Hongkong / Praha - Na začátku týdne pořádala pobočka aukční síně Christie's v Hongkongu další z aukcí moderního čínského výtvarného umění, která spolu s aukcemi staré čínské malby a kaligrafie (25. listopadu), současných čínských tušovových maleb (24. listopadu) a se dvěma aukcemi současného asijského umění (které pochopitelně obsahovaly též současné čínské umění a které proběhly už 22. a 23. listopadu), poskytuje poměrně ucelený obraz o trhu s čínským, zvláště současným uměním.
Hongkong se totiž v poslední době prosadil jako jedno z velkých světových dražebních středisek po boku Londýna a New Yorku. O rekordní prodeje se tu stará jednak čínský hospodářský rozmach, a také apetit dalších asijských sběratelů.
Je ovšem ještě příliš brzy na to komplexněji zhodnotit výsledky aukcí, zvláště proto, že konkurenční Sotheby’s připravuje na 30. listopad svou prezentaci do Pekingu.
Jisté je, že se vstupem dvou největších aukčních síní na trh pevninské Číny, k němuž došlo až v tomto desetiletí, i když obě aukční síně tam byly přítomny už dříve, ale jen nepřímo, prostřednictvím svých smluvních partnerů, byly do Číny vneseny západní standardy.
Christie's nabídla větší množství obrazů od žáků jednoho ze zakladatelů moderního čínského malířství Qi Baishi (齐白石, 1863-1957). Několika obrazy byl zastoupen Li Keran (李可染, 1907-1989), významný představitel čínské tušové malby. Mimochodem, pražská aukční síň Arcimboldo bude 10. prosince dražit jeden z obrazů tohoto autora za vyvolávací cenu 1,1 milionu korun.
V nabídce bylo též větší množství obrazů přímo od již zmíněného Qi Baishiho, včetně obrazu Vinná réva a vážka, který také známe z Prahy, kde byl ve sbírce jednoho ze zakladatelů české sinologie Jaroslava Průška - v květnové aukci se zde prodal za 5,2 milionu korun, ovšem v Hongkongu zůstal k datu publikace tohoto textu neprodán.
Pozoruhodným obrazem jistě je Královská motýlí zahrada od Pu Ru (溥儒, 1896 - 1963), malíře původem z bývalé císařské rodiny, který se prodal za téměř 14 milionů korun. Obraz Buvoli brodící se vodou dalšího ze zakladatelů moderního čínského malířství Xu Beihonga (徐悲鸿) se prodal za téměř 30 milionů korun, rovněž jeho obrazy koní našly kupce a cena variovala od 858 tisíc po částku přesahující 20 milionů korun.
V nabídce bylo také větší množství kaligrafických obrazů, často od významných autorů moderního čínského malířství (jmenovaní Qi Baishi nebo Xu Beihong) či literatury (Zhou Zuoren, 周作人). Přitom je důležité vědět, že kaligrafie podle čínského pojetí umění zaujímá v jeho rámci prominentní místo.
Mezi prodeji staršího umění vynikla pak rekordní suma za tibetskou thangku z 15. století. Čínský miliardář za ni zaplatil v přepočtu 990 milionů korun. Tapisérie v převládající červené, zlaté a zelené barvě měří 3,35 na 2,1 metru a vznikla v době dynastie Ming mezi roky 1402 až 1424.
Aukce současného čínského umění ukazují, že díky činnosti několika obětavých jedinců, zejména díky výstavní činnosti ředitele Galerie Rudolfinum Petra Nedomy, není pro nás tato oblast úplně neznámá.