reklama
 
 

Dan Brown našel svůj Ztracený symbol příliš snadno

15. 9. 2009 15:45
Novinka přichází na pulty v nákladu 6,5 milionu

New York - Recenzent BBC vyjádřil vcelku trefně, že symbol, který se za novinkou spisovatele Dana Browna skrývá, vypadá takto: $. V úterý přichází na trh další očekávaný bestseller, v němž spisovatel znovu uvádí na scénu harvardského profesora symbologie (či snad symbolologie?) Roberta Langdona.

Kulisy Vatikánu a Louvru ovšem tentokrát vystřídá méně malebná metropole Washington DC, jinak se podle Tima Masterse z BBC příliš nemění: šablona zůstává stejná jako v případě předchozích románů.

Hrdina bojuje proti úkladným protivníkům, má bystrou spolupracovnici, vstupuje do tajných laboratoří a tak dále. Přesto má být Ztracený symbol poutavé čtení, které čtenáře udrží celých 500 stran. Dan Brown vytvořil úspěšnou formuli a drží se jí, uzavírá BBC.

Čtěte také:
Andělé a démoni jsou slušný film. A to je moc podezřelé
Andělé a démoni mají požehnání Vatikánu: Jsou neškodní

I potenciálně skandální linie mystérií spojených se Svobodnými zednáři jsou naředěny širšími reflexemi moderní vědy a dávné mystiky. Podobný skandál jako v případě Šifry mistra Leonarda, která popudila Vatikán, se tedy neočekává.

Ba co víc, podle prvních reakcí jsou zástupci australských zednářů víceméně nadšení. „Jsme velmi potěšeni, že v této knize není nic, co by uráželo mou organizaci. Dává nám to příležitost trochu se otevřít," řekl podle agentury Reuters velmistr zednářské lóže australského Nového Jižního Walesu Greg Levenston.¨

„Brownovo vyprávění se hrne kupředu rychlým tempem, kromě momentů, kdy jeho hrdinové mluví jako encyklopedie," píše v Los Angeles Times Nick Owchar. „Ale nikdo nečte Dana Browna kvůli stylu, že ano? Důvod, proč ho čteme je, že chceme vědět, co se stane Langdonovi... Tak kniha se čtenářů dotýká z pochopitelných důvodů; Ztracený symbol je spíš jako jízda na horské dráze - vzrušující, zábavná, a pak je konec."

Janet Maslinová v New York Time zase vyzdvihuje, že příliš mnoho populárních autorů zabilo hit strašným pokračováním, např. Hannibal Thomase Harrise, který následoval po Mlčení jehňátek. „Toho se Brown vyvaroval a vrátil sex-appeal žánru, který už byl málem pohřbený," dodává Maslinová.

Kritici se však téměř do jednoho shodují na Brownově iritující manýře nadužívat kurzívu pro označení vnitřního monologu. „Dokonce i brilantní vědecké úvahy tak vyznívají, jako kdyby pocházely od náctiletých dívek."

Shoda panuje, i pokud jde o autorovu obrazivost a líčení prostředí: ve Ztraceném symbolu se ukrývá další film, který jen čeká, aby byl převeden na plátno. I v tom se dá spatřovat Brownovo marketingové mistrovství, které předem počítá s frančízou. Zájem už má studio Columbia Pictures.

Paradoxem ovšem je, že již natočené filmy nejsou vizuálně příliš atraktivní a dynamické; většina výtek směřuje právě k tomu, že jde o dvouapůlhodinovou nudnou přehlídku mluvících hlav a občasně sprintujících polobotek po mramorových dlaždicích.

The Lost Symbol vyjde v angličtině celosvětově v nákladu 6,5 milionu výtisků, což je největší náklad prvního vydání knihy, kterého se kdy Random House - součást německé  Bertelsmann AG - odvážil.

Nicméně je to spíše realistické rozhodnutí, protože Šifry mistra Leonarda se od doby jejího vydání v roce 2003 celosvětově prodalo 82 milionů kusů. I díky pozdvižení, které vzbudila ve Vatikánu.

České vydání plánuje nakladatelství Argo na 10. února roku 2010. Bude se jistě hezky vyjímat mezi jinými tituly téhož nakladatelství, zvláště sémiotickými spisy Umberta Eca.

Právě Eco, který se zabývá vědou o znacích a píše rovněž historické (mystifikační) romány, patří k silným odpůrcům Dana Browna. Část zápletek Brownových románů lze totiž i chápat jako velmi doslovné uchopení některých motivů z Ecových románů, zvláště Foucaultova kyvadla.

Zatímco Eco ovšem pečlivě vysvětluje a s humorným nadhledem dokazuje, že většina konspiračních teorií jsou naprosté nesmysly, jimž věří především naivní nevzdělanci, Dan Brown se vozí na lidové oblibě víry ve spiknutích všeho druhu.

autoři: Kultura, Red Kul | 15. 9. 2009 15:45

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama