotogalerii ze zakončení karlovarského filmového festivalu