Králem internetu je zhulený trapič hvězd Galifianakis

Pavel Kroulík
4. 5. 2011 14:40
Jak uspět na Webby Awards: Pobav mě, nebo pojdi
Foto: Aktuálně.cz

New York - Internet se už stal běžně využívanou součástí našich životů, ale zároveň si stále udržuje punc „média nové generace". Pokud nehledáme vyloženě praktické věci, pak od něj oproti klasickým kanálům a „oficiálnímu" obsahu pořád očekáváme spíš alternativu nebo  podvratnou zábavu. Tak by se daly číst výsledky 15. ročníku Webby Awards, které samy sebe titulují coby Oscary internetu.

Více než sto udělených cen pokrývá celé spektrum internetu - od nejlepších webových stránek v mnoha oborech přes interaktivní reklamu, hry a mobilní aplikace až po blogy, magazíny a on line filmy a pořady, které vznikají přímo pro web. Na kompletní seznam výherců a nominovaných se podívejte zde.

Foto: http://awkwardfamilyphotos.com/

Absolutním vítězem se letos coby jednotlivec stal se čtyřmi cenami herec a zpívající komik Zach Galifianakis.  Jako „zhulený" moderátor ve svém nepravidelném pořadu Between Two Ferns zpovídá filmové hvězdy, které už sice musí tušit, do čeho jdou, ale i tak jsou často vyvedené z míry.

Jeho rozhovory s lidmi, mezi kterými už byli Michael Cera, Bruce Willis nebo Jon Hamn ze seriálu Mad Men,  mají často osobní a sexuální podtext. Památné je hlavně Galifianakisovo interview s Natalií Portmanovou. „Jste známá herečka, máte vystudovaný Harvard a angažujte se v charitě, jaké je vaše telefonní číslo?" zahájil show a pak přitvrdil: „Pro film V jako Vendeta jste si vyholila hlavu. Vyholila jste si taky V jako vagínu?"

Název pořadu Between Two Ferns odkazuje na dvě kapradiny, které jsou kromě židlí jedinou výbavou na scéně, kde se rozhovory odehrávají (a tyto rostliny zároveň často vadí ve výhledu). Slangově ovšem slovo fern znamená i cannabis - což velmi věrně odpovídá mimóznímu stylu pořadu.

Galifianakis, který už loni získal Webby Award pro nejlepšího herce, hraje od roku 1996 i ve filmech; nejznámější je asi jeho účast na novějších snímcích V kůži Johna Malkoviche, Útěk do divočiny nebo v komedii Pařba v Las Vegas, kde ztvárnil pravděpodobně geniálního, ale navenek naprosto zmateného bratrance ve slunečních brýlích. 

V roce 2002 měl na VH1 show Late World with Zach, kde glosoval světové události a nabízel fiktivní rozhovory s hvězdami červeného koberce. Po devíti týdnech byla ovšem pořad zrušen kvůli nízké sledovanosti a protestům.  Poté hrál v několika seriálech a absolvoval několik úspěšných komediální šňůr,  ale nejvíc se nakonec našel právě na internetu.

Stránka Funny or Die, která  Galifianakisův pořad nabízí, nakonec získala hlavně díky němu celkem devět cen, na kterých je „internetově příznačné" jméno tohoto video portálu. Založili ho komik Will Ferrell a Adam McKay, původně sloužit řadovým uživatelům k ukládání a prezentaci videí. Postupně se ale dostal do pozice, kdy se tu se svými skeči rádi představují i známí tvůrci a herci.  Že to funguje, dokazují letošní ceny pro Jima Carreyho (parodie prezidenta Reagana)  nebo Steva Carrella.

Arianna Huffingtonová
Arianna Huffingtonová | Foto: Reuters

Stránka přinesla první internetovou cenu i zpěvákovi Justinu Bieberovi - teenagerská hvězda ji získala od uživatelů za příspěvek Justin Bieber Takes Over Funny or Die, ve kterém předstírá, že portál koupil a přejmenoval na Bieber or Die.
Hvězda televizní Přátel Lisa Kudrowová pak vyhrála cenu za Web Therapy, improvizované skeče, ve kterých představuje terapeutku Fionu Wallice. Moderátor Conan O'Brien vyhrál cenu za nejlepší stránku celebrity (TeamCoco.com).

