Nástrahy a možnosti zdí zkoumají umělci v MeetFactory

juk
9. 12. 2014 10:42
Expozice Mezi zdmi představuje čtyři umělce, včetně britského výtvarníka Terryho Smithe, který projektem navazuje na vlastní realizace v londýnské Tate Modern.
Deok Yeoung Gim: Making Crack (Push or Pull), 2013.
Deok Yeoung Gim: Making Crack (Push or Pull), 2013. | Foto: Meetfactory

Praha - Hranice nejen architektonické, ale i sociální a politické zkoumá nová výstava v pražské MeetFactory nazvaná Mezi zdmi. Své zdi představují čtyři umělci, včetně britského výtvarníka Terryho Smithe, který projektem navazuje na vlastní realizace v londýnské Tate Modern.

Smith demaskuje vrstvy zdiva a vyrývá do nich siluetu dveří jako místa, které ve zdi primárně vnímáme. Hraje si tím s otočením běžného chování – v galerii najednou nejdeme k otvoru vedoucímu do další místnosti, ale naopak k jindy opomíjené zdi. Dílo odkrývá i tvůrčí proces, kromě finálních „dveří“ ponechal Smith na stěně rovněž zkušební studie a opadanou omítku.

Zeď určuje architektonické uspořádání, staví bariéry, vytyčuje možnosti, odděluje, co je vně a co je uvnitř a zároveň tvoří spojnici, v níž se oba prostory protínají.

Martin Dašek: Mark IV.
Martin Dašek: Mark IV. | Foto: Meetfactory

„Zeď ruší a mění prostor, do kterého vstupuje, a utváří svou existencí nový,“ popisuje kurátorka Zuzana Jakalová. „Nikdy však nestojí sama za sebe. To, čím zeď je, je dáno jejími vztahy s okolím. Definuje charakter těch, kteří s ní mají co dočinění, a současně ti, kteří se k ní vztahují, definují její význam a povahu.“

Možnosti stěny zkoumají v MeetFactory také Martin Dašek, Američan Hong Seon Jang a korejský umělec Deok Yeoung Gim.

Český zástupce zaplnil galerii svou monumentální instalací, ve které zeď jako prvek omezení prostoru představil nejen symbolicky, ale přímo fyzicky jí umožnil divákovi prožít. Galerijní místnost direktivně nakazuje směr pohybu, a násilně tak vstupuje do divákovy bezpečné zóny.

Hong Seon Jang, americký umělec korejského původu, pojal zeď jako prvek oddělující domov a okolní svět. Ve své instalaci tvořené nábytkem důvěrně známým z domova, ale zcela vytrženým z tohoto kontextu, zosobnil napětí mezi individuální a kolektivní pamětí a přechod z domova do odloučenosti.

Dílo Deok Yeoung Gima pak přesahuje do virtuální reality a v instalaci využívá laserové body, které obklopují diváka, a podněcují v něm uvažování o televizním násilí. Zeď je pro Gima virtuální arénou.

Každá z interpretací se k fenoménu zdi vztahuje jinak, ale dohromady ukazují na společného jmenovatele – stěna je méně tím, čím byla postavena, a více tím, čím jí individuálně utvoříme.

„Mám pocit, že zeď začíná být viditelná právě v okamžiku svého mizení,“ uvažuje kurátorka Zuzana Jakalová. „Ve chvíli, kdy se podíváme mimo ni, vedle ní, za ní, kolem ní. Vnímáme to, čím je, až když se tážeme, díky komu, čemu a proč se tím stává.“

Mezi zdmi. Galerie MeetFactory, Ke Sklárně 3213/15, Praha 5. Vystavující autoři: Terry Smith (UK), Deok Yeoung Gim (KO), Hong Seon Jang (KO/US), Martin Dašek (CZ). Kurátorka: Zuzana Jakalová. Do 8. února 2015.

 

Právě se děje

Další zprávy