Spící dívka se prodala za 20 milionů. Rekord nepadnul

Kultura Kultura, Red Kul
22. 3. 2009 18:00
Do dražby šel slavný surrealistický obraz od Toyen
20 mil. Toyen: Spící
20 mil. Toyen: Spící | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Tajemná dívka se síťkou se sice dočkala sběratele, který se chce dožít dlouhého věku, ale tuzemský aukční rekord nepadnul. Slavný obraz Spící od světoznámé malířky českého původu Toyen se prodal "jen" za vyvolávací cenu 20 milionů.

To je zatím nejvyšší suma, za jakou bylo umělecké dílo na tuzemském aukčním trhu nabízeno, a tak se spekulovalo, že by mohl padnout i dosavadní aukční rekord. I po nedělní dražbě ho ale drží obraz Františka Kupky: za jeho Élévation (Výšky) IV zaplatil v roce 2007 kupec 22,1 milionu korun.

O obraz měl zájem jediný kupec  a vše tak bylo otázkou necelé minuty. K ceně zaplatí ještě šestnáctiprocentní přirážku; z peněženky tedy vytáhne 23,2 milionu. Nový majitel byl přítomen, ale přál si zůstat v anonymitě.

Obraz Spící z roku 1937 - který se po více než 60 letech vrátil z Anglie do Prahy - je považován za vrcholné dílo evropského surrealismu. Atmosféru provázející aukci dokreslují i tři strážci ozbrojení pistolemi a brokovnicí, kteří ho hlídali při prezentaci.

S Jindřichem Štyrským
S Jindřichem Štyrským | Foto: Aktuálně.cz

Dražbu pořádala na Žofíně od 14 hodin Galerie Pictura. "Zhruba stejnou cenu, jakou je vyvolávací suma Spící, nabídla majitelům jedna zahraniční galerie," okomentoval cenu před aukcí majitel Pictury Michal Šeba.

Spící je nyní nejdražším dílem Toyen prodaným na aukci u nás. Dosud to byl podle ČTK měl obraz Buditelka něhy, který se loni prodal za 5,5 milionu korun.

V žebříčku nejdráže prodaných děl je po nedělní aukci deset položek s cenou přes deset milionů korun a všechny této ceny dosáhly v posledních dvou letech, respektive od května 2007

Logo její tvorby

Toyen namalovala Spící ve svém vrcholném pražském surrealistickém období, hned v následujícím roce (1938) ji zakoupil příbuzný stávajících majitelů Jaroslav Stránský, majitel Lidových novin. Dal jim ho jako svatební dar a rodina obraz přes okupaci, uvěznění v koncentračním táboře, nástup komunistů i emigraci uchovala ve své sbírce.

Přání dosavadní majitelky, Češky žijící v Británii, bylo prodat dílo české malířky právě zde. Nemusí tu ale zůstat, protože se na něj nevztahuje zákon o ochraně kulturních památek.

"O Spící se zmiňovali všichni hlavní představitelé pařížského surrealismu včetně André Bretona," upozornil historik umění Karel Srp z GHMP před aukcí, která se těšila velkému zájmu médií. "Přestože Toyen namalovala mnoho souměřitelných obrazů, byla to právě Spící, jenž se stal jakýmsi logem její tvorby."

Ještě před aukcí byly z obrazu odstraněny nečistoty a nánosy laku. Znovu se tak objevily nečekané barevnosti a vynikla světelná režie obrazu: všechny prvky jsou totiž prudce nasvětleny, ale nevrhají stín.

„Spící je obraz, který nenechává nikoho spát. Je to obraz pro majitele, který se chce dožít vysokého věku," říká Srp. Podle něj zachycuje dychtivě očekávaný okamžik a zároveň i tajemství spojené s autorkou obrazu;  Toyen se v něm soustředila na pocity marného čekání a melancholie.

S Karlem Teigem
S Karlem Teigem | Foto: Aktuálně.cz

„Přestože motýl patřil k oblíbeným motivům surrealistické obrazivosti, ke Spící sotva přiletí," dodává. Obraz  byl vystavován v českých zemích už před válkou, poté i v 90. letech a na monografické výstavě Toyen v roce 2000 v GHMP. Dívka je také na obalu Srpovy monografie k této expozici.

Jen tři dny po Spící se bude konat další aukce, kde společnost 1. Art Consulting Brno-Praha nabídne obraz En Dégradés (Verticales) Františka Kupky za vyvolávací cenu 20,5 milionu korun. To může vyvolávat dojem, že současná ekonomická krize se majitelů aukčních síní příliš nedotýká.

„Dotýká i nedotýká. Dotýká se ho v tom smyslu, že spousta lidí, kteří mylně investovali a předtím si pořídili nějaké umělecké předměty, je teď bude nabízet k prodeji.  Na druhou stranu díla, jakými jsou Spící od Toyen nebo Kupkovo En Dégradés, si najdou kupce i ve složitějším období," citovala ČTK majitele Pictury Michala Šebu.

 

Toyen (1902 - 1980)

Česká malířka a grafička Toyen  se narodila 21. září 1902 v Praze a zemřela 9. listopadu 1980 v Paříži. Jak zdůrazňují všechny životopisné texty, její osobnost zůstává stejně jako Spící obestřena tajemstvím.

Na počátku dvacátých let se rozhodla odjet na Korčulu, kde se seznámila s malířem Jindřichem Štyrským a navázala s ním přátelství a umělecké partnerství.

Ještě jako Marie Čermínová
Ještě jako Marie Čermínová | Foto: Aktuálně.cz

Ve svých jednadvaceti se vzdala občanského jména Marie Čermínová i své minulosti a přijala pseudonym Toyen. Nejpravděpodobněji vznikl  z francouzského slova citoyen, což znamená občan. Zrodila se umělkyně, jež o sobě mluvila v mužském rodě, nosila krátké vlasy a po celý život se oblékala jako muž.

V roce 1923 se připojila ke sdružení Devětsil a byla jeho jedinou členkou - ženou. V polovině dvacátých let strávila dlouhý čas se Štyrským v Paříži, kde vyhlásili takzvaný artificialismus. Na jaře roku 1934 se stala jedním ze zakládajících členů Skupiny surrealistů v ČSR, která pracovala v přímé součinnosti s Bretonovou skupinou.

Bretonova a Éluardova návštěva Prahy v roce 1935 znamenala pro Toyen začátek inspirativních osobních vztahů. Mezinárodní kontakty i domácí úspěchy však přerušila okupace Československa. Podobně jako ostatní surrealisté, i Toyen tehdy tvořila v ilegalitě - a podle některých znalců tehdy vznikla její nejlepší díla.

Konec války přinesl jen dočasnou svobodu, neboť v Praze získávali stále větší vliv stalinisté. V předtuše převratu opustila  Toyen v roce 1947 Československo a  odešla do Paříže s básníkem Jindřichem Heislerem, kterého během války schovávala.

Stala se členkou pařížské surrealistické skupiny; v roce 1957 vytvořila cyklus Sedm mečů, které jsou považovány za vyvrcholení její pařížské tvorby. Do rodné země se už nikdy nevrátila.

 

Právě se děje

Další zprávy