Kapitán Jaroš řídí bitvu mravenců od Sekory

Radek Wohlmuth
13. 11. 2007 12:45
Umělecká zeď na Letné hostí obousměrný komiks
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - V kamenných rámech na pražském nábřeží kapitána Jaroše z 50. let, které "poctivě" sloužily režimním záležitostem, se po roce 2005 - kdy začaly pravidelně sloužit uměleckému projektu Centra pro současné umění Art Wall - objevilo už kde co. Byly tam obrazové projekty, pseudograffiti a naposledy konceptuální cyklus v podobě dotazníku. Teď přišel na řadu komiks. A je to změna příjemná.

Připravila ho autorská dvojice Tomáš Matějíček a Marek Pokorný. Jejich sedmipolíčkový akční strip pojmenovaný Malichernost je svéráznou poctou Ondřeji Sekorovi.

Není tedy těžké uhodnout, jak vypadají jeho hrdinové. Jsou to samozřejmě mravenci, ale Ferdu mezi nimi nehledejte. Tenhle všudybyl všeuměl a všechnoznal se sice k životu probudil v rámci stripů dětského koutku LN právě v období kolem 2. světové války, ale už pár let po ní poctivě plnil pětiletku a vyšlápl si jen na "amerického brouka" mandelinkou bramborovou.

Foto: Aktuálně.cz

Antropomorfizovaný svět hmyzu oběma autorům stejně jako Sekorovi dobře posloužil k okomentování lidského chování. A v tomhle případě je volba zvlášť trefná. Už hra bří Čapků Ze života hmyzu, kde jednotlivé druhy symbolizují špatné vlastnosti a modely chování, staví mezi mravence a válku rovnítko.

I entomologie upozorňuje třeba na tzv. invazní mravence "profesionální" dobyvatele, kteří na získaných územích nekompromisně likvidují staré kolonie.

Mravenci prostě slouží jako jeden z příkladů dokládajících, že nelítostné války o zdroje a území nevedou jen lidé "zkažení civilizací". Každý, kdo někdy pozoroval válku mravenců, ví, že jde o stejně tak fascinující jako drsnou podívanou, která si nezadá s hollywoodským krvákem. A jednoho může dokonce napadnout, že na tom vlastně nejsme zas tak špatně.

Právě "záběry z fronty" tvoří hlavní součást komiksu. Na jedné i druhé straně sice zazní slovo jako pravda nebo ideál, ale tím se o motivaci k válce nic nedozvíme. Lze se jen dohadovat. Jedni mravenci jsou černí a druzí rezaví -  což by na to, aby si šli po krku, mělo bohatě stačit. Jenže všude je nějaké jenže.

Foto: Aktuálně.cz

Autoři jsou přísně neutrální a to až do úrovně základní kompozice jednotlivých záběrů, které se v podstatě opakují a jedou oboustranně dostředně podle podobného scénáře.

To je mimochodem skvělé řešení s ohledem na diváka a obousměrný provoz na silnici před instalací! Jejich příběh se dá číst zleva i zprava, aniž by se změnil jeho význam.

I když se autoři vyhýbají detailům, které by pomohly situaci rozklíčovat, jedno vodítko tu možná nechali a to symboly na vlajkách mravenců. Uchýlili se k piŠKVORkářskému řešení křížek, kolečko. Přesto člověka nemůže nenapadnout přesah.

Kříž a křesťanská kultura a proti tomu kolečko, z něhož se ve skladech rozevláté rudé fangle jakoby stal tak trochu tenký bílý půlměsíc, tedy odkaz na islám. Tenhle antagonismus je ve vzduchu minimálně od křížových výprav a směrem k dnešku svou aktuálnost neztrácí, spíš naopak. Že se věc týká dneška, nakonec naznačuje i moderní výzbroj.

Foto: Aktuálně.cz

  • Více obrázků najdete ZDE

Tahle teorie snad není od věci ještě z jednoho důvodu. Klíčový nesoulad tady představuje oblast náboženství, nadzemská sféra Všemohoucího. A z ní také, alespoň vztaženo k mravencům, přichází vypointované řešení. Jako deus ex machina se totiž objevuje lidská bota, která "spravedlivě" drtí bijce na jedné i druhé straně.

A co by muselo přijít v té lidské perspektivě, aby se z letitého "problému" stala malichernost? Kriste pane, při Alláhově moudrosti, to ví Bůh...

Tomáš Matějíček, Marek Pokorný: Malichernost, Art Wall, nábřeží kap. Jaroše, Praha 7. Výstava se koná do 30. listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy