Možná hyperbolické - ale jen tolik jako dráha, již opisuje život realitních agentů. Pod názvem Konkurenti totiž uvedlo pražské Divadlo pod Palmovkou hru Davida Mameta Glengarry Glen Ross. Americký dramatik není na českých jevištích nováčkem. Po Oleanně, Sexuálních perverzích v Chicagu či Speed-the-Plow se u nás ovšem poprvé objevuje drama, které vykresluje Mametovu osobní zkušenost s podnikatelskou sférou.
Glengarry Glen Ross se tak odehrává v nepříliš důvěryhodné chicagské realitní kanceláři, jejíž vedení vyhlašuje soutěž o nejlepšího prodejce. Jeden den ze života realitních agentů se tu stává hyperbolickým obrazem podnikatelského prostředí, v němž upadly "ideály fair play" a uspět lze pouze na úkor druhého.
Situaci ještě vyhrocuje, že předmětem oné soutěže jsou pochybné pozemky - v originálu se vznešeně nazývají Glengarské výšiny či Farmy Glen Ross.
A že se v realitkách peníze pěkně točí, je divák doslova vhozen do víru událostí; hovory se hemží žargonem, a kdo si nepřečte autorovu poznámku ke hře, až po čase je schopen porozumět, co jsou to ty vytoužené "stopy", o kterých se vede řeč.
Stopy, rozumějte kontakty na potenciální kupce nemovitostí, jsou alfou a omegou snažení všech agentů při soutěži s drsnými pravidly. Nejlepší dva budou věcně odměněni, další dva naopak dostanou padáka.
-
Pokračování recenze ZDE