Intendantka divadla Kirsten Harmsová se při zrušení odvolávala na doporučení policie. Tta mluvila o velkém riziku; konkrétní nebezpečí ale nesdělila. Teď jí prý policie oznámila, že hrozba není pravděpodobná, a opera zahájila práci na obnovení Mozartova díla.
Představení Idomenea, plánovaná v berlínské Deutsche Oper na 5., 8., 15. a 18. listopadu, byla vyškrtnuta v září. "Některé pasáže se vyrovnávají se světovými náboženstvími, mimo jiné i s islámem. To zvyšuje bezpečnostní riziko pro divadlo, jeho zaměstnance i diváky," psalo ve zdůvodnění.
Režisér inscenace Hans Neuenfels v souvislosti se zákazem hovořil o hysterii vyvolané událostmi poslední doby, zejména karikaturami proroka Mohameda.
Rozhodnutí intendantky Harmsové se tehdy zastal berlínský zemský ministr kultury Thomas Flierl, naopak kancléřka Angela Merkelová varovala před autocenzurou, stejně jako většina veřejného mínění. Smířilivě reagovali i němečtí muslimové.
Mozartovo dílo se zabývá symboly čtyř největších náboženství světa. V době svého vzniku, v roce 1781, bylo vykládáno jako odpor lidstva proti obětem bohům. Navíc je Neuenfels považován za režiséra, který rád provokuje.
Už v době premiéry Neuenfelsova nastudování Idomenea v prosinci 2003 se tak ozývaly protesty. Krétský král Idomeneo tu postupně klade na židle čtyři uťaté hlavy symbolických představitelů čtyř největších náboženství - Poseidona, Ježíše, Buddhy a Mohameda - a porovnává hlásané zásady a praxi jejich církví.