Berlínská opera nejprve vyškrtla reprízy Mozartovy opery z listopadového programu kvůli údajnému bezpečnostnímu riziku. Bála se scény, ve které krétský král Idomeneo klade na židle čtyři uťaté hlavy symbolických představitelů čtyř náboženství - Poseidona, Ježíše, Buddhy a Mohameda.
Po velké veřejné diskusi ale dílo opět zařadila na prosincový repertoár. Policie totiž tvrdila, že ho nepovažuje za žádnou hrozbu. Přesto teď přijala přísná bezpečnostní opatření.
Diváci budou muset před vchodem do slavné budovy vytáhnout z kapes všechny kovové předměty a budou vyzváni, aby byli připraveni urychleně opustit hlediště v případě bombového poplachu.
Pokud se nic nestane, neuvidí ovšem původní rekvizity hlav, které vznikly kvůli premiéře před třemi roky. Zmizely nedlouho poté, co opera oznámila, že Idomenea přece jen nasadí.
Mluvčí Deutsche Oper to potvrdil, ale zároveň ujistil, že jejich repliky budou pro představení včas zhotoveny. "Nevíme, kdy zmizely, ani kdo za tím vězí," dodal tehdy.
Uťaté hlavy symbolických představitelů velkých náboženství bere Idomeneo do rukou, když porovnává hlásané zásady a praxi jejich církví. Režisér Hans Neuenfelds prý chtěl jejich prostřednictvím vyjádřit osobní protest proti organizovanému náboženství. Tehdejší reakce však vedly k polemice spíš pro naturalismus.
Nové obavy rozpoutaly protesty, které v muslimských zemích vyvolaly karikatury proroka Mohameda otištěné v dánském deníku Jyllands-Posten, či výroky papeže Benedikta XVI. o islámu při jeho zářijové návštěvě v Německu.
Ministr vnitra Wolfgang Schäuble na pondělní představení pozval představitele německé muslimské obce, ti však odmítli s poukazem na populismus takové nabídky.
"Chodím se do opery rozptýlit, a ne abych zde směšoval náboženství, umění a politiku," prohlásil generální tajemník Centrální rady muslimů Německa Aiman Mazyek. Scéna s uťatými hlavami ho "přirozeně nečiní nijak šťastným" - od počátku prý ale se stažením opery nesouhlasil.
Nesouhlasili ani jiní. Intendantky Kirsten Harmsové se po zrušení zastal berlínský zemský ministr kultury Thomas Flierl, naopak kancléřka Angela Merkelová varovala před autocenzurou, stejně jako většina veřejného mínění. Neuenfelds hovořil o hysterii a stejně jako ostatní argumentoval právem na svobodu v západní civilizaci.
Už v polovině listopadu oznámil, že dostal výhrůžné dopisy, že musí změnit závěr představení. Podle režiséra ale neměly politický ani náboženský charakter, byly prý to projevy nelibosti operních puristů nespokojených s "inovačním" charakterem jeho inscenace.
Představení se těší i mediálnímu zájmu. Bude je přenášet kanál 3sat, akreditováno je přes dvě stě novinářů z celého světa.