Film Zidane - Portrét 21. století, jenž měl na galerijní přehlídce premiéru, je dílem dvou respektovaných výtvarníků střední generace: Skota Douglese Gordona, nositele prestižní Turnerovy ceny za rok 1996, a alžírského Francouze Philippe Perrenoa.
Jde o nekomentovaný záznam zápasu Realu Madrid s Villarrealem z května 2005, ve kterém Zidanův tým podlehl 2:1 a on sám byl minutu před koncem vyloučen.
Film se odehrává v reálném čase a kamera po celou dobu zabírá jen a jen Zidana. Výsledný, 93 minut dlouhý, snímek byl sestříhán z více než 30 hodin filmového záznamu, pořízených 17 kamerami. Celý filmový štáb, který se motal kolem hřiště, měl 150 členů.
V Basileji se film promítal poprvé ve čtvrtek večer, stylově na fotbalovém stadionu St. Jakobs. Jen o pár hodin dřív bylo oznámeno, že snímek do svých sbírek zakoupily Museum of Modern Art a Guggenheimovo muzeum. Veletržní deník The Art Newspaper to komentoval víceznačným titulkem: Je to oficiální - Zidane je umělecké dílo.
Podle jednoho z autorů, Douglese Gordona, může být snímek promítán v kinech i galeriích. "Ale nechci, aby si lidé mysleli, že je to jen dokument - protože jde mnohem spíš o psychologický profil a reflexi stavu mysli než o životopisný snímek."
Zidane byl podle něj s filmem spokojen, jen ho prý překvapilo, jak málo byl během celého zápasu u míče. "To ale ukazuje, o čem ta hra je. Není to nakonec film o sportovní hvězdě, spíš něco jako záznam jednoho špatného dne v práci - portrét pracujícího muže," říká Gordon.
I když návštěvníci veletrhu zrovna nevypadají jako typičtí fotbaloví fanoušci, fotbal je tu skoro stejně častým tématem rozhovorů jako výtvarné umění. V žádné veletržní kavárně ostatně nechybí televize, aby účastníci mohli sledovat mistrovství světa.
Středeční utkání Švýcarsko - Francie se dokonce poněkud nešťastně krylo s vernisáží. Že řada sběratelů dala přednost fotbalu, se nicméně odvíjí i od toho, že si veletrh beztak prohlédli ještě předtím, než oficiálně začal.
S předvernisážovými návštěvami VIP hostů organizátoři sice počítají, postupně však musí přidávat před- před- vernisáže. Loni se prý majitel aukční síně Christie's Francois Pinault dokonce převlékl za řemeslníka, aby se na veletrh dostal dřív než ostatní.
Oficiální stránka filmu včetně ukázek ZDE