Rozhovor - Společnost Euromedia Group spustila portál www.ebux.cz, který nabízí k placenému stažení elektronické knihy; v krátkém výhledu by měly nabídku rozšířit i noviny a časopisy.
Jeden z největších tuzemských hráčů ale nehledá „jen" nové možnosti prodeje: chce využít své síly a sjednotit celý český trh. Do „systému" se můžou zapojit další knihkupci, nakladatelé a internetové obchody. Součástí ofenzivy jsou i levné čtečky, které Euromedia nabídne čtenářům.
„Nevím, jak přesně se nový trend v Česku uchytí, ale každopádně je čas se do toho pustit. Nemůžeme nadále ignorovat vývoj," říká ředitel Euromedia Group Andreas Kaulfuss o nové éře elektronických knih, která by měla začít i v Česku.
"Připravili jsme vše potřebné, aby se e-knihy začaly na českém i slovenském trhu prodávat podobně jako na západoevropských trzích. A naše řešení přišlo právě včas, protože letos očekáváme širokou nabídku hardwarových čteček s elektronickým inkoustem i barevných tabletů."
Jaká je vaše cenová politika? Kolik čtenáři oproti papíru ušetří? A cenová politika ostatních nakladatelů, kteří se na projektu podílejí?
Cenovou politiku určí vždy sám nakladatel. Vzhledem k tomu, že v Česku nemáme fixní ceny, nakladatel stanoví takzvanou doporučenou cenu. Je pak ale na každém obchodě, jestli se danou cenou bude řídit nebo ne. Zatím jsou eknihy aspoň o 30 procent levnější než jejich papírové verze.
Má český trh technická i zvyková specifika? Mluvili jste už třeba o tom, že tu mají velkou sílu mobilní operátoři (což se může projevit na vysokých poplatcích za stažení) a lidé tu moc neplatí kartami přes internet…
Platba kreditními kartami přes internet není zvlášť rozšířená, u nižších částek převažuje platba přes mobil. Vysoké poplatky pro mobilní platby, které požadují operátoři, jsou výsledkem jejich tržního postavení. Jednáme s nimi o lepších podmínkách, aby vysoké poplatky nebyly brzdou pro rozvoj trhu s e-knihami.
Budete sami oslovovat jiné nakladatelské domy, aby vám své knihy „daly" v elektronické podobě? Tedy budou nakladatelé prodávat své knihy přímo „přes vás", nebo si musí otevřít svůj krám? A kolik z ohlášených 800 knih v současné nabídce je ebux přímo z produkce Euromedie?
Spolu s velkoobchodem Wooky - na jehož platformě fungujeme - jsme oslovili všechny obchodní partnery z papírového světa a představili jim ebux.cz. Nakladatelům se nabízí možnost prodat své tituly přes velkoobchod Wooky a náš obchod, nebo přes ostatní obchody napojené na Wooky. Pak je tu další varianta: nakladatel, knihkupec nebo distributor si může na bázi Wooky otevřít vlastní obchod. Předpokládám, že v blízké době vznikne několik e-shopů, které si budou konkurovat. Jinak z aktuální nabídky patří Euromedii kolem 50 titulů, jejich počet roste každým dnem.
V Německu se podle vás e-knihy zatím podílejí na tržbách půl procentem. Vyplatí se vám v tom případě otevírat e-shop u nás? Asi se nedá předpokládat, že by ta čísla v současné době byla jiná. Nebo věříte, že Čechy naučíte nějak výrazně e-číst? A jaké máte cíle?
Ano, prozatím je to jen 0,5 procenta z celého trhu, ale meziroční nárůst prodeje je podle nakladatelů až desetinásobný. Všude dnes máme přístup na internet, každý má mobil, nabídka čteček roste každým dnem - zákazník bude chtít vyzkoušet novou formu četby. Jak rychlý tento vývoj bude a kde skončí, to netuším; ale nastal čas se do toho pustit.
Jedním z impulsů pro ebux bylo podle vás i to, že Danielle Steelová prodala více knih elektronicky přes Amazon než na papíru. Takže i Češky budou chodit do postele se čtečkami? Sami tento trend chcete podpořit prodejem vlastní čtečky. Jaká bude její cena? A spojujete se s významným hráčem na poli elektronického průmyslu?
Čtečku na bázi elektronického inkoustu, která je optimální pro četbu černobílého obsahu, chceme prodávat za cenu pod 3 000 Kč. Jednáme s různými dodavateli, termín je červen 2011. Připravujeme i barevný tablet, který bude zajímavý pro čtenáře novin či magazínů, protože podporuje interaktivní multimediální obsah.
Přitáhnete e-knihami i publikum, které doposud nečetlo, nebo očekáváte spíš přesun čtenářů od papíru? Jinými slovy: můžou e-knihy pomoci knižnímu trhu i literatuře minimálně svou dostupností - tedy tím, že lidé mají texty kdykoli k dispozici ve svém zařízení?
Zatím očekávám spíš přesun od tištěné verze k e-knihám. Jestli se bude číst víc, ukáže budoucnost. Dostupnost sama nestačí, člověk musí mít čas a chuť…
Nejvíc se podle vás elektronicky prodává beletrie. Dá se specifikovat, jestli spíš vysoká, nebo nízká - tedy harlekýnky, nebo Odeon? A není to každopádně spíš překvapivé, když se říká, že čtečky a vůbec e-knihy jsou ideální hlavně pro studium, odborné a non-fiction texty?
U beletrie se jedná spíš o „massmarketové" tituly. Tituly, které čtete jen jednou, budou asi první, pro které e-knihy budou zajímavou alternativou k tištěné verzi. Ale už na druhém místě máte rádce a odbornou literaturu.
Váš portál chce nabízet i časopisy a noviny v elektronické a interaktivní formě. Máte dojednané konkrétní tituly?
Zatím jednáme. Vydavatelé hledají nové distribuční kanály, takže brzo očekáváme první tituly.
Budou tyto tituly zdarma, nebo na bázi předplatného? Budou lidé ochotni kupovat si noviny v elektronické formě? Nastává nová éra novin a magazínů? Budou si lidé číst ráno noviny v tramvaji a metru ve svých zařízeních?
O tom, jaká bude cena elektronických novin či časopisů, rozhodne jejich vydavatel. Jestli bude četba digitálních magazínů nebo novin opravdu trend a jak silný bude, i to ukáže čas. Domnívám se, že u klasických novin bude papír hrát ještě dlouho prim.
Nabízí nový trh a nová forma také nový reklamní prostor? Dovedete si představit sponzoring konkrétních knih nebo reklamu uvnitř e-knih a e-novin? Nebo dokonce přímé prokliky na různé služby nebo produkty? Technické možnosti jsou každopádně velké. Včetně videí a přizpůsobení inzerce cílové skupině.
Určitě se otevírá nový prostor pro inzerci. Oblast rádců si přímo o to říká. Koupím kuchařku a chci nejenom vědět, jaké ingredience potřebuji, ale taky kde je můžu nakoupit. Nebo průvodce - čtu o hotelu a chci si zároveň udělat rezervaci. Ovšem reklama se má dělat s mírou, aby čtenáře neodradila.
Sám jste se označil za „člověka éry papírových knih". Máte pocit, že četba e-knih dává jiný zážitek - bez listování a vůně papíru, s displejem v ruce? Povede tato „elektronizace" i k „povrchnějšímu" vztahu ke knihám, jako se to stalo třeba u hudby?
Čtu pro zábavu a chci se vzdělávat. A jestli mám pocit, že daný text má pro mě význam, tak se k němu určitě vrátím a zařadím si ho do knihovny. A nehraje tu roli, jestli čtu na papíru nebo na čtečce.
Stanou se knihy s rozvojem elektronických verzí obětí pirátů v tak velkém objemu jako hudba?
Už od začátku musíme nabídnout čtenářům jednoduchý způsob stahování chráněného obsahu za přijatelnou cenu. Chráněný obsah proto, že se jedná o duševní vlastnictví autora. Přijatelná cena musí reflektovat nižší výrobní a distribuční náklady, naše čtečka (tedy software) je zdarma ke stažení.
Mým vzorem tady je Apple se svým iTunes. Byl to první obchod, který dokázal na webu vydělat peníze ze stahované hudby. Nabídl uživatelský komfort na úrovni softwaru i hardwaru, má širokou nabídku titulů i férové ceny. Ebux.cz klade na sebe stejné nároky a věřím, že se pirátství dá tímto způsobem udržet v přijatelných mezích.
Před víc než deseti lety splaskla internetová bublina a s ní i první představy, jak všichni „čteme elektronicky". Hrozí něco takového teď, nebo jsme dál technologicky i mentálně?
E-knihy a čtečky nabízí celou řadu výhod. Jako hlavní vnímám možnost nosit s sebou ve čtečce celou knihovnu s minimální váhou. Další výhodou je, že si můžu online koupit další knihu nebo noviny třeba na pláži - dnešní dostupnost internetu umožní nákupy kdekoliv a kdykoliv. Do třetice je to samozřejmě nižší cena. Takže přijetí e-knih bude dnes určitě jiné než před několika lety.
Máte vizi, jak bude nakladatelský průmysl vypadat za pět a deset let? Budou už knihy vycházet jen elektronicky, budou mít „jinou" multimediální formu?
Už dnes by samozřejmě mohly knihy vycházet pouze digitálně, jenže autor by pak přišel o tržby z prodeje v tištěné verzi. A jsou i různé představy, jak obohatit literaturu dalšími digitálními komponenty - hudba, video, fotky, propojení s encyklopedií.
Záleží hlavně na žánru, jestli a jak to čtenář přijme. Pro vzdělávací účely propojení různých medií určitě význam má. V encyklopedii mi video nebo zvuková nahrávka nevadí, ve školách by takové doplňky mohly dokonce podporovat učení. Ale když si čtu detektivku, tak se film odehrává v mé hlavě, V tom mimo jiné spočívá to kouzlo četby, jinak bych mohl sednout před televizi…