Liverpool - Turnerovu cenu za rok 2007 získal favorit letošního ročníku, osmačtyřicetiletý Mark Wallinger, za přesnou repliku stanoviště protiválečného demonstranta Briana Hawa.
Tento bývalý tesař se stal v Británii symbolem odporu proti válce v Iráku, když se na šest let utábořil na londýnském Parliament Square.
"Vytvořil silné politické gesto a potvrdil schopnost umělce zhmotnit základní lidské pravdy," komentovala porota Wallingerovo vítězství s tím, že dílo pojmenované State Britain dosahuje "až tělesné intenzity a historického významu".
Umělec převzal jednu z nejdůležitějších trofejí v oblasti současného výtvarného umění a 25 tisíc liber v Liverpoolu, kam se cena letos poprvé za čtyřiadvacetiletou existenci přesunula. Spolu s ním vystavovali v místní pobočce galerie Tate další tři finalisté - Nathan Coley, Mike Nelson a Zarina Bhimji.
Vítězná instalace zahrnuje téměř pět set vyšisovaných transparentů, plakátů, fotografií, mírových znaků a vzkazů vyjadřujících podporu, které se Hawovi za dobu trvání protestu povedlo shromáždit - včetně autentického přístřešku.
Podle Wallingera, jedné z hvězd multimediálního umění současnosti, demonstrant Haw neúnavně bojoval proti arogantní britské zahraniční politice a za návrat lidských práv.
Oceněná práce je pro něj typická: většina autorových děl má sociálně-politický akcent, reflektuje současné poměry, zkoumá náboženství, religiozitu i národní identitu.
Jako v instalaci Oxymoron z roku 1997, kde červenou a modrou na britské vlajce nahradil irskou oranžovou a zelenou. Své nejznámější dílo Ecco homo pak vytvořil v roce 1999.
Na prázdný podstavec na Trafalgarském náměstí umístil sochu Krista v životní velikosti. S bederní rouškou, trnovou korunou, ale rukama za zády připomínal spíš anglického admirála protože podle Walingera byl Ježíš také politický vůdce. Skulptura pak reprezentovala Británii na benátském bienále.
Známá jsou i jeho videa. Angel je pozpátku puštěný záznam Wallingera, který jde pozadu na eskalátoru ve stejnojmenné stanici metra a recituje z evangelia sv. Jana.
Podobně jeho práce Práh království - která byla k vidění v Praze. Zachycuje tranzitní prostor haly s cestujícími, kteří po příletu na londýnské letiště prošli pasovou a celní kontrolou.
Velkoformátovou projekci natočenou skrytou kamerou provází skladba Miserere Gregoria Allegriho, která se v Anglii často hraje při pohřebních obřadech.
Wallinger ale umí být i méně vážný. Součástí jeho prezentace na Turner Prize je záznam akce Spáč, kdy v převleku za medvěda strávil deset nocí po sobě v berlínské Národní galerii.
Jako vysvětlení nabízí medvěda jako znak Berlína, německou pohádku o medvědovi a princi, medvědy v blízké historické zoo, kteří jsou stiženi kletbou, kvůli které se nemohou rozmnožovat, anebo spáče jako termín pro spící dvojité agenty z dob berlínské zdi.
Každopádně je těch možností dost na to, aby klání už tradičně vzbudilo otázky, co lze ještě vůbec považovat za umění, a naplnilo cíl, který Turner Prize razí od počátku: přitáhnout pohled širší veřejnosti k současném výtvarnému umění.