Soukupová je znovu průvodkyní po rodinné pustině

Jarmila Křenková
11. 4. 2010 10:30
I v druhé knize si ověřuje východiska a možnosti

Recenze - Petra Soukupová (1982) patří k nejmladší generaci českých autorů. Za prvotinu K moři (2007) získala Cenu Jiřího Ortena, která se uděluje spisovatelům do třiceti let, a její próza aspirovala na Magnesii Literu v jedné z hlavních kategorií. Kritikům se u moře líbilo, a tak nepřekvapí, že na seznamu nominací nejvýznamnějšího domácího literárního ocenění se objevil i její soubor tří povídek Zmizet (2009).

Čtěte také:
Magnesia Litera ohlásila nominace podle nových pravidel

Odborná veřejnost se Soukupové vesměs chytla skoro jako spásného stébla. Bohužel se většina recenzí primárně nezabývala kvalitou textů jako takových, potažmo tím, jestli a jak by obstály v konkurenci textů jiných.

Foto: Aktuálně.cz

Hned za pochvalnými výkřiky přišla otázka, nakolik autorčina tvorba odpovídá jakémusi blíže nespecifikovanému korpusu požadavků na to, jak by asi měla vypadat současná česká umělecká literatura - přičemž zvláštní důraz byl kladen na slovo asi a česká.

Zkoumání rodinných anamnéz

V extrémních případech jsme se mohli dočíst o kosmických souvislostech Petry Soukupové, Marie Poledňákové a Immanuela Kanta. V kombinaci s pojmy vepřoknedlozelo, neangažovanost či apolitičnost jsou podobná prohlášení přinejmenším kontraproduktivní;  přinejhorším pro Soukupovou a recepci jejího díla smrtící.

Není přitom sporu, že novela K moři byl osvěžující a se ctí zvládnutý debut. Soukupová projevila talent, předvedla, že umí napsat formálně dobrý text, a naznačila témata, která dále rozvíjí i v souboru Zmizet.

Jejím poznávacím znamením se staly mezilidské vztahy, zkoumání trudných rodinných anamnéz spolu s fatální neschopností komunikace a z toho  plynoucích malých podrazů, osobních křivd a sourozeneckých třenic.       

Foto: Aktuálně.cz

Výsledný tvar je díky fragmentárnímu vyprávění a zmnožení perspektiv mozaikou, v níž se prostor domova-rodinné idyly zdůrazňováním opozic mezi vnitřním-vnějším a vlastním-cizím mění v bojiště, kde lze přežít pouze za cenu trvalého odcizení. A každé zmizení nebo pokus o únik vždy doprovází menší či větší ztráta.

Žádný intimní ponor

Soukupová tvoří sevřené a minimalistické texty, které poetikou připomínají filmy Francoise Ozona, především pak jeho manželskou studii 5x2 - i tady se narace, která je velmi odosobněná a monotónní, často a bez varování přelévá v koncentrovanou depresi (nejvýrazněji v povídce Věneček).

Provádí nás životy, které nejsou černé, bílé ani barevné; jde o vyprázdněnou pustinu bez tajemství a vášní. Světy, kde zamlčené ani vyřčené nic neznamená, a všechno beznadějně mizí v bahně komunikačních šumů.

Láska, manželství, rodičovství i smrt jsou tu glosovány nezaujatě a s odstupem, události a věci se jen stroze konstatují. Žádný intimní ponor do vnitřních světů ale nepřichází, kvůli absenci hodnoticích prvků jde většinou o čtení mrazivé a neveselé.

Foto: Aktuálně.cz

Právě skrze rozpor mezi podrobnou, ale velmi neosobní observací, a zdánlivě subjektivním pohledem, který prostředkuje některá z postav, se lze dobrat i kýženého analytického vhledu - a tato autentická až dokumentární stylizace jí bezezbytku vychází.

Někdy se ovšem zvrhne v  pitvání středostavovských psychóz a traumat, jež jde ruku v ruce s příliš úpornou snahou proniknout až k jakési pravé a jediné podstatě žití, což je samozřejmě pojem zcela imaginární. 

Rekvizitář divné televizní inscenace

Suma sumárum text není ornamentem ani výpovědí, ale koncepcí připomíná hlavně filmový scénář. Deskripce je zvládnuta výborně, místo analýzy se ale věci pomocí množství nekonečných dialogů a pomalejšího dávkování informací stále dokolečka vysvětlují; a to na úkor nedořečenosti, která naopak funguje skvěle.

Nejvíc pak vyprávění trpí rezignovaností na budování atmosféry, což je škoda. Světy, které Soukupová prezentuje, někdy působí spíš jako rekvizitář divné televizní inscenace.

Autorčiny vzpomínky a představy o blízké minulosti jsou navíc místy kontaminovány jejím současným vnímáním. To, že se pije žlutá limonáda, jedí tatranky, někdo po někom hodí ábíčkem, ale zároveň všichni vlastní mobil, bohužel nezaručuje soudržnost a životnost takového fikčního světa.

Foto: Aktuálně.cz

Každý zde má navíc nějaké poznávací znamení nebo úchylku, nikdo „nesmí" být obyčejný. Typologie postav zahrnující tlustou holčičku, asociálního chlapečka, praštěnou babičku a zoufalou matku s bývalým milencem-loserem je prvoplánová a výsledek místy připomíná karikaturu nebo výstup z kurzu tvůrčího psaní.

Negativa se nejvíc koncentrují v povídce Na krátko, která se nebezpečně blíží Metráčkovi s uměleckou ambicí. Naopak zcela bezchybně funguje povídka Zmizel. Osmdesátková atmosféra je něžná jako nekonečné sněžení nad městem, odkud se těsně před Vánoci ztratil jeden malý kluk, i ta nejbanálnější klišé pracují ve prospěch textu.

Soukupové se tu podařilo dosáhnout zvláštní kompoziční symetrie. Postavy a motivy jsou napevno vklíněny do svého prostředí, což je v kontrastu se spontánní a lehce překotnou prezentací událostí dětskýma očima zdrojem dynamiky, která děj posunuje kdesi na pomezí vzpomínky a snu.

Jako by si autorka - jedno jestli záměrně nebo podvědomě - stále ještě pečlivě a systematicky ověřovala východiska a možnosti. Nezbývá než doufat, že v dalších románech se tato příprava plně zúročí.

Bez ohledu na to, jestli nominaci na Literu Soukupová promění, je Zmizet lákavým příslibem do budoucna. Třeba už ten příští román bude svébytným a v nejširším kontextu konkurenceschopným dílem.

Petra Soukupová: Zmizet. 344 stran. Vydalo nakladatelství Host, Brno 2009. Doporučená cena 289 Kč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 35 minutami

Vítěz z Alpe d'Huez si dojel pro titul mistra Evropy v cross country

Pro titul mistra Evropy v cross country na horských kolech si v Mnichově suverénně dojel olympijský vítěz Thomas Pidcock z Británie. Nejlepší z kvarteta českých bikerů Ondřej Cink skončil sedmnáctý.

Třiadvacetiletý Pidcock potvrdil dnešním prvenstvím pověst jednoho z nejlepších světových cyklistických univerzálů. Olympijský vítěz na horských kolech z Tokia se letos v lednu stal mistrem světa v cyklokrosu a následné úspěšné působení na silnici korunoval vítězstvím v horské etapě Tour de France s cílem na Alpe d'Huez. Předtím si stihl "odskočit" k bikům a v květnu vyhrál závody Světového poháru v Albstadtu a Novém Městě na Moravě, což byly dosud jeho jediné letošní starty na horských kolech.