V kategorii nejlepší použití média bodovali kanadští indie rockeři Arcade Fire s projektem The Wilderness Downtown. Ke skladbě We Used to Wait nechali naprogramovat interaktivní stránku: s pomocí Google Earth vznikla úžasná meditace na téma paměti a místa a také klip nové generace, který si každý uživatel může utvořit doslova na své tělo a město.

Agentura Wieden + Kennedy vyhrála celkem čtyři ceny s videem Old Spice Guy, dokonalou ukázkou, že virální internetové fenomény můžou být skvělým nástrojem reklamy. Internetoví uživatelé vesměs vycítí, že se na ně šije bouda, a na YouTube vítězí spíš roztomilé kočky a mumlající mimina. Občas se ale zadaří a spot s hercem Isaiahem Mustafou v roli muže, po kterém by chtěli vonět ostatní, nasbíral loni 25 milionů diváků. Agentura pak na internet přes sto dalších kratších klipů, které navazovaly na komentáře diváků z Facebooku, YouTube a Twitteru.

Foto: Reuters

Nejlepší mobilní hrou jsou Angry Birds pro iPhone, v kategorii médií vyhrál tři ceny deník The New York Times,  bodovala i stránka NPR. Cenu získala také ipadovská aplikace Flipboard, jež agreguje zprávy z různých zdrojů, nebo Skype a Dropbox. V subkategorii podivností zaujala porotu stránka podivných rodinných fotek awkwardfamilyphotos.com.

„Vítězové opět dokazují, jaký má internet vliv na proměnu pop kultury i celého světa," zhodnotil letošní výsledky David-Michel Davies, výkonný ředitel Webby Awards.

Letos se o trofeje ucházelo na 10 000 projektů a osob. Klání pořádá International Academy of Digital Arts and Sciences, o držitelích rozhoduje porota, ve které zasedá přes 700 internetových expertů. V jury zasedly i internetové hvězdy: kuchařská celebrita  Martha Stewartová, spoluzakladatel Twitteru  Biz Stone nebo Arianna Huffingtonová, zakladatelka populární stránky The Huffington Post (a všichni si také za své projekty odnesli ceny).

V každé z kategorií se zároveň uděluje People's Voice Award, o které rozhodují hlasováním uživatelé.  Jejich verdikty se přitom často shodují s porotou, což opět dokazuje, jak internet a jeho tvůrci naslouchají svých uživatelům a „duchu doby".

Vítězi 15. ročníku si přivezmou ceny 3. června v New Yorku. Protože mezi nejvýraznější znaky internetu patří rychlost, tradiční specialitou ceremoniálu je omezení, že výherci mají povolenou děkovací řeč o maximálně pěti slovech. Mezi ty nejznámější  patří „proslov" šéfky eBay („Nabídka začíná na 99 centech") nebo Al Gorea  ("Prosím, nepřepočítávejte už tohle hlasování.") a Beastie Boys ("Může někdo opravit můj počítač?").

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ryanair má rekordní ztrátu, letectví se už ale zotavuje z pandemie

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vykázala za uplynulý finanční rok bez mimořádných položek rekordní ztrátu 815 milionů eur (20,8 miliardy Kč) po zisku více než jedné miliardy eur v předchozím roce. Omezení související s pandemií donutila firmu zrušit více než 80 procent letů. Aerolinky ale ve své výsledkové zprávě dnes také uvedly, že v odvětví letecké dopravy už vidí signály začínajícího oživení. Finanční rok skončil v březnu.

Ztráta byla nižší, než čekali analytici. Ti ji podle agentury Reuters odhadovali na 834 milionů eur. Počet cestujících, které firma přepravila, klesl na 27,5 milionu ze 149 milionů v předchozím roce. Loňský rok přitom největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě označila za nejnáročnější ve své historii. Výnosy jí klesly o 81 procent na 1,64 miliardy eur.

Ryanair potvrdil předchozí výhled, že v současném fiskálním roce přepraví 80 až 120 milionů cestujících, i když pravděpodobnější je, že tento počet bude spíše na dolním konci rozpětí. Za duben až červen by měl Ryanair přepravit pět až šest milionů cestujících. Dodal ale, že je nemožné poskytnout oficiální výhled zisku na celý rok, předpokládá nicméně, že by mohl vykázat téměř vyrovnané hospodaření, pokud v EU postoupí očkování.

Růst týdenních rezervací z poslední doby podle generálního ředitele Michaela O'Learyho naznačuje, že "oživení už začalo". Počet rezervací na začátku dubna vzrostl na 1,5 milionu týdně z předchozích zhruba 500.000 týdně.

Další zprávy