Praha, Brno - Václav Havel se vrací do pražské Archy. Po květnové světové premiéře nové hry Odcházení se k textu připojí autorovy starší hry v inscenaci Cirkus Havel, jež v divadelní manéži nechává producírovat českou povahu.
Koláž z osmnácti her dramatika a exprezidenta měla před 14 dny premiéru v brněnském divadle Husa na provázku. Autoři Vladimír Morávek a Petr Oslzlý v ní použili i části z Dopisů Olze a ze souboru rozhovorů s Karlem Hvížďalou Prosím stručně.
Boj o duši
"Havlovská inventura" - v Arše se hraje v pátek a v sobotu - je podle uměleckého šéfa souboru Morávka freskou o změnách v pohledu na mravnost. Zároveň tvoří druhý díl trilogie Perverze v Čechách o české národní identitě.
I proto autoři využili také útržky z románu Gottland od polského novináře Mariusze Szczygila, jenž nelaskavě pohlíží na českou povahu a dědictví normalizace. Tou prochází od konce 60. let až do současnosti hlavní hrdina. Intelektuál a umělec - jehož hrají tři herci - tu v manéži faustovsky bojuje o svou duši.
"Václav Havel je známý tím, že si pečlivě trvá na každém slově svých her. Nám ale díky přátelství a dlouholetému úzkému kontaktu udělil exkluzivní souhlas k vytvoření scénické koláže a dovolil nám svobodně pracovat. Bereme to jako velký projev důvěry," citoval Morávka Brněnský deník.
Brněnští inscenátoři chystali Cirkus téměř dva roky; poslední půlrok i za asistence Havla. Přicházel prý s novými myšlenkami a napsal speciální finále. I název Cirkus Havel je jeho nápad, autoři zvažovali titul Kabaret Havel.
Úsměv tuhnoucí na rtech
"Je to pásmo složené z rozmanitých mých textů, ale celek jsem vnímal spíš jako svědectví o našich novodobých dějinách. Jako by ty texty i to, co vypovídají o době svého vzniku, vhodil Vladimír Morávek do hmoždíře, rozdrtil a vysypal na nás. A ono nám to možná řekne o nás samých víc, než jsme tušili," popsal exprezident dojmy v jednom z rozhovorů.
Podle Morávka inscenace není existenciální drama, spíš divoká groteskní féerie, sled klaunských výstupů.
"Ne všemu možná diváci úplně porozumí, protože i když půjde o zábavnou podívanou, úsměv často ztuhne na rtech. Legrace je ale jeden z nejúčinnějších způsobů, jak sdělovat vážné věci," vysvětlil tradičně opulentní i perfekcionistický Morávek, jenž po premiéře inscenaci ještě přepracovával.
Prototyp typického Čecha
Koláž - ve které mají všechny úryvky nikoli nahodilé, ale přesné místo i účel - dostala podtitul My všichni jsme Láďa.
"Postava Ládi pochází z Havlovy hry Largo Desolato a představuje prototyp typického Čecha, který by rád udělal něco velkého, ale nemá k tomu dost odvahy," dodal autor rozmáchlých divadelních gest.
Hudba Daniela Fikejze je složená z dobových šlágrů od 70. do 90. let. K objevům patří Havlův písňový text Postupujícímu šeru navzdory ze srpna 1968. V Huse na provázku zní v podání Marty Kubišové, která ho "zdarma" věnovala inscenaci.
Cirkus Havel byl předzvěstí Sametového festivalu, který byl zahájen 8. listopadu v prostorách divadla - diskusí s Václavem Havlem v tzv. Kabinetu Havel. Hlavní programovou část festivalu tvoří představení, která vznikla v rámci projektu 68/89 - Divadlo. Doba. Dějiny. Ten je součástí série česko-německých kulturních projektů Zipp.
Husa na provázku připravila k premiéře i publikaci Cirkus Havel. O vzniku inscenace navíc odvysílá Česká televize za rok dokument, který natočil Břetislav Rychlík.
Havlovo Odcházení mezitím putuje po dalších divadlech. Po Praze, Londýně, Hradci Králové a Varšavě má v sobotu premiéru ve Slovenském národním divadle. Režisér Petr Mikulík do role kancléře Riegra obsadil Mariána Labudu.