Praha - Praha Slovanskou epopej do Japonska nepůjčí. Chce ji však do letošního září přestěhovat do pražského Veletržního paláce, sídla Národní galerie. Tady byla v roce 1928 poprvé vystavena.
Rozhodla o tom rada hlavního města. Není ovšem jasné, zda je Veletržní palác jen dočasným místem a jestli město vystaví pro epopej vlastní pavilon, jak si autor přál.
Cyklus obrazů Alfonse Muchy patří Praze, v současnosti je vystaven na zámku v Moravském Krumlově. Výpůjčka platí do konce června, poté by se měly obrazy stěhovat. Dvacítka pláten, která zobrazují náměty ze slovanské historie, je na zámku více než 45 let. Praha smlouvu o výpůjčce už několikrát prodloužila.
Japonci chtěli obrazy vystavit na tři měsíce v tokijském Národním uměleckém centru. Podle dřívějších informací japonská strana za zápůjčku Česku slibovala, že uhradí restauraci většiny obrazů cyklu a zaplatí dopravu a výrobu speciálních transportních beden pro přepravu pláten, která mají rozměry až šest krát osm metrů.
Slovanskou epopej by opravoval český tým restaurátorů a konkrétně by se zaměřil na 12 obrazů, které opravu nutně potřebují. Podle neoficiálních informací by pojistná částka celého cyklu byla až 50 milionů eur. Bylo by to poprvé v dějinách Česka, kdy by celý cyklus obřích pláten opustil hranice republiky.
Šéf Galerie hlavního města Milan Bufka k zápůjčce řekl, že by to zvýšilo prestiž Muchova díla i povědomí o České republice v Japonsku. S vyvezením obrazů naopak nesouhlasil Muchův vnuk John, který usiluje o to, aby Praha pro epopej vystavěla zvláštní galerii.
Čtěte také: Mucha na každém rohu. Bude to trhák, věří Vídeň |
Rád by ji viděl na Letné. Praha podle nedávných informací preferuje postavení pavilonu na Vítkově. Obě strany mají vypracované objemové studie a vizualizace návrhů.
Mucha uvedl, že by měl pro svůj návrh i soukromého investora, který by stavbu a provoz hradil. Novou galerii by v Praze rád viděl do roku 2015. Pokud se tak nestane, připouští, že by mohl začít jednat i s jinými městy v Česku.