Plavovláska odstartuje divadelní Perverzi v Čechách

Jitka Gráfová
16. 11. 2007 11:02
Morávek přivedl na jeviště další Formanův film
Foto: Husa na provázku

Praha - Komedie s hořkým koncem, zároveň freska o euforii i deziluzi 60. let. Tak charakterizuje rozmáchlý režisér Vladimír Morávek svou adaptaci filmu Lásky jedné plavovlásky. Premiéra je v pátek v brněnské Huse na provázku.

Je to druhé Morávkovo setkání s tvorbou Miloše Formana na divadelních prknech. Pro hradecké Klicperovo divadlo nastudoval film Hoří, má panenko.

Lásky jedné plavovlásky natočil oscarový režisér v roce 1965. Hlavní hrdinkou je dívka z malého města, která se na taneční zábavě sblíží s hudebníkem a posléze za ním vyrazí do Prahy. Ubytuje se u jeho dosti překvapených rodičů, ale mladík už o ni nejeví zájem; přijde vystřízlivění a hořké zklamání.

Právě sarkastický závěr prý stranická kritika nesla nelibě. "Intimní příběh mladého páru směřující k totální deziluzi se stává metaforou osudu celé naší společnosti," říká Morávek, muž velkých gest a slov. Dva roky prý trvaly přípravy; souhlas získal díky přímluvě režisérových synů Petra a Matěje.

Foto: Husa na provázku

Podstatnou část tvoří snová intermezza mapující euforii a uvolnění 60. let.  "Říká se, že když Forman točil film, dal hercům dvě stránky scénáře a pak jim je zase vzal, takže improvizovali.  My jsme si počínali obdobně, navíc jsme vytvořili ještě koláž z různých dalších textů," uvedl pro Aktuálně.cz režisér.

Nechybějí ani autentické dokumenty roku 1968: záznam rozhovoru Alexandra Dubčeka s Brežněvem nebo část televizní diskuse předsedy Svazu spisovatelů Eduarda Goldstückera.

"Část jsou i privátní dopisy - prostě dobová korespondence tatínků a maminek, členů souborů i původních prohlášení vznikajícího Divadla Husa na provázku," říká Morávek.

Jak je zvykem, opět se bude hodně pracovat se scénou. Proti sobě stojí dvě jeviště. "Mělo by to působit jako kulturní dům ve Zruči nad Sázavou, který se zrcadlí v zrcadle věčnosti. Lze i říct, že sál se dívá skrze věčnost sám na sebe," pokračuje režisér ve své  typické exkurzi.

Kostýmy jsou dobové; co soubor našel v šatnících tetiček a rodičů. A diváci se stávají i přímými aktéry děje, "účastníky plesu, na který se všichni těšili, ale pak litovali, že tam nakonec šli".

Foto: Husa na provázku

Hudbu obstará živá kapela Meteor a scénické skladby Martina Štědroně s dobovými motivy rozhlasových  a televizních znělek.

Zatímco ve filmu Aničku ztvárnila Jana Brejchová, na divadle to budou třiadvacetiletá studentka DAMU Anežka Kubátová a osmadvacetiletá Anička Duchaňová. A je z nich jedna tmavovláska.

"Hledal jsem zvláštní typ herečky, na níž je vidět, že má velký hlad po lásce. Současně by měla být schopná ztvárnit postavu až trochu směšné. Až je člověku hanba, že to obdivuje, a trochu ho to dojímá a trochu se tomu směje - a s tím se člověk musí narodit," říká režisér,

Postavu Mildy si místo Vladimíra Pucholta zahraje Robert Mikluš. Režisér obsadil skoro celý soubor včetně dramaturgyně a kostymérky.

Foto: Husa na provázku

Inscenace je první částí projektu nazvaného Perverze v Čechách, která se má zabývat českou identitou. Příští rok má navázat scénická montáž z Havlových děl. Zatím nese název Cirkus Havel a má obsahovat i poslední Odcházení.

A po Havlovi přijde možná Milan Kundera. "Sám autor to nevylučuje, ale ještě není nic jisté," říká Morávek. Právě Kundera prý Miloši Formanovi doporučil ke zhlédnutí Morávkův film Nuda v Brně.

 

Právě se děje

Další zprávy