Goldflam posílá Zindulku a Švehlíka do starobince

Jitka Gráfová
27. 3. 2008 12:01
Hra Ředitelská lóže má pražskou premiéru v Řeznické
Foto: www.ceska-trebova.cz

Praha -  Jak by vypadal dům pro vysloužilé divadelníky, v němž by jednou žili Pecha nebo Polívka a o čem by si tam povídali? Tenhle obraz rozvíjí režisér Arnošt Goldflam ve své hře Ředitelská lože, kterou ve čtvrtek v pražské premiéře uvádí Divadlo v Řeznické.

Příběh vypráví o přátelství dvou starých zapomenutých hercích, kteří spolu tráví čas ve starobinci, kde vzpomínají na své lásky, úspěchy i prohry.

"Napadlo mě, že kdybych zůstal jednou v životě sám,  že bych se třeba uchýlil do domova pro staré divadelníky a tam bychom se s ostatními bavili o bývalých snech, úspěších i prohrách a o marnosti a o všem, co bylo," vzpomíná Goldflam na první inspiraci. 

Nejsou to jediní postarší herci v současné divadelní nabídce, v Kolowratu měla před týdnem premiéru hra Jana Vedrala Staří režiséři - We got him. Čtveřice přestárlých umělců je umístěni na vojenské základně a má za úkol navrhnout způsoby, jakým veřejnosti zadržení Sadáma Husajna oznámit a jak ho sprovodit ze světa, aniž by došlo k nežádoucím reakcím. K tomu starci využívají zkušeností z celého dvacátého století.

Masochista Goldflam
Masochista Goldflam | Foto: Petr Frančan

Právě v Řeznické pak spílá celému světu Jan Kačer jako titulní postav hry Minetti - Portrét umělce jako starého muže.

Goldflamovi hrdinové řeší spíš osobnější problémy. "A pak už nezbývalo, než začít psát hru o dvou starých bardech, co všechno prožili, po čem toužili, co se s nimi dělo doopravdy a jak to všechno dopadlo."

Když hru Goldflam psal, v duchu si prý představoval Bolka Polívka a Jiřího Pechu. Jenže jeho představy se nesplnily. Ředitelskou lóži uvedlo v roce 2004 brněnské HaDivadlo v režii Ondřeje Elbela a role si zahráli Ján Sedal a Miloslav Maršálek.

Není to jediná Goldflamova hra z divadelního prostředí. Na kontě má monodrama Biletářka, hru Beseda s mistrem nebo komedii Dámská šatna.

"Říkal jsem si občas, že musím taky jednou napsat něco jako konverzačku. Jenomže tento typ her nemám moc v oblibě, vlastně ani na divadle. A tak, kdybych už něco takového přece jen napsal, muselo by to být z prostředí, které trošku znám, o lidech, které jsem jakž takž poznal a muselo by to být i trochu smutné. A tak nakonec z toho vyšlo - jak jinak divadlo," říká autor.

Foto: Divadlo v Řeznické

Kritika tehdy hru chválila. "Největší váhu večera nese Ján Sedal v úloze sebestředného, vztahovačného a hádavého Edy, jenž vyvolává vzpomínky na své úspěchy na jevišti i u žen, ale ze souvislostí vyplývá, že silně nadsazuje, ba že si vůbec vymýšlí. Ředitelskou lóži počítám k nejsilnějším jevištním zážitkům, jaké v této sezoně česká divadla nabízejí," napsal tehdy Milan Uhde do Divadelních novin.

Na pražské scéně se objeví poprvé a sám autor se ujme režie.  Sedála a Maršálka vystřídají  Stanislav Zindulka a dlouholetý člen činohry Národního divadla Alois Švehlík. Ke spolupráci z Brna si Arnošt Goldflam přizval výtvarnici Kateřinu Bláhovou.

Další reprízy jsou naplánované na 28. a 30. března.

 

Právě se děje

Další zprávy