Hronov: Kde na to všechno vzít a nekrást

David Slížek
21. 8. 2006 17:20
Hronov - Patetickým projevem, písní Hany Zagorové a ohňostrojem skončil o víkendu Jiráskův Hronov. Letos překvapivě poklidné setkání amatérských divadelníků.
Inscenace Groteska jihlavského divadla De Facto Mimo převedla na jeviště klasické černobílé grotesky.
Inscenace Groteska jihlavského divadla De Facto Mimo převedla na jeviště klasické černobílé grotesky. | Foto: De Facto Mimo

Pokud Jiráskův Hronov (letos už 76. ročník) nabízí opravdu "to nejlepší z českého amatérského divadla", jak se píše v oficiální tiskové zprávě, dá se říct, že se v uplynulé sezoně moc neurodilo. Po silných inscenacích loňského ročníku (Doma DS Jana Honsy z Karolinky nebo Mlejnek Divadla Kámen z Prahy) letos Hronov neměl jasnou špičku.

Na druhé straně ale ani opravdu výrazný propadák, snad s výjimkou všeobecně odmítnuté feministické besídky Nemůže m(ů)že, která na Hronov doputovala z přehlídky studentského divadla v Náchodě.

Ne že by se letos na Hronově nebylo na co dívat: vynikla zejména Groteska jihlavského souboru De Facto Mimo, který se pokusil o převedení němých černobílých filmů do divadelní podoby, opět Divadlo Kámen (absurdní inscenace Marmeláda) nebo adaptace Jirotkova Saturnina souboru DS Tyl Rakovník.

Pražské Divadlo Kámen přijelo na Jiráskův Hronov s autorskou inscenací Marmeláda.
Pražské Divadlo Kámen přijelo na Jiráskův Hronov s autorskou inscenací Marmeláda. | Foto: NIPOS ARTAMA

Po silnějších minulých ročnících nicméně chyběla opravdu výjimečná inscenace, na kterou by diváci vzpomínali ještě několik let. Prostě: "Doba je zlá," jak říká jedna z postav Marmelády. "Kde na to všechno vzít a nekrást?"

Letošní poklidný Hronov se jako každý rok nevyhnul diskuzi o tom, zda by se amatérské soubory vůbec měly pouštět do inscenování textů, které s úspěchem uvádějí profesionální divadla. Cestu jisté alternativy prosazují právě profesionální divadelníci s poukazem na to, že profi inscenace téhož textu jsou většinou výrazně lepší než amatérské.

Amatéři se zhusta brání tvrzením, že by pak vlastně neměli co hrát. Kvalitních autorských textů totiž vzniká jako šafránu.

Přes notorickou znalost tohto problému ovšem festival v minulých letech nebyl schopen uspořádat ani jednu dílnu pro amatérské dramatiky, i když semináře jevištní řeči nebo základů herectví bývají každý rok nejméně dva.

Letošní dílna autorského psaní pod vedením francouzského dramatika afrického původu Caya Makhélého byla první vlaštovkou na tomto poli; otázkou je, jak zdařilou.

Hronov se ani letos nevyhnul také debatě o větším otevření přehlídky, o zapojení diváků do diskuze o inscenacích nebo o podobě doplňkového (Hron-off) programu, jehož inscenace jsou dnes vybírány zřejmě nahodile, bez hlubší souvislosti.

Cesty nezávislého divadla jsou však nevyzpytatelné - i letos tak osm kilometrů od Hronova proběhl nezávislý minifestival Lojzíkův Machov, pořádaný souborem Černí Šviháci, a návštěvníci Hronova se mohli kromě oficiálního Zpravodaje přehlídky začíst i do jeho parodické obdoby s titulem Kontrakce.

 

Právě se děje

Další zprávy