Praha - Václav Havel se vzdal uvedení své nové hry na scéně Národního divadla. Hra s názvem Odcházení tam měla mít premiéru v květnu příštího roku v režii Davida Radoka. V rozhovoru pro Lidové noviny prohlásil, že neví, která scéna nakonec premiéru jeho hry uvede.
Havlovo rozhodnutí měla ovlivnit neochota Národního divadla obsadit do hlavní role Dagmar Havlovou. Pro Havla je přitom zcela samozřejmé, že jeho manželka bude v Odcházení účinkovat. "Byla u toho, když jsem tu hru před několika měsíci v USA psal, prožívala to se mnou, psal jsem tam roli pro ni, představoval si ji v tom, chtěli jsme se k divadlu vrátit spolu. Svým naturelem se na to opravdu hodí," vysvětlil exprezident.
Václav Havel v rozhovoru také prohlásil, že plně respektuje názor šéfa činohry ND Michala Dočekala, podle kterého není hostování cizích herců u souborových divadel příliš vhodné. Havel zatím s určitostí neví, které divadlo nakonec Odcházení uvede.
Prozradil ale, že jeho někdejší domovské Divadlo Na zábradlí to z důvodu malých rozměrů jeviště nebude. Nevyloučil, že se Odcházení může na prknech ND objevit někdy v budoucnu. "Třeba to v ND uvedou - podobně jako moji Zahradní slavnost nebo Pokoušení - až časem, s odstupem let, což bývá vždycky velmi zajímavé," uvedl.
Ředitel ND Ondřej Černý ještě nevidí situaci jako beznadějnou. "Národní divadlo velice stálo a stále stojí o uvedení nové hry Václava Havla. Budeme se snažit otevřít nová jednání. Zdůrazňuji, že bez účasti médií," říká.
Zájmu médií by se rád vyhnul i Havel. "Byl bych raději, kdyby se veřejnost i kritikové obírali mou hrou a její inscenací, analyzovali je a zkoumali jejich smysl, a ne nějakými polozprávami či polospekulacemi či popletinami ze zákulisí její přípravy," řekl.
Václav Havel má pro svou manželku ve své nové hře Odcházení vymyšlenou roli dlouhodobé přítelkyně stárnoucího kancléře, který se po letech loučí se svým úřadem a musí si zvykat na to, že už nebude vládnout.
Samotný autor se dosud ke kauze nevyjadřoval, jen naznačil, o čem chystaná hra bude.
"Fascinoval mě příběh krále, který přijde o své království a o moc a najednou zjistí, že se mu hroutí celý svět, a posléze se z toho zblázní," popisoval Havel před rokem v Revue Rozrazil.
"Hra je výborná, podle mého soudu jeden z nejlepších Havlových opusů," nechal se už dříve slyšet v rozhovoru pro Týden teatrolog Vladimír Just.
"Podobně jako je v Pokoušení předobrazem nového příběhu Goethův Faust, zde na půdorysu Krále Leara vznikl nový, ryze současný příběh. V něm bude samozřejmě bulvár - mimochodem jedno ze zásadních témat hry - hledat různé osobní analogie. Musím říci, že jsem dlouho, možná deset let, nečetl tak dobrý text," dodává Just.