Londýn - Jestliže komentáře k nominacím na letošní Turnerovu cenu zmiňovaly spíš nebývalé zastoupení žen (3 ze 4), než aby akcentovaly charakter děl, pak pondělní výsledek připadal menšině. Cenu pro britského umělce do 50 let spojenou s odměnou 25 tisíc liber získal jediný nominovaný muž, Mark Leckey.
Zaskočený Leckey, jehož jméno na ceremoniálu v londýnské galerii Tate Britain vyhlásil Nick Cave, se zmohl pouze na krátkou reakci: "Je skvělé udělat něco, co má nějaký vliv na britskou kulturu."
Mark Leckey se do finále Turnerovy ceny dostal s instalací Industrial Light & Magic, která kombinuje film, sochy a prvky performance, stejně jako postavy z kreslených filmů.
Čtěte také: Zaschlá kaše a rozbitý porcelán soutěží o Turner Prize Protiválečné stanoviště vyhrálo Turner Prize |
Leckey, který se proslavil dokumenty o tanečním undergroundu nebo pivní kultuře v Británii, v minulosti často pracoval i s nalezeným filmovým materiálem. Nyní spojil části seriálu Simpsonovi, úseky z velkofilmu Titanic a propojil se svojí dětskou posedlostí: kocourem Felixem.
Součástí vítězného souboru je i film Cinema in the Round, který zachycuje jeho přednášku a vyznání animovanému filmu.
Podle porotců Mark Leckey používá svou zkušenost umělce, který vyrůstal v osmdesátých letech v severní Anglii, ke zkoumání motivů současné vizuální kultury. "Leckey oslavuje představivost jedince a naši schopnost osvojit si, zkrotit nebo oživit myšlenku, prostor nebo objekt," uvedla porota dále ve svém zdůvodnění.
Leckey porazil konkurentky Cathy Wilkes, Runu Islam a Goshku Macugu; a jestli něco charakterizovalo letošní ročník Turnerovy ceny - kromě absence vysloveně provokativních děl - pak je to skutečnost, že naprosto chyběla malba a všichni výtvarníci používali jako médium vyjádření buď sochy, nebo film.
Leckey byl favoritem na vítěze také podle bookmakerů. Znovu se tak utvrdila mužská hegemonie Turnerovy ceny, kterou od jejího založení v roce 1984 vyhrály pouze tři ženy. Přesto si soutěž pro současné britské umění stále snaží udržet punc neodhadnutelnosti.
Ten na jedné straně reprezentují excentričtí vítězové jako Damien Hirst nebo duo Gilbert a George, na straně druhé je porota schopna vybrat i klasickou abstraktní malbu jako v případě Tommy Abtsové.
Všechna tato rozhodnutí však každý rok vedou k rozdmýchání otázek, zda ta či ona věc je ještě uměním a ne jen občansko-politickým gestem, jako tomu bylo loni v případě Marka Wallingera, který zvítězil s replikou stanoviště protiválečného aktivisty Briana Hawa.