Cink se držel v čelní skupině pouze v úvodních fázích závodu a poté už tempu nejlepších nestačil. Postupně klesal až na sedmnácté místo, které obsadil s odstupem 2:13 za Pidcockem. Šestinásobný mistr republiky absolvoval první závod po třech týdnech od Světového poháru v USA, kde jel pouze short track, protože se nakazil koronavirem. Mistrovství Evropy zařadil do svého programu až následně i kvůli blížícímu se mistrovství světa v Les Gets, které se pojede příští týden.

Zbývající tři čeští bikeři dojeli ve čtvrté desítce. Jan Škarnitzl byl 34., Lukáš Kobes 36. a Marek Rauchfuss 40.

V sobotu pojedou v Mnichově cross country ženy včetně čtyř Češek.

Mistrovství Evropy v cross country na horských kolech v Mnichově - muži:

1. Pidcock (Brit.) 1:18:09, 2. Carstensen (Dán.) -11, 3. Colombo (Švýc.) -12, 4. Koretzky (Fr.) -18, 5. Litscher (Švýc.) -21, 6. Schuermans (Belg.) -25, …17. Cink -2:13, 34. Škarnitzl -3:36, 36. Kobes -3:59, 40. Rauchfuss (všichni ČR) -4:45.

před 1 hodinou

Kvůli bouřkám a silnému větru zemřelo ve čtvrtek v Evropě 13 lidí

Evropa se v pátek vzpamatovává z tragicky bouřlivého čtvrtka, kdy kvůli bouřím a silnému větru zemřelo nejméně 13 lidí. Některé země rozmary počasí stále trápí. Varování před bouřemi platí i v pátek na jihu Německa, naopak na Korsice, kde ve čtvrtek zahynulo pět lidí, už bylo zrušeno. Na mnoha evropských řekách, včetně veletoků jako Rýn a Dunaj, kvůli suchu naopak komplikuje lodní dopravu stále extrémně nízká hladina vody.

Pro jih Bavorska a části jihozápadní spolkové země Bádensko-Württembersko vydala německá meteorologická služba varování před následky extrémního trvalého deště. V podhůří Alp platí do sobotního rána varování před extrémně vydatným vytrvalým deštěm s až 140 litry srážek na metr čtvereční. V Rakousku, kde bouřky ve čtvrtek ve velkém vyvracely stromy a zabily tak pět lidí, byla i dnes na jihu země přerušena některá železniční spojení. Ve čtvrtek byla železniční doprava v oblasti zcela ochromena kvůli přerušení dodávek proudu.

Na severu Itálie a v částech střední Itálie utrpělo kvůli bouřkách s větrem o rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu několik lidí zranění. "Bohužel to ještě není za námi," řekl deníku La Stampa šéf italské civilní ochrany Luigi D'Angelo. Důvodem prudkých průtrží mračen je studený vzduch ze severní Evropy, který se ve Středomoří střetává s teplým vzduchem, vysvětlil v deníku Corriere della Sera klimatolog Antonio Navarra.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Dodávky plynu Nord Streamem 1 do Evropské unie se kvůli údržbě opět zastaví

Dodávky ruského plynu hlavním plynovodem Nord Stream 1 do Německa se kvůli údržbě opět zastaví, a to od 31. srpna do 2. září. V pátek to oznámila ruská plynárenská společnost Gazprom, nad kterou má kontrolu Kreml. Po dokončení prací, pokud nenastanou žádné technické problémy, bude přeprava plynu obnovena na současnou sníženou úroveň 33 milionů metrů krychlových denně, dodal podle agentury Reuters Gazprom.

Ruský podnik sdělil, že s ním na údržbě kompresorové stanice Portovaja, která je součástí plynovodu Nord Stream 1 a nachází se poblíž finských hranic, bude spolupracovat německá firma Siemens Energy.

Nord Stream 1 přepravuje plyn z Ruska do Německa po dně Baltského moře a je hlavní trasou pro dodávky ruského plynu do Evropské unie. Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy