Damien Hirst přivezl do Prahy Adama a Evu na pitevním stole

Kultura Kultura, Red Kul
22. 5. 2009 8:30
Galerie Rudolfinum chystá výstavu umělecké superstar.
Damien Hirst: Adam and Eve Exposed/Adam a Eva vystavení, 2004 (skleněná a ocelová vitrina, chirurgické nástroje, vědra, sešity, vozíky a kombinovaná technika, 221 x 427 x 122 cm)
Damien Hirst: Adam and Eve Exposed/Adam a Eva vystavení, 2004 (skleněná a ocelová vitrina, chirurgické nástroje, vědra, sešity, vozíky a kombinovaná technika, 221 x 427 x 122 cm) | Foto: Astrup Fearnley Collection, Oslo

Praha - Damien Hirst platí v uměleckém světě za celebritu, od níž se očekávají extravagance a ceny jeho děl se šplhají do závratných výšek. Už proto se dá považovat za velký úspěch, že se Galerii Rudolfinum podařilo uspořádat komorní výstavu devíti jeho děl, která je od 21. května k vidění v prostorách tzv. Malé galerie.

Expozice vítěze Turnerovy ceny z roku 1995 a prominentního člena skupiny Young British Artists tvoří protipól či doplněk právě probíhajících Spodních proudů, na nichž se prezentují čtyři zástupci současné malby.

Spekulovalo se o tom, zda se autor zúčastní vernisáže. Podle Zuzany Kosařové-Fořtové z Rudolfina byl každopádně co nejsrdečněji zván. Ale skutečnost, že od první myšlenky k realizaci uplynulo pět měsíců, tomu nenahrávala.

Malá, ale tematicky poměrně sevřená výstava má název Život, smrt a láska. Podle kurátorů obrazy, instalace i ready made objekty nabízejí přehled formálních a tematických aspektů Hirstovy práce v posledních deseti letech.

Ikonou pražské expozice by se mohla stát vitrína se dvěma zakrytými těly na vozících pojmenovaná Adam, Eva vystavení. Doplňují je díla s názvy Nekropolis, Leukémie, Rakovina kůže, prosvícený mikrosnímek či Mučednictví Sv. Petra.

Všemi prostupuje reflexe smrtelnosti a destrukce - a zároveň snaha vytvořit z nich jakýsi uhrančivě nový druh krásy. Tedy to, co vyneslo Hirstovi slávu, ale v poslední době i nařčení z příliš prefabrikované šokantnosti.

Výstava vznikla ve spolupráci Astrup Fearnley Museum of Modern Art v norském Oslu. "Galerie Rudolfinum si buduje síť vztahů s podobnými institucemi a zařízeními. Mezi ně patří také The Astrup Fearnley Museum. Spolupráci s tímto muzeem mohli čeští diváci ocenit už při výstavě Uncertain States of America," popisuje Kosařová.

The Astrup Fearnely Museum je vlastníkem obsáhlé - a pro Rudolfinum prý často záviděníhodné - kolekce současného světového umění, v níž jsou někteří autoři zastoupeni více než reprezentativně. To je také případ Damiena Hirsta, jehož díla byla v Oslu vystavena v roce 2005.

Damien Hirst: Necropolis/Pohřebiště, 1996 (sklolaminát, pěna a obsah popelníku Diam; průměr 243,2 cm, výška 66 cm)
Damien Hirst: Necropolis/Pohřebiště, 1996 (sklolaminát, pěna a obsah popelníku Diam; průměr 243,2 cm, výška 66 cm) | Foto: Astrup Fearnley Collection, Oslo

Ředitel Petr Nedoma pak při jednáních s ředitelem muzea Gunnarem Kvaranem objevil možnost výstavy Damiena Hirsta v Praze. Spojitost se současnou Hirstovou výstavou v Kyjevě tu ale není žádná - "je to prostě časová shoda, které se u tak frekventovaného a známého umělce těžko vyhnete," dodává Kosařová-Fořtová.

Nyní už po nějakou probíhají jednání o přípravě dalších výstav, konkrétně současného indického umění či o další expozici amerického umění.

Pokud je řeč o Damienovi Hirstovi, nedá se obejít téma financí. Jeho výstavy pochopitelně bývají nákladným podnikem. "Žádná výstava respektovaného umělce není levnou záležitostí. Transport děl a zabezpečení je dnes na špičkové úrovni -  a tomu odpovídá cena," říká Kosařová-Fořtová.

Připočtěte pojištění, instalace, zabezpečení, klimatické a světelné podmínky. U některých vystavených děl je to i přesně určená instalace - v  případě Hirsta přijel i speciálně pověřený pracovník na supervizi.

Rychlost, s jakou byla výstava uspořádána, nahrává i otázce, zda měla Galerie Rudolfinum šanci zasáhnout do výběru děl, nebo se musela spokojit s tím, co norské muzeum "na klíč" poskytlo.

Chloramphenicol Acetyltransferase, 1996 (užitkový lesklý nátěr na plátně, 282 x 234 cm)
Chloramphenicol Acetyltransferase, 1996 (užitkový lesklý nátěr na plátně, 282 x 234 cm) | Foto: Astrup Fearnley Collection, Oslo

"Kurátory jsou Gunnar R. Kvaran a Petr Nedoma. To poměrně jasně a přesně odpovídá na otázku, nakolik mohlo Rudolfinum zasahovat do koncepce a výběru. Je to otázka vzájemné domluvy a samozřejmě kompromisu," vysvětluje Zuzana Kosařová-Fořtová.

"Některá známá díla jsme prostě nemohli dovézt - to hlavně z technických a finančních důvodů. Ono proslavené Mother and Child, Divided například. Transport by stál tolik co celá výstava, navíc by tuto zátěž statika Rudolfina neunesla."

Jméno Damiena Hirsta se nicméně pojí i s výstavou Decadence now, kterou Rudolfinum připravuje na podzim roku 2010 - zde bude britská superstar zastoupena jednou ze svých pověstných lebek. Objeví se tu ve společnosti dalšího popového a draze prodávaného výtvarníka Jeffa Koonse.

 

Právě se děje

Další zprávy